زمان مطالعه : 5 دقیقه

مشاهده هم‌زمان عملیات ناوگان و موقعیت مکانی وسیله نقلیه در تصمیم‌گیری به‌موقع مدیران ناوگان بسیار اهمیت دارد. ردیابی GPS  یکی از ابزارهای مهم در تعیین موقعیت لحظه‌ای وسیله نقلیه در ناوگان است، با این حال ژئوفنسینگ با در اختیار گذاشتن داده‌های بیشتر و اعلام هشدارهای لازم، مدیریت کلی ناوگان را ساده می‌کند. ژئوفنسینگ عامل جلوگیری سرقت یا سوءاستفاده از وسیله نقلیه، بهبود عملکرد فعالیت و بروز نگاه داشتن مشتریان در برنامه‌های تحویل کالا است. در این مطلب مهم‌ترین تاثیرات استفاده از ژئوفنسینگ در افزایش کارآیی و بهره‌وری ناوگان را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ژئوفنسینگ چیست؟

ژئوفنس (Geofence) مرزگذاری مجازی برای یک منطقه جغرافیایی در دنیای واقعی است. بعد از ایجاد این مرزها در صورتی‌که راننده به منطقه تعیین‌شده وارد یا خارج شود، مدیران ناوگان مطلع می‌شوند. این مناطق مرزگذاری شده مجازی بر حسب نیاز می‌توانند در ابعاد یک خیابان یا بزرگراه باشند. در ژئوفنسینگ، از برنامه‌های نرم‌افزاری خاص متصل به اینترنت، داده‌های مخابراتی، سیستم موقعیت‌یاب جهانی (GPS) و سیستم‌های شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) برای ارسال پاسخ‌ها و هشدارهای لازم عبور از مرز تعیین شده استفاده می‌شود. با این کار مدیران ناوگان قادر خواهند بود تا اطلاعات دقیقی را از محل نگهداری ناوگان و فعالیت‌های مرتبط با آن در منطقه تعیین شده در زمان واقعی دریافت کنند.

ژئوفنسینگ همراه با ردیابی GPS کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف به شرح زیر دارد:

  • انبارهای تحویل کالا
  • ردیابی زمان‌های بیکاری وسیله نقلیه در محل فعالیت و جلوگیری از سرقت آن‌ها در پارکینگ‌ها
  • سایت‌های ساختمان‌سازی برای جلوگیری از سرقت خودرو و مدیریت تجهیزات
  • ارسال اعلان فروش ویژه محصول برای مشتریان فروشگاه‌های خرده‌فروشی هنگام عبور از محل‌های اطراف
  • شرکت‌های اجاره خودرو برای دریافت خسارت از مشتریان در صورت عبور از محدوده مجاز رانندگی

نقش ژئوفنسینگ در بهبود بهره‌وری مدیریت ناوگان

شرکت‌های حمل کالا و ناوگان‌های حمل و نقل از دسته فعالیت‌هایی هستند که استفاده از ژئوفنسینگ تاثیر مستقیم بر فعالیت آن‌ها دارد. این تاثیرات به شرح زیر هستند:

۱.کاهش بار کاری مدیر ناوگان و افزایش بهره‌وری

نظارت بر ناوگان فعالیت‌های زمان‌بر بسیاری مانند تماس‌های تلفنی، ارسال اعلام ورود کالا به مشتریان و نظارت بر ساعات کارکرد رانندگان را شامل می‌شود. استفاده از ژئوفنسینگ به مدیران ناوکان کمک می‌کند تا بار اداری را به حداقل رسانده و کارایی عملیات روزانه را افزایش دهند. به‌عنوان مثال به‌جای برقرای تماس تلفنی با رانندگان برای پرسش در مورد زمان تخمینی رسیدن به مقصد،  با تعریف مناطق جغرافیایی مجازی در اطراف نقاط بارگیری، مناطق توقف و استراحت یا مقصد، می توان گزارش‌های خودکار دریافت کرد. این کار نظارت غیرخودکار وسیله نقلیه حین عملیات را به حداقل می‌رساند و با حذف نیاز به مدیریت خرد و تماس‌های تلفنی متعدد، امکان بررسی عملکرد راننده در بهترین حالت ممکن را فراهم می‌کند. در نتیجه مدیر ناوگان فرصت بیشتری برای سایر وظایف اصلی خود خواهد داشت.

۲. ساده کردن مدیریت کارکرد رانندگان و محاسبات حقوق و دستمزد

در صورتی‌که رانندگان به‌صورت ساعتی در ناوگان فعالیت می‌کنند، استفاده از ژئوفنسینگ امکان پیگیری خودکار دوره‌های کاری آن‌ها را فراهم می‌کند. در این حالت با تعریف کارت‌های مجازی زمانی، به‌محض عبور پرسنل از منطقه جغرافیایی تعیین شده، نرم‌افزار مدیریت ناوگان مجهز به سیستم ژئوفنسینگ ساعات کاری فرد را ضبط می‌کند. در نتیجه مدیر ناوگان گزارش دقیقی از زمان حضور راننده در محل فعالیت خود و مدت زمان کارکرد را در اختیار خواهد داشت. به این شکل حقوق و دستمزد فرد با دقت بالا، بدون نیاز به بررسی دستی سوابق قابل محاسبه است.

۳. برنامه‌ریزی هوشمندانه‌تر فعالیت وسایل نقلیه

ژئوفنسینگ در مدیریت ناوگان به ردیاب‌های GPS متکی است. بنابراین قادر است در زمان واقعی، برنامه‌ریزی و زمان‌بندی عملیات را بروز نگاه دارد. با استفاده از داده‌های دریافتی این دو سیستم مدیر ناوگان قادر خواهد بود ضمن مشاهده موقعیت مکانی وسیله نقلیه، زمان تخمینی رسیدن آن به مقصد را پیش‌بینی کرده و با برنامه‌ریزی دقیق‌تر، زمان تحویل کالا را به کارفرما اطلاع دهد.

۴. افزایش امنیت و پیشگیری از سرقت وسیله نقیله

در صورت عبور وسیله نقلیه از مرزهای مجازی تعیین شده توسط ژئوفنسینگ، هشدار لازم در همان لحظه به مدیر ناوگان ارسال می‌شود. در این صورت وی می‌تواند بعد از بررسی موضوع در خصوص علت آن، اقدام فوری را برای ردیابی بیشتر وسیله نقلیه در صورت سرقت احتمالی انجام دهد.

۵. بهبود عملکرد نظارت بر ناوگان

ترکیب ژئوفنسینگ و ردیابی GPS داده‌ها و دید ارزشمندی در خصوص میانگین مدت زمان رسیدن خودرو به مقصد، کل زمان عملیات از بارگیری تا تحویل، هزینه‌های عملیاتی و مصرف سوخت را در اختیار مدیر ناوگان قرار می‌دهد. حتی می‌توان از این طریق پرهزینه‌ترین یا کارآمدترین مسیر حمل کالا یا میزان کارکرد هر وسیله نقلیه را محاسبه کرد.

یکی از متداول‌ترین این کاربردها زمانی است که چندین محموله برای ارسال کالا در یک روز وجود دارد. در این حالت هر اندازه تحویل آن‌ها سریع‌تر باشد، در مصرف سوخت، زمان و منابع صرفه‌جویی خواهد شد. ژئوفنسینگ ضمن تاثیر مستقیم بر افزایش عملکرد و بهره‌وری در این حالت، می‌تواند با تعریف مرز مجازی در مقصد تحویل، به مشتری اعلان لازم در مورد نزدیک شدن محموله را اطلاع دهد. در این صورت مشتریان آمادگی لازم برای دریافت محموله را خواهند داشت و سردرگمی و تاخیر در تخلیه کالا کاهش می‌یابد. بنابراین وسیله نقلیه ناوگان نیز می‌تواند سریع‌تر برای انجام فعالیت بعدی و تحویل کالا به مقصد دیگر حرکت کند. علاوه بر این اگر مدیر ناوگان در حین مسیر متوجه حرکت راننده در مسیری طولانی‌تری شود، می‌تواند او را برای حرکت در مسیر دیگری هدایت کند.

۶. کمک به تصمیم‌گیری هوشمندانه‌تر

داده‌های دریافتی از ژئوفنسینگ  مدیر ناوگان را در جهت اتخاذ تصمیم‌گیری‌های تجاری درست‌تر و ترسیم چشم‌اندازی عمیق برای فعالیت کمک می‌کند. امکان مقایسه عملکرد در دوره‌های زمانی خاص، انجام محاسبات بازگشت سرمایه، تدوین استراتژی‌های هوشمندانه‌تر، بودجه‌بندی دقیق‌تر و کاهش هزینه‌های عملیاتی نمونه‌هایی از تاثیراتی هستند که ژئوفنسینگ بر تصمیم‌گیری‌ها مدیریت می‌گذارد.

۷. بهبود انطباق با مقررات شهری

در بسیاری از مناطق شهری، مسئولین استفاده از وسایل نقلیه تجاری بزرگ را به ساعات خاصی محدود یا حتی منع می‌کنند. مدیران ناوگان می‌توانند با استفاده از ژئوفنسینگ و تعریف مرزهای مجازی در اطراف این مناطق عبور و مرور رانندگان به این محدوده‌ها را کنترل کنند. به این شکل در زمانی که وسیله نقلیه ناوگان به این مناطق ورود می‌کند، هشدار لازم به مدیر ناوگان ارسال می‌شود. ضمن اینکه راننده نیز آلارم لازم برای منع تردد در آنجا را دریافت می‌کند. بنابراین می‌توان ضمن تعریف مسیر جدید از جریمه‌های احتمالی ورود غیر مجاز وسیله نقلیه به این مناطق جلوگیری کرد.

۸. بهبود رضایت مشتری

در نهایت، استفاده از ژئوفنسینگ با ارسال اعلان‌های به موقع و مطلع کردن مدیر ناوگان از روند فعالیت وسیله نقلیه، در نهایت رضایت مشتریان را نیز افزایش می‌دهد. شناسایی وسایل نقلیه نزدیک به موقعیت مکانی مشتریان برای تحویل سریع‌تر کالا و ارسال اعلان لازم به مشتری مبنی بر نزدیک بودن محموله درخواستی به محل با هدف برنامه‌ریزی سریع‌تر تخلیه بار مهم‌ترین مواردی هستند که تجربه دریافت خدمات مشتری را افزایش می‌دهد. در نتیجه فعالیت تجاری پایدارتر و پر سودتری برای مدیر ناوگان به‌دنبال خواهد داشت.

ژئوفنسینگ و ردیابی GPS دو یار همراه ناوگان‌ها

سیستم‌های ردیابی GPS و ژئوفنسینگ مکمل یکدیگر در ساده‌سازی و بهبود مدیریت ناوگان هستند. دریافت داده‌های دقیق، امکان برنامه‌ریزی بهتر حمل کالا و بهبود رضایت مشتری از این طریق همگی در جهت سودآوری بهتر و پایداری درازمدت عمل می‌کنند. پیاده‌سازی این سیستم‌ها در قالب نرم‌افزارهای جامع مدیریت ناوگان نیازمند استفاده از شرکت‌هایی است که تجربه کاری موثری در این خصوص داشته باشند. اگر تصمیم هوشمندانه خود در این خصوص را گرفته‌اید پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت اطلاعات بیشتر با شرکت پیشگامان آسیا در ارتباط باشید.

مرجع:

gomotive

در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست