زمان مطالعه : 4 دقیقه

مدیریت خوب ناوگان‌های حمل و نقل، اصلی ضروری برای پایین نگاه داشتن هزینه‌ها، افزایش کارآیی و جلب اعتماد مشتری است. این سمت شغلی کار آسانی نیست و یک مدیر ناوگان خوب لازم است مجموعه‌ای از مهارت‌ها و دانش‌ها را داشته باشد تا فعالیت وسائل نقلیه در سازمان‌ها و شرکت‌ها به درستی و بدون نقص انجام گیرد. این مطلب، راهنمایی کاربردی برای مدیران ناوگان با تجربه و همچنین تازه‌کار به منظور پیشرفت بیشتر در این شغل است.

ویژگی‌های کلیدی یک مدیر ناوگان موفق چیست؟

یک مدیر ناوگان متخصص و موثر پنج ویژگی کلیدی به شرح زیر دارد که وی را به فردی با ارزش و غیر قابل جایگزین تبدیل می‌کند.

۱.مهارت‌های رهبری قوی دارد

از آنجا که مدیر ناوگان مسئول مدیریت گروهی از رانندگان است، داشتن مهارت رهبری قوی برای عملکرد بهینه سازمان بسیار اهمیت دارد. برقراری ارتباط موثر، تقسیم درست وظایف،  راهنمایی مناسب و دلسوزانه و تشویق پرسنل در جهت انجام کارها در سطحی بالا جزئی از مهارت‌های رهبری مدیر ناوگان است. علاوه بر این، او باید قدرت بالای حل مساله برای تصمیم‌گیری‌های سخت را داشته باشد و مسئولیت پذیرش تصمیم‌های خود را بر عهده بگیرد. داشتن مهارت‌های قوی رهبری در تقویت محیط کاری مثبت، بهبود روحیه کارکنان و در نتیجه افزایش کارآیی سازمان بسیار موثر است.

۲.  به جزییات توجه می‌کند

یک مدیر، مسئول نظارت بر نگهداری صحیح وسائل نقلیه، حفظ ایمنی و عملکرد بالای ناوگان است. هر اشتباهی در این میان می‌تواند خسارت‌های مالی فراوانی را به دنبال داشته باشد. اطمینان از سرویس و بازرسی منظم وسیله‌های نقلیه، آموزش درست رانندگان، نظارت بر رعایت مقررات ایمنی توسط پرسنل و در اختیار داشتن سوابق دقیق از عملکرد و هزینه‌ها همگی از مواردی هستند که نیاز به جزئی‌نگری بالایی دارد. تنها به این شکل است که مدیر ناوگان می‌تواند تصمیم‌های درستی برای بهینه کردن فرایندهای اجرایی و پیشرفت موفق کارها بگیرد.

۳. ارتباط موثری با افراد مختلف برقرار می‌کند

هر مدیر ناوگان به شکل مداوم با افراد مختلفی مانند رانندگان، کارکنان تعمیر و نگهداری، کارفرماها و مشتریان، تامین کنندگان و فروشندگان در ارتباط است. بنابراین لازم است که بازخوردها و نگرانی‌های‌شان را دریافت کرده و به آن‌ها رسیدگی کند.  داشتن ارتباط مثبت و موثر با هر یک از این افراد در نهایت باعث کارآمدتر شدن و موفقیت ناوگان می‌شود.

۴. مهارت‌های مدیریت مالی بالایی دارد

مدیر ناوگان مسئول مدیریت بودجه و هزینه‌های مربوط به عملیات ناوگان است. بنابراین داشتن مهارت‌های مرتبط با مدیریت امور مالی یک ویژگی ضروری برای وی است. توسعه و مدیریت بودجه‌ها، پیگیری هزینه‌ها و تصمیم‌گیری برای استفاده حداکثری از منابع و کاهش هزینه‌ها، شناسایی فرصت‌های صرفه‌جویی و اطمینان از عملکرد کارآمد و ایمن ناوگان از وظایفی است که نیاز بالایی به این مهارت دارد. به این شکل مدیر می تواند اطمینان داشته باشد که عملیات اجرایی ناوگان از نظر مالی پایدار است.

۵. مهارت مدیریت زمان دارد

مدیر ناوگان موفق باید مجموعه‌ای از وظایف و اولویت‌ها را در بازه زمانی محدودی مدیریت کند. او  ضمن اطلاع از برنامه تعمیر و نگهداری خودروها، باید برنامه‌های فعالیت راننده را نظارت کند، وقایع غیر منتظره مانند تصادفات یا خرابی‌ها را به موقع پیش‌بینی یا به آن‌ها پاسخ دهد و در عین حال از عملکرد ایمن و کارآمد ناوگان اطمینان داشته باشد.  با داشتن مهارت مدیریت زمان، می‌توان عملیات ناوگان را در حین اوج فعالیت نظارت کرد و به سرعت با شرایط پیش‌بینی نشده سازگار شد.

۶  نکته برای تبدیل شدن به یک مدیر ناوگان موفق

علاوه بر تلاش در جهت کسب مهارت‌های پنج گانه اشاره شده فوق، برای تبدیل شدن به یک مدیر ناوگان موفق به این نکات توجه کافی را داشته باشید:

۱.استراتژی شفافی برای مدیریت تنظیم کنید

استراتژی، برنامه‌ای است که بر اساس بررسی وضعیت موجود ناوگان با هدف بهبود آن به سمت وضعیت مطلوب تنظیم می‌شود. به این شکل می‌توان با کاهش هزینه‌ها و افزایش ایمنی ناوگان، بهبود عملکرد و کارآیی سازمان را تضمین کرد. یک استراتژی خوب تمام جنبه‌های مدیریتی مانند خرید وسیله نقلیه، تعمیر و نگهداری، مدیریت سوخت، آموزش رانندگان و تهیه نرم‌افزارهای مربوط به بهینه‌سازی مسیر یا استفاده از فناوری های بروز را پوشش می دهد. همچنین به اندازه کافی انعطاف‌پذیر است و با شرایط در حال تغییر بازار و روند فناوری‌ها یا قوانین جدید به راحتی تطبیق پیدا می‌کند.

۲. راه‌های ارتباطی با پرسنل را هموار کنید

ارتباط موثر و بدون مشکل با کلیه پرسنل و افراد راهی مهم برای شناسایی مشکلات و حل سریع آن‌ها است. از طرفی لازم است با گوش دادن کامل به حرف‌ها و مسائل کارکنان و  تشویق آن‌ها به درمیان گذاشتن موانع کاری‌شان، بسیاری از نگرانی‌ها را برطرف کرد. به این شکل تصویری مطلوب در مورد نحوه عملکرد ناوگان در اختیار مدیریت قرار خواهد گرفت که به تصمیم‌گیری‌های بهتر کمک می‌کند. همچنین رضایت شغلی پرسنل و اطمینان آن‌ها به سازمان را افزایش خواهد داد.

۳. از فناوری‌های جدید استقبال کنید

پیشرفت‌های فناوری مانند ردیابی GPS، تلماتیک، نرم‌افزارهای هوشمند مدیریت ناوگان، هوش مصنوعی و سایر موارد مشابه همگی نقش مهمی در ساده کردن فرایندها، کاهش هزینه و افزایش ایمنی ناوگان دارند. همچنین می‌توانند زمان بیشتری را برای انجام بهتر وظایف در اختیار مدیر ناوگان بگذارند. هر چند از تاثیر بیرونی استفاده از فناوری‌های جدید بر مشتریان و کارفرماها به دلیل جلب بیشتر اطمینان آن‌ها هم نمی‌توان گذشت.

۴. بر افزایش ایمنی ناوگان تمرکز کنید

حفظ ایمنی رانندگان، وسائل نقلیه و محموله‌ها اولویت اصلی یک مدیر ناوگان موفق است. بنابراین اطمینان از آموزش منظم رانندگان در این خصوص باید در دستور کار قرار گیرد. یک مدیر ناوگان موفق، فرایندها و کل عملیات حمل و نقل را از لحاظ انطباق با مقررات ایمنی به شکل مرتب بررسی می کند.

۵. فرهنگ کاری مثبتی را در محیط ایجاد کنید

ایجاد یک فرهنگ مثبت در محیط کار باعث افزایش رضایت شغلی، حفظ کارکنان و بهبود کارآیی آن‌ها می‌شود. یک مدیر ناوگان موفق با احترام و همدلی، تشویق و پاداش به عملکردهای خوب شغلی، ارتباط باز و ایجاد فرصت برای پیشرفت کارکنان به تقویت فرهنگ مثبت در محیط کار کمک می‌کند. با این کار می‌توان محیطی شاداب با کارکنانی مسئول و متعهد در اختیار داشت.

و در نهایت مدیری موفق است که…

همان‌طور که در این مطلب گفته شد، یک مدیر ناوگان موفق به مجموعه کاملی از مهارت‌های رهبری، فنی و تفکر استراتژیک نیاز دارد. با توجه به پیشرفت هر روزه فناوری‌ها، همیشه زمینه‌های یادگیری جدیدی در این سمت شغلی وجود دارد. بنابراین مدیران ناوگان لازم است مهارت‌های خود را مطابق این پیشرفت‌ها توسعه دهند. شرکت در کنفرانس ها، کارگاه‌های آموزشی، شبکه‌سازی و دریافت اطلاعات بروز از وبلاگ‌های شرکت‌های معتبر فعال در زمینه مدیریت ناوگان از بهترین روش‌ها در این خصوص است. تنها تعهد به این بهبود و یادگیری مداوم است که از افراد، یک مدیر موفق می‌سازد.

مرجع:

agilefleet

 

در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست