زمان مطالعه : 4 دقیقه

حمل زباله و پسماند یکی از چالش‌های بزرگ شهرداری‌ها در شهرهای بزرگ و کوچک است. زباله‌ها و پسماندها می‌توانند خیابان‌ها را مسدود کرده و منجر به بستن آنها شوند. تاخیر در جمع آوری زباله‌ها نیز ضمن آسیب به حفظ سلامت شهروندان، نارضایتی آنها و ایجاد منظره‌ای ناخوشایند در شهرها را بدنبال دارد. سریع و کارآمد بودن خودروهای پسماند شهرداری یکی از موارد قابل توجه در این سازمان‌هاست. سازمان‌هایی که در هر حال بودجه‌های محدود آنها باید با درایت و آینده‌نگری مدیریت شوند. فناوری‌های بسیاری در حوزه مدیریت پسماند شهری به کمک شهرداری آمده‌اند اما در این میان یکی از موثرترین‌ها، ردیاب‌های مبتنی بر GPS است. اما چگونه می‌توان از قابلیت‌های این فناوری و نرم‌افزارهای مرتبط در مدیریت خودروهای پسماند شهری استفاده کرد؟ ما در اینجا به 8 مزیت ردیاب‌ها در این خصوص می‌پردازیم

ردیاب خودرو و ماشین های شهرداری

1. بهبود مدیریت اعزام اضطراری خودروهای پسماند به محل

زمانی که در یک خیابان مانعی از پسماندها ایجاد شده که ترافیک و رفت و آمد خودروها را با مشکل مواجه ساخته است، مهمترین کار پاک کردن این مانع در اسرع وقت می‌باشد تا با حذف تاخیر عبور و مرور خودرو از بروز تصادف جلوگیری شود. با استفاده از تجهیزات و نرم‌افزارهای ردیابی GPS اعزام خودرو می‌تواند به نزدیکترین وسیله در محل اعلام گردد تا خودروی پسماند در کوتاهترین زمان ممکن ماموریت را انجام دهد. این موضوع با کاهش زمان تصمیم گیری مدیریت، روند پاکسازی در محل را تسریع می‌سازد.

2. برنامه‌ریزی کارآمد در تعیین مسیر خودروی پسماند

یکی از بزرگترین مزایای ردیابی در این حالت، برنامه‌ریزی در جهت تعیین مسیرهای سریع‌تر و کم ترافیک برای جمع آوری پسماند است. با این کار سرعت سرویس دهی خودروی پسماند افزایش یافته و در نتیجه آن ضمن رضایت بیشتر شهروندان، مصرف سوخت خودرو نیز کاهش می یابد. ردیاب می‌تواند با تعیین مسیرهای کم ترافیک و بهینه برای رسیدن خودروی پسماند به مقصد، دسترسی سریع به محل را فراهم نماید. مدیریت حتی می‌تواند مسیرهای جایگزین را پیش بینی و به راننده اعلام نماید.

3. بهبود وضعیت نگهداری خودروهای پسماند

بهبود وضعیت نگهداری خودروهای پسماندخودروهای پسماند در طول سال فعالیت بسیاری دارند و در نتیجه دقت کافی در نگهداری آنها باید انجام پذیرد. دستگاه‌ها و نرم ‌افزارهای ردیاب با محاسبه و انتقال اطلاعات خودرو در زمینه مسافت طی شده، عملکرد موتور و زمان کارکرد، به تعریف برنامه‌های کارآمد تعمیر و نگهداری خودروهای پسماند کمک می‌کنند. در اثر این فعالیت تلاش مدیریت بر انجام تعمیرات خودروهایی متمرکز خواهد شد که با توجه به اطلاعات در اولویت هستند. این موضوع ضمن کاهش هزینه‌های مربوط به تعمیرات خودرو، به کاهش و جلوگیری از خسارات پر هزینه کمک می‌کند.

4. کاهش سرقت خودروی پسماند و افزایش احتمال بازگرداندن آن

خودروها و وسایل آن می‌تواند اهداف وسوسه انکیزی برای سارقان باشد. با استفاده از ردیاب‌های مبتنی بر GPS در صورتی که وسیله نقلیه از محدوده مجاز تعریف شده خارج شود، اعلان لازم به مدیریت ارسال می‌شود و در صورتی‌که این خروج از محدوده جغرافیایی تعریف شده از جانب راننده نباشد، اطلاعات مکانی مربوط توسط مدیریت به پلیس منتقل می‌شود تا بدین شکل خودروی پسماند در صورت امکان بازگردانده شود. در سیستم‌های ردیابی پیشرفته حتی می‌توان خودرو را از راه دور متوقف کرد.

5. جلوگیری از عادات رانندگی نامناسب

شتاب‌ها، ترمزهای ناگهانی و عادات بد رانندگی می‌تواند مصرف سوخت خودروی پسماند را افزایش داده و علاوه بر آن موجب فرسودگی قطعات خودرو و در نتیجه ایجاد خسارت و هزینه بالا بر شهرداری شود. سیستم‌های ردیاب مبتنی بر GPS با استفاده از سنسورهای مربوط و  شناسایی این عادات، به مدیر ناوگان این امکان را می‌دهند تا با هشدار لازم به راننده وی را در جهت اصلاح آنها هدایت کنند و از ایجاد خسارات احتمالی بدی جلوگیری می‌نمایند.

بیشتر بخوانید : نرم افزار تحلیل رفتار راننده

6. جلوگیری از تقلب و سرقت سوخت خودروی پسماند

ترکیب سنسورهای سوخت و سیستم ردیابی می‌تواند هر گونه کاهش نامربوط در مصرف سوخت را به مدیر ناوگان اعلام نماید. در این حالت مدیریت با بازرسی عملکرد خودرو و مسافت پیموده شده و مقایسه آن با جداول کالیبراسیون و روند پیشین مصرف سوخت خودرو، هر گونه کاهش غیر طبیعی را شناسایی و از تخلفات راننده اطلاع حاصل کند.

7. جلوگیری از استفاده غیر مجاز خودروی پسماند

با استفاده از ردیاب‌ها و نرم‌افزارهای مرتبط مدیریت می‌تواند یک محدوده جغرافیایی مجازی برای ارایه خدمات خودروی پسماند تعریف نماید. در این حالت در صورت خروج خودرو از محدوده، هشدار لازم به راننده ارسال می‌شود . مدیر ناوگان به این شکل می‌تواند بررسی کند که چرا راننده منطقه اختصاصی خدمات خود را ترک کرده است. بدین شکل راننده نمی‌تواند استفاده‌ای غیر مجاز از خودرو داشته باشد و در نتیجه کارآیی ارایه خدمات افزایش می‌یابد.

8. افزایش ایمنی رانندگان

در برخی موارد ممکن است بدلیل خرابی یکی از قطعات خودرو و یا وجود مانع در مسیر که راننده قادر به رفع آن نیست، خودروی پسماند در منطقه ارایه خدمت دچار مشکل شود و نتواند فعالیت خود را ادامه دهد. ردیاب خودرو به مدیر ناوگان این امکان را می‌دهد تا به راحتی مکانی که خودرو در آن دچار مشکل شده است شناسایی شده و جهت کمک به خودروی گرفتار، یک خودروی کمکی را به محل اعزام نماید. این موضوع باعث افزایش ایمنی رانندگان و بهبود عملکرد ناوگان خودرویی در ارایه خدمات خواهد شد.

هر چه هست تاخیر جایز نیست!

مزیت‌های یاد شده در حدی هست که توجیه مناسبی در هر گونه سرمایه‌گذاری برای خرید نرم‌افزارهای ردیابی مبتنی بر GPS باشد. کافیست یک بار دیگر با دیدی متفاوت و خلاصه وار این مزایا را بررسی کنیم. ردیاب‌ها و نرم‌افزاهای مرتبط می‌توانند با دریافت اطلاعات و سازماندهی آنها:

  • به مکانیابی کلیه خودروهای پسماند شهری کمک کنند
  • مسیرهای بهینه‌ای برای جمع آوری زباله و پسماند با هدف صرفه‌جویی در زمان، هزینه سوخت و نیروی خدماتی تعریف نمایند
  • عادات رانندگی رانندگان را به منظور جلوگیری از خسارات احتمالی به خودروها اصلاح و جلوگیری کنند
  • بر آمار عملکردی خودرو نظیر مسافت طی شده و عملکرد آن نظارت بهتری داشته باشند

این موارد و اطلاعات حاصله نظافت خیابان‌ها و جمع آوری پسماندها را بهینه‌سازی کرده و به مدیر ناوگان این امکان را می‌دهد تا تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرند؛ همچنین فعالیت‌های بیهوده را شناسایی و حذف کنند. بنابراین هر مدیر آینده نگری به این موضوع توجه می‌کند که حرکت در مسیر در  نهایت برابر با سودآوری برای سازمان و جلوگیری از بسیاری هزینه‌های دیگر است. هر چه باشد استفاده از فناوری‌های بروز در ناوگان خودرویی موضوعی غیر قابل چشم پوشی است که تاخیر در بکارگیری آن جایز نیست. پس برای مشاوره در این زمینه هم اکنون با کارشناسان ما تماس بگیرید.

برچسب ها
در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست