1. خانه
  2. وبلاگ
  3. مقالات مدیریت ناوگان
  4. مدیریت حقوق شهروندی در مدیریت ناوگان حمل و نقل شهری چیست؟
مدیریت حقوق شهروندی در مدیریت ناوگان حمل و نقل شهری

مدیریت حقوق شهروندی در مدیریت ناوگان حمل و نقل شهری چیست؟

بدون دیدگاه
5/5 - (2 امتیاز)
زمان مطالعه : 6 دقیقه

شهروندان یکی از اجزای غیرقابل فراموشی در مدیریت ناوگان حمل و نقل شهری است. مدیریت جابه‌جایی‌ها و رفت و آمدهای درون شهر بدون در نظر گرفتن نقش مدیریت حقوق شهروندی در مدیریت ناوگان حمل و نقل شهری غیر قابل انجام و نشدنی است. زیرا به طور هر روزه این حقوق و وظایف بر روی این مدیریت اثرگذار است و می‌تواند آن را بهبود دهد و یا باعث افت مدیریت ناوگان حمل و نقل شهری شود.

حقوق شهروندان تنها در رفت و آمد شهری تاثیرگذار نیست، بلکه در رفت و آمد برون شهری نیز بسیار موثر است. شهروندان باید از این حقوق به طور کامل آگاه باشند تا بتوانند از حقوق خودشان استفاده کنند و باعث بهبود مدیریت حمل و نقل شهری و برون شهری شوند و همچنین بتوانند بدانند که حق انجام چه کارهایی را ندارند و در آن دارای حقی نیستند و آن‌ها رعایت کنند.

به همین دلیل‌ها و برای آگاهی شما با مدیریت حقوق شهروندی در مدیریت ناوگان حمل و نقل شهری و برون‌شهری صحبت می‌کنیم تا بتوانید به طور کامل با آن‌ها آشنا شوید و از این حقوق استفاده کنید و بهره لازم را از آن‌ها ببرید و در صورت عدم امکان استفاده از آن‌ها، بتوانید این حقوق مهم و کاربردی را از مدیریت ناوگان شهری مطالبه نمایید. پس با همراه باشید تا با این حقوق آشنا شوید.

بیشتر بخوانید : مدیریت ناوگان چیست؟

مدیریت حقوق شهروندی در مدیریت ناوگان حمل و نقل شهری

حقوق شهروندی در حمل و نقل درون شهری

در این قسمت در مورد حقوق شهروندی درون شهر و نقش بی‌بدیل این حقوق در مدیریت ناوگان حمل و نقل شهری صحبت می‌کنیم تا بتوانید به طور کامل با آن‌ها آشنا شوید.

  • وجود تعداد مناسب اتوبوس درون شهری
    یکی از حقوق اساسی شهروندان وجود تعداد مناسب اتوبوس درون شهری و بی آر تی است. این مورد می‌تواند باعث شود که تعداد افرادی که از این اتوبوس‌ها نیز بیشتر و ترافیک به مقدار قابل توجهی کاهش یابد که در مدیریت بهتر ناوگان حمل و نقل درون شهری بسیار اثر گذار است و می‌تواند آن را بهبود دهد.
  • وجود دسترسی مناسب به ایستگاه‌های اتوبوس و مترو
    موردی دیگری که شهروندان باید در مورد حقوق شهروندی خودشان بدانند این است که باید درون شهر دسترسی مناسبی به ایستگاه‌های مترو و اتوبوس وجود داشته باشد و فرد برای استفاده از این ناوگان حمل و نقل درون شهری نیازی به طی کردن مسافت بسیار زیادی نداشته باشد و بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن به این ایستگاه‌ها برسد.
  • وجود امکانات گرمایشی و سرمایشی مناسب در اتوبوس‌های شهری
    به طور قطع شما نیز با عدم وجود کولر در اتوبوس‌های درون شهری و یا بخاری در آن‌ها روبه‌رو شده‌اید که در فصل گرما یا سرما بسیار آزاردهنده بوده است. یکی از نکاتی که باید در مورد مدیریت حقوق شهروندی در مدیریت ناوگان حمل و نقل درون شهری بدانید این است که شهروند حق دارد که در هنگام استفاده از اتوبوس‌های درون شهری بتواند از امکانات سرمایشی یا گرمایشی مناسب همان فصل بهره ببرد و مانعی برای این خواسته فرد وجود نداشته باشد.
  • حرکت اتوبوس‌ها با سرعت مناسب
    اتوبوس‌های موجود در ناوگان حمل و نقل شهری باید با سرعتی مناسب حرکت کنند، این سرعت نباید آن‌قدر تند باشد که منجر به تصادف شود و یا نباید آن قدر کند باشد که باعث اتلاف وقت مسافران درون اتوبوس شود. پس حتما و در وقتی که از این امکانات استفاده می‌کنید، به این موارد دقت لازم را داشته باشید و در صورت عدم وجود، آن را از راننده یا سیستم مدیریت ناوگان حمل و نقل شهری مطالبه نمایید.
  • وجود امکان پیش‌بینی زمان حضور اتوبوس‌ها
    هر فرد در شهر باید، بتواند پیش‌بینی کند که اتوبوس واحد منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کند در چه زمانی به ایستگاه می‌رسد تا بتواند بر اساس آن رفت و آمد خودش در شهر را برنامه‌ریزی نماید. این پیش‌بینی مستلزم مدیریت صحیح زمان حرکت اتوبوس‌ها توسط راننده‌ها و مدیریت ناوگان شهری است که در بعضی زمان‌ها شاهد آن هستیم که این مدیریت به درستی صورت نمی‌گیرد که زیبنده شهر‌ها نمی‌باشد.
  • رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توسط اتوبوس‌ها
    رانندگان اتوبوس نیز مانند رانندگان خودروی شخصی باید دقت کنند که قوانین راهنمایی و رانندگی را به درستی رعایت کنند. اگر این رانندگان قوانین را به درستی رعایت نکنند، باعث ایجاد تصادف با رانندگان خودروی شخصی می‌شود که می‌تواند باعث اختلال در سیستم مدیریت ناوگان حمل و نقل شهری می‌گردد.
  • وجود تعداد صندلی مناسب در اتوبوس‌ها
    اتوبوس‌های درون شهری باید دارای تعداد صندلی مناسب باشند تا افراد بتوانند در هنگام سوارشدن درون اتوبوس، بر روی این صندلی‌ها بنشینند و نیازی به ایستادن نداشته باشند. همچنین رانندگان اتوبوس نباید، بیش از تعداد صندلی موجود در اتوبوس مسافر سوار کنند تا اتوبوس بیش از حد پر نشود.
  • رعایت موارد بهداشتی و نظافت
    یکی دیگر از حقوق شهروندان در حمل و نقل شهری و به ویژه مترو، رعایت نکات بهداشتی و نظافتی درون آن‌ها است. این موضوع با حضور بیماری‌های نظیر کووید 19 اهمیت دوچندانی پیدا کرده است و به رعایت بیشتر آن بیش از بیش احساس نیاز می‌شود. یکی از اصول بهداشتی استفاده از ماسک توسط راننده است که الزامی است و می‌تواند از گسترش این ویروس منحوس جلوگیری کند و هرچه سریعتر چرخه آن را قطع کند.
  • بهره‌مندی از بیمه خودروهای ناوگان ترابری
    اتوبوس‌های درون شهری باید از بیمه خودروهای ناوگان ترابری و بیمه شخص ثالث بهره‌مند باشند تا در صورت بروز اتفاقی برای هر شخصی درون این اتوبوس‌ها اشخاص مختلف بتوانند از آن استفاده کنند و ضررهای وارده را به طور کامل جبران نمایند. همچنین راننده‌ها می‌توانند در صورت تصادف با خودروی شخصی از این بیمه برای جبران خسارت وارد به اشخاص دیگر استفاده نمایند.
    همانطور که مشاهده کردید، این بیمه نقش بسیار ویژه‌ای در مدیریت بهتر ناوگان حمل و نقل شهری و اطمینان از جبران خسارت‌ها ایفا می‌کند و یکی از مواردی است که در مدیریت حقوق شهروندی در مدیریت ناوگان حمل و نقل شهری مهم است.

حقوق شهروندی در حمل و نقل برون شهری

حقوق شهروندی در حمل و نقل برون شهری

در قسمت قبل در مورد حقوق شهروندی در حمل ونقل شهری و نقش آن در مدیریت بهتر ناوگان حمل و نقل شهری صحبت کردیم و موارد مهم آن را برای شما برشمردیم. اما در این قسمت می‌خواهیم در مورد حقوق شهروندی در حمل و نقل برون شهری و نقش آن در مدیریت این ناوگان صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

  • مناسب بودن قیمت نسبت مسیر جابه‌جایی اتوبوس
    قیمت بلیط اتوبوس‌های برون شهری باید نسبت به نوع اتوبوس و مسیر رفت و آمد آن مناسب باشد و دارای قیمت بسیار بالا یا زیادی نباشد. این مورد جز یکی از اصلی‌ترین حقوق شهروندی هر شخصی در حمل و نقل برون شهری است که باید نسبت به آن آگاه باشد تا بتواند از آن استفاده نماید.
  • راحتی و آسایش درون اتوبوس
    مسافر درون اتوبوس برون شهری باید راحت باشد و بتواند از امکانات رفاهی مناسب استفاده نماید. این امکانات شامل صندلی مناسب، امکانات سرمایشی، گرمایشی کافی و بسیاری موارد دیگر می‌گردد که بسیار مهم است و نقش اساسی را در مدیریت حقوق شهروندی در مدیریت ناوگان حمل و نقل برون شهری ایفا می‌کند که باید از آن آگاه باشید.
  • مدیریت زمان ناوگان برون‌شهری
    ناوگان برون‌شهری باید، در زمان مناسب پر شود، در زمان مناسب حرکت کند و در زمان مناسب به مقصد برسد. مدیریت زمان رفت و آمد، در مدیریت ناوگان حمل و نقل شهری نقش اساسی را ایفا می‌کند و می‌تواند بسیار تعیین کننده باشد.
  • استفاده از اتوبوس‌ها نو
    اتوبوس‌های استفاده شده در ناوگان حمل و نقل برون شهری باید نو باشند و از اتوبوس‌های کهنه و فاقد استاندارهای لازم نباید در این ناوگان حمل و نقل برون شهری استفاده شود. زیرا می‌تواند هم باعث آسیب دیدن افراد شود و هم باعث ضررهای مالی برای ناوگان حمل و نقل برون شهری گردد و در مدیریت ناوگان حمل و نقل برون شهری اختلال ایجاد کند که بسیار آزاردهنده است. 

از حقوق شهروندی خودتان به درستی در هنگام استفاده از ناوگان حمل و نقل بهره ببرید

مدیریت حقوق شهروندی در مدیریت ناوگان حمل و نقل شهری و برون شهری نقش بسیار ویژه‌ای ایفا می‌کند و می‌تواند باعث بهبود این مدیریت و افزایش بهره‌وری آن گردد. به همین دلیل شهروندان و مدیریت ناوگان باید از این حقوق آگاه باشند و سعی کنند که آن‌ها را رعایت کنند.

ما نیز در این مقاله سعی کردیم، موارد مربوط به هر قسمت حقوق شهروندی حمل و نقل شهری و برون شهری را برای شما بیاوریم تا بتوانید به راحتی آن‌ها را بشناسید و با آن‌ها به طور کامل آشنا شوید. در قسمت نظرات به ما بگویید که آیا با این حقوق آشنا بوده‌اید یا خیر؟

برچسب ها
در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست