زمان مطالعه : 8 دقیقه

شاید تاکنون به صورت عمیق به ضرورت استفاده از یک نرم‌افزار ردیابی خودرو در ناوگان حمل و نقل صنایع مختلف توجه نکرده‌اید و صرفا به جملات و عباراتی پراکنده در این خصوص برخورده باشید. اما جهت انتخاب یک سیستم مناسب نیاز است که در ابتدا به قابلیت‌های کلیدی که یک نرم‌افزار جامع متناسب با نیاز سازمانی شما ارائه می‌دهد توجه کرده و سپس تصمیم‌گیری کنید.

شاید این مقاله همان اطلاعاتی است که شما بعنوان مدیر ناوگان حمل و نقل و یا یک کارشناس تصمیم‌ساز نیاز دارید؛ پس کافیست حدود 5 دقیقه برای آگاهی از قابلیت‌های مورد نیاز برای سازمان خود توجه کنید.

1- ناوگان هر سازمانی نیازمند استفاده از سناریوهای ردیابی از قبل پیش بینی شده است

یک فعالیت اصولی راهبری و مدیریت ناوگان حمل و نقل مبتنی بر پیش‌بینی محدوده مسیر حرکتی خودرو است. سناریوهای مختلف ردیابی که محدوده‌های مختلف حرکتی را برای عبور خودرو مشخص می‌کند؛ ضمن اینکه آنها را به صورت ترسیمی جهت اعمال نظر بخش‌های مختلف کاملا شفاف می‌سازد. تا به حال به این موضوع توجه کرده‌اید که تعریف سناریوهای مشخص حرکتی و ردیابی خودرو بر این مبنا تا چه اندازه می‌تواند در کاهش مصرف سوخت و افزایش امنیت سفر حمل کالا موثر باشد؟

2- ضرورتی قابل توجه جهت تامین امنیت به نام ردیابی آنلاین

در بسیاری موارد پس از مشخص شدن مسیر حرکت خودرو که مسلما بر مبنای محاسبات خاص جهت تامین امنیت کالا و همچنین در نظر گرفتن مسیر بهینه‌ برای مصرف کمتر سوخت و صرفه‌جویی در زمان است، ردیابی آنلاین خودرو گزینه‌ای حائز اهمیت جلوه می‌کند. در این حالت هر گونه تخلف خودرو از مسیر پیش بینی شده قابلیت رصد و اعلان همزمان به راننده را دارد. به صورت خاص نیز مسیرهای حرکتی خودرو در صورت اعزام به ماموریت‌های مختلف روندی کلی از عملکرد راننده را در اختیار مدیریت می‌گذارد. از طرفی حمل کالاها بویژه کالاهای خاص و ارزشمند نیاز دارند با شتاب حرکتی مشخصی توسط راننده خودرو در مسیر به حرکت در آیند تا کمترین آسیب را ببینند.

از طرفی در نظر بگیرید حالات خاصی را که خودرو با حادثه‌ای مواجه می‌شود، در این حالت در صورتی که اطلاعاتی نظیر سرعت، شتاب، ترمزهای ناگهانی و سایر موارد مربوط به حرکت وسیله حمل کالای شما بصورت لحظه‌ای در دسترس باشد، شما به راحتی می‌توانید دلایل حادثه را بررسی کرده و تصمیمات لازم در خصوص عملکرد مناسب و یا خارج از عرف راننده را متوجه شوید.

ردیابی آنلاین به صورت ویژه در حالتی که خودرو به سرقت برود بسیار حائز اهمیت خواهد بود. شما به راحتی می‌توانید محل خودرو را شناسایی کرده و جهت اقدامات بعدی اطلاعات را در اختیار پلیس قرار دهید. به طور قطع هم عقیده هستید که اطمینان خاطر از امنیت سفر فعالیتی نیست که براحتی بتوان از آن صرف نظر کرد.

3- هر تخلف راننده نیازمند اطلاع رسانی به موقع و لحظه‌ای است

پس از مرحله ردیابی و مشاهده تخلفات راننده خودرو، هرگونه تخطی از مقادیر حرکتی، نیازمند اطلاع‌رسانی مناسب و ارائه هشدار لازم به راننده با هدف اصلاح آنهاست. در یک نرم‌افزار جامع ردیابی، این فعالیت از طریق ارسال خودکار هشدار از طرق مختلف به عنوان مثال پیامک یا موبایل به راننده اطلاع داده می شود؛ همزمان نیز اعلان‌های لازم به مرکز کنترل از طریق ایمیل، وب، یا پیامک جهت تصمیم‌گیری لازم ارائه می‌شود.

در هر حال هر انسانی جایزالخطاست اما حداقل کردن این خطاها در حین سفری که وظیفه آن حمل کالایی ارزشمند است، یک ضرورت است. ضرورتی که صرفا با استفاده از یک سامانه هوشمند حمل و نقل مجهز به ردیاب‌های ویژه قابل اجرایی شدن است.

کاربردهای نرم‌افزار ردیابی خودرو در ناوگان حمل و نقل چیست؟

4-تصمیم‌گیری مناسب با محاسبه عملکرد راننده

جهت اعمال نظارت دقیق و مشخص و در اختیار داشتن میزان عملکرد رانندگان خودرو بر حسب مسافت و ساعات اعزام به ماموریت نیازمند نرم‌افزاری هستید که بصورت یکپارچه و همزمان این اطلاعات را محاسبه کرده و در دسترس قرار دهد. همچنین قابلیت‌هایی نظیر ثبت ورود و خروج خودرو یا حقوق رانندگان بر اساس عملکردی که در طی ماه داشته‌اند موارد متداولی است که هر سازمانی جهت اختصاص دستمزد مناسب با عملکرد برای پرسنل خود نیاز دارد.

در نظر اول ممکن است استفاده از یک سیستم محاسبه عملکرد حقوق و دستمزد که عموما به صورت مجزا در هر سازمانی وجود دارد بکارگیری این قابلیت را چندان ضروری جلوه ندهد. اما باید دانست که در دنیای پیشرفته امروزی سرعت عمل در انجام امور اولویت اول است. پس چه بهتر که فعالیت‌های سازمانی یکپارچه‌تر و تحت یک سامانه انجام پذیرد. در این حالت تصمیم‌گیری‌های مدیریتی سریع‌تر و در حداقل زمان ممکن انجام خواهد پذیرفت. کوتاه‌کردن فرایندهای سازمانی ویژگی یک سازمان چابک است که فعالیت موثر را سرلوحه خود قرار می‌دهند. پس چه بهتر که تنها با نصب یک ردیاب بر خودرو کلیه این ویژگی‌ها را به صورت یکجا در اختیار داشت و با در نظر گرفتن کلیه شاخص‌ها شایستگی رانندگان را مورد سنجش قرار داد، نکته ای که خود بطور قطع افزایش رضایتمندی پرسنل را بدنبال دارد.

5-وضعیت خودروی ناوگان شما کنترل کامل را می‌طلبد

ردیابی خودرو بدون کنترل کامل، معنا و مفهوم خود را از دست می‌دهد. شما در صورتی قادر به کنترل وزن بار و یا مصرف سوخت خودرو هستید که سنسورهای مورد نیاز اندازه‌گیری را بر روی آن نصب کرده باشید. این موارد به صورت خاص هرگونه سرقت و تخلفات راننده را بصورت مستقیم کنترل می‌نماید. حتی شاید در مواردی راننده بصورت عمد و یا غیر عمد ردیاب نصب شده بر روی خودروی خود را خاموش کرده باشد، سیستم کنترل مرکزی نرم‌افزار با اعلان به موقع می‌تواند وضعیت خاموش یا روشن بودن آن را به اطلاع مرکز کنترل برساند.

6-گزارش‌گیری کامل جهت یک مدیریت موثر

تنظیم و ارائه گزارشات مورد نیاز ردیابی خودرو ویژه مدیریت برای یک دوره زمانی مشخص یا  گزارشات عملکرد راننده نیازی است که هر سازمانی در بحث نظارتی به آن احتیاج دارد. در نظر بگیرید مدیر سازمانی را که بدون نیاز به دستورات سازمانی و نامه‌نگاری‌ها به بخش‌های مختلف، با یک کلیک ساده در هر زمان به اطلاعات مورد نیاز خود در خصوص ردیابی خودرو و مسیر طی شده آن در فرمت‌های مختلف و با جزییات کامل دسترسی داشته باشد. در این حالت مسلما زمان بسیار کمتری جهت انجام امور مربوط صرف خواهد شد.

اینجا نقطه تصمیم‌گیری است، شما مدیر ناوگان کدام یک از سازمان‌های زیر هستید؟

اطلاعاتی که در این مقاله ارائه شده برای تصمیم‌سازی اولیه خرید یک نرم‌افزار ردیابی ناوگان کافی است. اما شاید لازم باشد جهت دریافت اطلاعات دقیق‌تر، به صورتی تخصصی موارد مد نظر خود را با کارشناسان مربوط در میان بگذارید. بدیهی است که انطباق یک سیستم جدید با وضعیت فعلی یک سازمان نیازمند بررسی دقیق زیر ساخت‌های مورد نیاز و سپس تصمیم‌گیری در سرمایه‌گذاری و انجام تغییرات مد نظر بر این اساس است. برای شفاف‌تر کردن موضوع، اولویت‌های کاربردهای فوق را برای سازمان شما سفارشی سازی می‌کنیم:

کاربرد ردیاب در مدیریت ناوگان صنایع توزیع و پخش مواد غذایی

اگر مدیر یک شرکت پخش مواد غذایی هستید..

پخش به موقع مواد غذایی برای جلوگیری از فساد و یا آسیب به کالا که از طریق پیش بینی مسیرهای بهینه با ترافیک کمتر و توسط ردیاب برای شما فراهم می‌شود یک اولویت است. حتی شما نیاز به کنترل از راه دور راننده و اعلان به موقع به وی جهت ارائه تخلفات هستید تا کمترین تعلل در پخش به موقع کالا در حین ماموریت اتفاق بیفتد. البته تعدد خودروهای پخش و پراکندگی آنها در نقاط مختلفی نیازمند کنترلی مرکزی است که با ردیابی لحظه‌ای و ثبت عملکرد رانندگان، بهره‌وری کلی ناوگان را ارتقا دهد.

تاثیر ردیاب در جلوگیری از قاچاق سوخت و فرآورده‌های نفتی

اگر مدیر ناوگان شرکت پخش فرآورده نفتی هستید…

برای شما، تامین امنیت حمل کالا بویژه در مسیرهای طولانی اولویت اصلی است؛ بنابراین ردیابی لحظه‌ای خودرو و اطلاع از مسیر حرکتی تعیین شده، وزن بار با هدف جلوگیری از سرقت و یا قاچاق فرآورده اهمیت ویژه‌ای دارد. هر چند اعلان به موقع به راننده برای عدم تخلف از شتاب استاندارد و یا توقف بی مورد نیز اولویت انکارناپذیری است که ضرورت استفاده از ردیاب را به شما گوشزد می‌کند. حتی شاید شما در برخی موارد نیازمند کنترل از راه دور و توقف خودرو در مواقع اضطراری باشید، بنابراین حتما به این موضوع توجه کنید.

اگر مدیر ناوگان کارخانجات صنعتی هستید…

مسلما شما خودروهای بسیاری در اختیار دارید که برای جابجایی پرسنل از آن استفاده می‌کنید. عملکرد رانندگان ناوگان که بصورت مستقیم وظیفه این جابجایی را بر عهده دارند، نیازمند یک نظم عملکردی است. نظمی که با ثبت دقیق ورود و خروج خودرو توسط ردیاب‌ها قابل ثبت بر اساس مشخصات راننده است. پارامتری که در نهایت در محاسبه عملکرد ماهیانه راننده و گزارشات ارائه شده بر این مبنا قابل توجه می‌باشد. هر چند نباید از قابلیت ردیاب‌ها در مسیر یابی بهینه برای جلوگیری از تردد در مسیرهای پر ترافیک نباید گذشت.

اگر مدیر یک شرکت حمل ونقل بار هستید…

تفاوتی ندارد که بار جابجا شده توسط خودروهای در اختیار شما چه ارزشی دارد، در هر حال سرمایه‌ای است که تامین امنیت و نظارت کامل بر حمل آن توسط راننده اولویت شماست. مسیریابی بهینه برای حمل کالا در کوتاهترین زمان و ردیابی لحظه‌ای آن برای جلوگیری از هر خطای راننده در عبور از مسیر و محدوده مشخص شده کمترین فعالیتی است که نرم‌افزار ردیابی برای حفظ سرمایه‌تان انجام می‌دهد.

اگر مدیر یک شرکت خدماتی تعمیراتی هستید…

شما بعنوان یک شرکت خدماتی نیاز مبرم به حضور به موقع در محل در کمترین زمان ممکن را دارید تا بتوانید با کیفیت‌ترین خدمت را ارائه کرده و حتی در بسیاری موارد مانع از بروز حوادث احتمالی ناشی از عدم رسیدگی رفع خرابی باشید. در این حالت ردیاب خودرو، نرم‌افزاری خواهد بود که با پیش بینی مسیر بهینه بدور از ترافیک، امکان خدمت رسانی سریع را فراهم می‌آورد. از طرفی بعنوان ناظر فعالیت خودروی خدمت رسان، تعیین مسیر حرکتی خودروی اعزامی با هدف جلوگیری از هر گونه تخلف در اعزام به محل نیز اولویتی غیر قابل چشم پوشی است.

اگر مدیر یک شرکت پخش مواد دارویی هستید…

در کنار قابلیت مسیریابی بهینه توسط ردیاب، در بسیاری موارد شما نیاز به ارائه اعلان و یا هشدار خودکار به راننده برای تخطی از مسیر پیش‌بینی شده و یا هر گونه فعالیت مخاطره‌آمیز در حین اعزام به ماموریت راننده دارید تا ایمنی کامل کالای ارزشمند فراهم شود. کالایی که نیازمند ارائه به مقصد در کمترین زمان ممکن برای تحویل و پخش با بالاترین سطح امنیت بدون کم و کاست در میزان و تعداد آن است. پس چه بهتر که آسودگی خیال را با نصب یک نرم‌افزار ردیابی فراهم آورید. هر چند تعداد بالای خودروهای پخش در ناوگان تحت نظارت شما، ضرورت بکارگیری نرم‌افزار ردیابی متمرکزی که کلیه خودروها را در مسیر حرکتی خود از راه دور کنترل کند بیشتر نمایان می‌سازد.

اگر مدیر ناوگان کارخانجات بتن آماده هستید…

حمل بتن با توجه به ویژگی آن نیازمند سرعت عمل در تحویل به موقع آن به مشتریان است. با استفاده از نرم‌افزار ردیابی و انتخاب کم ترافیک‌ترین مسیر قادر به افزایش عملکرد تحویل کالا خواهید بود. انتخابی که بصورت مستقیم بر کاهش مصرف سوخت ناوگان شما نیز تاثیر می‌گذارد. همچنین هر ناوگانی با تعدد خودرو مدیریتی جامع را می‌طلبد که با کنترل لحظه‌ای خودروهای خود در حداکثر بهره‌وری سازمانی فعالیت نماید.

و اما هر چه هست…

اما هر آنچه هست نیاز کنونی ناوگان‌های حمل و نقل صنایع مختلف در جهت بکارگیری نرم‌افزارهای پیشرفته منطبق با تکنولوژی روز است تا در عرصه رقابت و افزایش بهره‌وری بتوانند چشم‌انداز مناسبی برای سازمان خود در آینده ترسیم نمایند. چشم‌اندازی مبتنی بر تامین امنیت بیشتر حمل کالا، کاهش حداکثری هزینه‌های جاری و عملیاتی و افزایش عملکرد نظارتی و مدیریتی. نکاتی که هر چند تامین آن ممکن است نیازمند تامین منابع مالی سرمایه‌گذاری جهت راه‌اندازی دارد، اما در نهایت سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌ای در جهت جلوگیری از خساراتی است که بطور حتم وقوع آنها هزینه به مراتب بیشتری را بدنبال خواهد داشت.

کارشناسان شرکت پیشگامان آسیا جهت ارائه هرگونه مشاوره تخصصی و راهنمایی در خصوص سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌ای که انجام می‌دهید، در کنار شما هستند.

برچسب ها
در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست