1. خانه
  2. وبلاگ
  3. مقالات مدیریت ناوگان
  4. نقش سامانه هوشمند مدیریت ناوگان حمل و نقل در صنعت معدن
ناوگان حمل و نقل عمران- پیشگامان آسیا

نقش سامانه هوشمند مدیریت ناوگان حمل و نقل در صنعت معدن

بدون دیدگاه
3.5/5 - (2 امتیاز)
زمان مطالعه : 4 دقیقه

صنعت معدن با تمرکز بر دو واژه بهره‌وری و صرفه‌جویی، امروزه در مسیر انقلاب دیجیتالی صنایع به دیدگاهی اقتصادی‌تر و باصرفه‌تر توجه می‌کند. انقلابی که با سامانه هوشمند مدیریت ناوگان رقم می‌خورد.

در این صنعت فرایند بارگیری ماشین آلات عمده هزینه تولید و استخراج را به خود اختصاص می‌دهد؛ از طرفی از آنجا که تجهیزات و ماشین‌آلات منابع اصلی سرمایه به حساب می‌آیند، معدن داران بدنبال بهینه‌سازی کاربردی آنها و کاهش دوره بازگشت سرمایه خود هستند. در این بین نوسانات اقتصادی که گریبانگیر اکثر معادن است، لزوم استفاده حداکثری از پتانسیل‌های تجهیزاتی و پرسنلی را برای دستیابی به سود مطمئن برای این قشر ضروری می‌سازد. هر اندازه معادن برنامه‌ریزی هوشمندانه‌تر و محیطی ایمن‌تر داشته باشند، می‌توانند به نحوی بهتر در جهت افزایش سود اقتصادی حرکت کنند. سامانه‌های مدیریت ناوگان با ارایه راه‌حل‌های ویژه نقش مهمی در این بین دارند. اما چطور؟

سیستم نِت پیشگیرانه سامانه مدیریت ناوگان گام مهم حفاظت سرمایه‌ای در معادن

از جمله پر اهیمت‌ترین مزایای سامانه هوشمند ناوگان حمل و نقل، استفاده از سیستم تعمیر و نگهداری پیشگیرانه است. مشخص بودن زمان‌بندی تعمیر و نگهداری قطعات ماشین آلات و اعلام هشدار لازم به سرپرست و راننده، این امکان را فراهم می‌سازد که مالکان تجهیزات در زمان خود مشکلات را برطرف نمایند.

اپراتور با دریافت اعلان به موقع، تعویض قطعات ماشین آلات ضمن جلوگیری از زمان خواب بدون موقع و برنامه‌ریزی نشده ماشین آلات، مانع از استهلاک و خرابی پیش از موعد آنها نیز می‌شود. این موضوع رابطه مستقیم با حفظ سرمایه ماشین‌آلات گران قیمت معدنی و جلوگیری از ضرر و زیان وارده ناشی از عملکرد نادرست آنها حین عملیات ودر نتیجه خسارت سرمایه‌ای می‌شود.

ارایه اطلاعات لحظه‌ای موقعیت ماشین آلات

در دنیای امروز داده و اطلاعات حرف نخست را می‌زند. سرپرست ناوگان ماشین آلات معدن با در اختیار داشتن اطلاعات لحظه‌ای موقعیتی ماشین آلات که از طریق سامانه هوشمند مدیریت ناوگان به صورت آنلاین قابل دسترسی است، در لحظه عملیات تولید را در معدن رصد می‌نماید. بر این اساس سرپرست معدن می‌تواند برنامه‌ریزی دقیق‌تری در جهت فعالیت‌های خود انجام دهد. بعنوان مثال تخصیص ماشین آلات بارگیری و باربری بصورت بهینه انجام می‌شود که این خود در زمان خواب تجهیزات بارگیری و بالطبع در صف بودن وسایل باربری تاثیرگذار است. از سوی دیگر با کنترل دقیق محل بارگیری، راندمان و بهره‌وری استخراج و جابجایی افزایش می‌یابد.

دسترسی به اطلاعات پایه و عملکرد رانندگان ماشین آلات

رانندگان ماشین آلات یکی از ارکان اصلی حفظ سرمایه‌های معدن یعنی ماشین آلات و تجهیزات هستند. هر گونه عملکرد نادرست آنها در حین انجام عملیات می‌تواند خسارت قابل توجهی بر فعالیت معدن وارد کند. استفاده از سامانه هوشمند مدیریت ناوگان این امکان را فراهم می‌سازد که رفتارهای پر خطر رانندگان از جمله سرعت پرشتاب یا توقف‌های بی مورد و یا حتی بارگیری بیش از اندازه توسط سنسورهای نصب شده ثبت و مستند شوند.  ضمن اینکه همزمان در صورت تشخصی این گونه رفتارهای پر ریسک هشدار لازم به راننده در همان لحظه ارسال شود تا نسبت به اصلاح آن اقدام نماید.

ماژول کنترل رفتار عملکرد موجود در سامانه با ثبت این گونه رفتارها به مدیران ناوگان معدن اطلاعات لازم را ارایه می‌دهد تا مدیر با بررسی آن نسبت به برنامه‌ریزی لازم در جهت تشویق رفتار یا اصلاح عملکرد راننده را به انجام رساند.

مدیریت ناوگان حمل و نقل در صنعت معدن- پیشگامان آسیا

کنترل میزان سوخت مصرفی ماشین آلات

سوخت مصرفی ماشین آلات یکی دیگر از موارد قابل کنترل از طریق سامانه‌های هوشمند مدیریت ناوگان است. با نصب سنسور مربوط بر روی ماشین آلات و اتصال آن به سامانه می‌توان جزییات میزان سوخت مصرفی در مسیر و هزینه آن را رصد نمود. این موضوع از سرقت احتمالی سوخت در حین ماموریت نیز جلوگیری می‌کند. ضمن اینکه فعالیت کنترل میزان سوخت مصرفی در کاهش هزینه‌ها در این بخش نقش قابل توجهی خواهد داشت.

پیش بینی بهینه مسیر و کاهش زمان تخلیه و بارگیری تجهیزات

تعدد ماشین آلات در معادن نیازمند دسترسی مداوم مدیر ناوگان به اطلاعات تجهیزات و حجم جابجایی بار داخل و خارج از محدوده معدن را در پی دارد. مدیریتی که بصورت متمرکز برنامه‌ریزی لازم در جهت تولید و رصد تجهیزات را بر عهده داشته باشد. سامانه مدیریت ناوگان حمل و نقل با تعیین مسیرهای از قبل پیش بینی شده انتقال مواد و بار در حین عملیات در معدن را در کمترین زمان ممکن و بصورت بهینه کنترل می‌نماید. نکته‌ای که بویژه در کاهش زمان انتظار تجهیزات برای بارگیری و یا تخلیه بسیار موثر است.

مدیریت تردد در محدوده‌های مجاز

در سامانه هوشمند ناوگان حمل و نقل مدیریت می‌تواند با تعریف محدوده عبور و مرور مجاز برای هر یک از ماشین آلات فعالیت آنها را بصورت روزانه کنترل نماید. در صورت تخلف راننده در عبور از محدوده تعیین شده اخطار لازم به وی جهت اصلاح مسیر ارایه می‌شود. بدین ترتیب ماموریت‌ها و برنامه‌های روزانه قابلیت کنترل مناسب‌تری دارند. مدیریت نیز ضمن گزارش روزانه می‌تواند نظارت دقیق‌تری بر فرایند تخلیه و بارگیری تجهیزات داشته باشد. نکته ای که در تسهیل فعالیت‌ها و نظم‌دهی به آنها نقش موثری دارد.

سامانه هوشمند مدیریت ناوگان راهکاری گریزناپذیر برای صنعت معدن

صنعت معدن با توجه به پیچیدگی‌های موجود در برنامه‌ریزی و کنترل عملیات نیازمند راهکارهایی هوشمندانه در جهت افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های جاری خود است. شرکت پیشگامان آسیا بر این مبنا برای این بخش نیز ماژول‌هایی خاص در قالب نرم‌افزاری هوشمند طراحی کرده است که ضمن افزایش کارآیی تجهیزات عملیاتی به شرح مواردی که از نظر گذشت، در ایجاد محیطی ایمن و امن برای معدن کاران از طریق توسعه یک برنامه‌ریزی منسجم و یکپارچه کمک می‌نماید. از آنجا که 11 درصد هزینه‌های عملیاتی معدن به حمل و نقل اختصاص دارد پیاده‌سازی راهکارهای هوشمندانه در این قالب به کاهش هزینه‌ها در چرخه ارزش معدن و سوق دادن آن به سمت سود بیشتر و افزایش بهره‌وری کمک می‌نماید.

بهره‌وری که در بخش تولید با پیاده‌سازی سامانه مدیریت هوشمند ناوگان طبق آمار بین 10 تا 30 درصد افزایش را بدنبال دارد. تنها کافیست با اندکی تامل به مزایای این سامانه توجه کنیم. در این صورت پی خواهید برد که گریزی از راهکارهای هوشمندانه بویژه در بحبوحه فشارهای اقتصادی این روزها و ضرورت توجه به کاهش هزینه‌ها نیست. همراهتان هستیم در این مسیر، متعهدانه.

در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست