زمان مطالعه : 4 دقیقه

لجستیک کسب و کار یا لجستیک تجاری به کلیه فعالیت‌های تجاری مربوط به تهیه مواد، حمل و نقل، انبارداری، پرداخت و توزیع کالاها و محصولات از مبدا تا مقصد گفته می‌شود. زمانی این سیستم موفق عمل می‌کند که بتواند هزینه‌ها حمل و ذخیره کالا را کاهش داده و در نهایت سودآوری بیشتر را ایجاد کند. اما در دنیای پر از تحول و تغییر امروز، تصور یک شرکت لجستیک موفق بدون مدیریت ناوگان مناسب تقریبا غیر ممکن است. فرایند مدیریت این زنجیره که بر پایه وظایف مختلفی مانند ردیابی وسیله نقلیه، نظارت بر رفتار راننده و تعمیر و نگهداری پیشگیرانه استوار است، کاهش هزینه و افزایش رضایت مشتری را هدف‌گیری می‌کند. در این میان از آنجا که تقریبا همه شرکت‌ها برای انجام فرایندهای خود به استفاده از فناوری‌های دیجیتال مدرن روی آورده‌اند، لجستیک تجاری نیز نمی‌تواند از این مسیر دور بماند. بنابراین در این مطلب تلاش می‌کنیم با تشریح کامل این موضوع، اهمیت استفاده از سیستم‌های مدیریت ناوگان در لجستیک تجاری را مورد بررسی قرار دهیم.

ارتباط مدیریت ناوگان و لجستیک کالا

مدیریت ناوگان روشی برای مدیریت و هماهنگی وسائل نقلیه حمل کالا در سازمان‌ها و شرکت‌ها است. این فعالیت با هدف به حداکثر رساندن عملکرد، بهبود قابلیت اطمینان و کاهش هزینه‌ها انجام می‌گیرد. در عمل، سیستم‌ها و نرم‌افزارهای مدیریت ناوگان علاوه بر ردیابی وسائل نقلیه، فعالیت کارکنان تحویل دهنده را نیز مورد ارزیابی قرار می‌دهند. برای این کار مجموعه‌ای از فناوری‌ها کلیه فعالیت‌های مربوط به بارگیری تا تحویل کالا و همچنین برنامه‌ریزی مسیر، نظارت بر رفتار راننده یا حتی مدیریت سوخت را کنترل          می‌کنند. این فناوری‌ها در قالب یک نرم افزار تخصصی، به عنوان مرکز فرماندهی، نظارتی لحظه‌ای بر عملیات وقت‌گیر حمل کالا دارند و نقشی حیاتی در فرایند لجستیک تجاری ایفا می‌کنند.

مزیت‌های استفاده از مدیریت ناوگان در لجستیک تجاری

با توجه به ارتباط تنگاتنگی که مدیریت ناوگان و لجستیک کالا دارد، استفاده از نرم‌افزارها و سیستم‌های مرتبط می‌تواند در شش بخش کارآیی عملیات تحویل کالا را افزایش دهند:

امکان مونیتورینگ زنده و در لحظه کالا

با استفاده از نرم‌افزار مدیریت ناوگان می‌توان حرکت وسائل نقلیه را در زمان واقعی به شکل لحظه‌ای ردیابی کرد. با این کار هر رفتار غیر اخلاقی و خلاف قانون پرسنل کاملا تحت نظارت خواهد بود. از طرفی زمان خروج وسیله نقلیه از انبار مواد و چگونگی تحویل کالا در حین حمل به مقصد نیز قابل ردیابی است. اطلاعات مربوط به طول مدت تحویل کالا یا زمان استراحت وسیله نقلیه در حین انجام فعالیت نیز گزارش کاملی از انجام درست وظایف را در اختیار مدیریت می‌گذارد. با ذخیره‌سازی این گزارش‌ها و تجزیه و تحلیل آن‌ها در یک دوره زمانی مشخص، امکان تعریف زمان‌های دقیق تحویل کالا فراهم می‌شود. البته نقش این مانیتورینگ در نظارت بر رفتارهای پر ریسک راننده در طول مسیر و جلوگیری از تصادفات احتمالی را نمی‌توان از نظر دور نگاه داشت.

صرفه‌جویی در هزینه‌ لجستیک کالا

سیستم‌های مدیریت ناوگان ابزار خوبی برای برآورد میزان مصرف سوخت ناوگان هستند. استفاده از اطلاعاتی مانند میزان مسافت طی شده توسط وسیله نقلیه و میزان سوخت استفاده شده کمک بسیار خوبی در مسیر برنامه‌ریزی‌های آینده در خصوص اختصاص بودجه لازم در این خصوص است. در نتیجه به‌عنوان مثال می‌توان با بررسی دلایل افزایش ناگهانی مصرف سوخت در یک مسیر مشخص، اقدام مربوط برای کاهش هزینه‌ها را انجام داد.

صرفه‌جویی در زمان از طریق اتوماسیون

راهکارهای ارائه شده از طریق مدیریت ناوگان این امکان را فراهم می‌‌آورد که سیستم تعمیر و نگهداری خودرو را به شکل خودکار و اتوماتیک درآورد. با ارائه اطلاعات در سیستم مدیریت ناوگان، به راحتی در زمان مقرر زمان مورد نظر برای انجام عملیات تعمیر قطعات اطلاع‌رسانی می‌شود. علاوه بر آن امکان تولید خودکار گزارش‌های مورد نیاز در مورد زمان‌بندی تعمیر و نگهداری قطعات وسیله نقلیه صرفه‌جویی بسیاری را در زمان ایجاد خواهد کرد. این موضوع در نهایت بهبود بهره‌وری کل عملیات را به‌دنبال دارد زیرا زمان صرفه‌جویی شده در این حالت را می‌توان برای انجام فعالیت‌های دیگر مورد استفاده قرار داد.

دسترسی بهتر به داده‌های مورد نیاز

فناوری های مرتبط با ردیابی ناوگان، کمک بزرگی در بهبود شفافیت عملکرد راننده و پرسنل در لجستیک تجاری هستند. با استفاده از داده‌های همیشگی و بروز که نرم‌افزارهای مرتبط با این فناوری ارائه می‌کنند، مدیران می‌توانند از مزیت‌های بسیار آن‌ها استفاده کنند. علاوه بر بحث نظارت عملکرد پرسنل و بهینه‌سازی مسیر، می‌توان نظارت دقیقی بر مواردی مانند خروج وسیله نقلیه از مسیر، تعمیر و نگهداری به موقع وسیله نقلیه و کلیه نقاطی که به مراقبت بیشتری دارند، اعمال کرد.

رضایت بالاتر  مشتریان

نرم‌افزارهای مدیریت ناوگان عاملی در صرفه‌جویی زمان هستند. با استفاده از این فناوری می‌توان مسیرهای بهینه وسیله نقلیه را تعیین کرد و با بررسی ترافیک مسیر، زمان ورود و خروج کالا را از انبار به شکل دقیق‌تری برنامه‌ریزی کرد. به این شکل با تحویل به موقع و افزایش تعهد در زمان تحویل کالا خدمات بهتری به مشتریان ارائه خواهد شد.

سیستم گزارش دهی دقیق‌تر

نرم‌افزارهای مدیریت ناوگان، دریافت گزارش‌های دقیق و به موقع روزانه را آسان می‌کنند. این گزارش‌ها در هر زمان و از هر مکان قابل دسترسی هستند. با استفاده از آن‌ها می‌توان مسئولیت‌پذیری کارکنان ناوگان را بهبود بخشید و در نهایت میزان پیشرفت و رشد فعالیت را ارزیابی کرد. این موضوع در نهایت به تصمیم‌گیری‌های بهتر در آینده کمک می‌کند.

برای غلبه بر رقبا هم اینک باید دست به کار شد

در دنیای رقابتی حمل و نقل، مفاهیم مدیریت ناوگان و فناوری‌های مدرن تحویل کالا با یکدیگر گره خورده‌اند. این ترکیب به خودی خود فرصت‌هایی را فراهم می‌کند تا لجستیک تجاری به شکلی متفاوت پیش روند. زیرا افزایش سرعت تحویل کالا و جلب رضایت مشتری در دنیای امروز بستگی زیادی به حرکت بر اساس فناوری‌هایی دارد که این مسیر را آسان کند. بنابراین با توجه به شتاب بالای رشد صنعت لجستیک تجاری، بکارگیری سیستم‌های مدیریت ناوگان در آن فعالیتی است که همزمان با این رشد باید در نظر گرفته شود. پس برای استفاده از آن در فرایند لجستیک سازمانی خود از همین الان دست به کار شوید و با شرکت پیشگامان آسیا در ارتباط باشید.

مراجع

astiinfotech      peerbits

برچسب ها
در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست