1. خانه
  2. وبلاگ
  3. مقالات مدیریت ناوگان
  4. استفاده از خودروهای اشتراکی با کمک‌گرفتن از مدیریت ناوگان
Using-shared-cars-with-the-help-of-fleet-

استفاده از خودروهای اشتراکی با کمک‌گرفتن از مدیریت ناوگان

بدون دیدگاه
5/5 - (1 امتیاز)
زمان مطالعه : 8 دقیقه

هنگامی که سخن از ناوگان حمل و نقل به میان می‌آید، امکان ندارد که بتوان از نقش خودروهای اشتراکی و اثر استفاده از این خودروها بر‌روی بهبود عملکرد حمل و نقل در سازمان یا شرکت مربوطه دارد، صرف‌نظر کرد. استفاده از این خودروها مزایای بسیاری دارد و می‌تواند باعث فواید بسیاری گردد.

بنابراین در این مقاله قصد داریم، در مورد استفاده از خودروهای اشتراکی صحبت کنیم، اثرات و مزایای استفاده از آن‌ها را برای شما بگوییم و در آخر، نقش مدیریت ناوگان در به‌کارگیری مناسب این خودروها را بررسی کنیم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا نسبت به این موارد آگاهی مناسب پیدا کنید.

آنچه در ادامه می خوانید ... نمایش

منظور از خودروهای اشتراکی چیست؟

خودروهای اشتراکی ممکن است که برای هر‌کسی معنای متفاوتی داشته باشد، اما در این‌جا منظور ما از به کار‌بردن Car Sharing یا خودروهای اشتراکی، وسایل نقلیه‌ای هستند که در یک سازمان یا شرکت برای جابه‌جا کردن یکسری از کارمندان به کار می‌رود.

این کارمندان، مسیر تردد نزدیک به هم دارند، همین موضوع سبب می‌شود تا هم برای سازمان استفاده از این نوع خودروها بهتر باشد و هم باعث راحتی بیشتر کارمندان سازمان یا شرکت مربوطه گردد و رضایت آن‌ها را به ارمغان بیاورد.

مزایای استفاده از خودروهای اشتراکی چیست؟

در قسمت قبل در مورد مفهوم خودروهای اشتراکی صحبت کردیم و معنی آن را به طور کامل برای شما بیان کردیم تا درباه‌ی آن ابهامی نداشته باشید. اما در ادامه قصد داریم، مزایای استفاده از خودروهای اشتراکی را برای شما بیان کنیم که باعث می‌شود تا بدانید با استفاده از این نوع خودروها، می‌توانید چه فوایدی به دست بیاورید. در ادامه‌ی این قسمت ما را همراهی کنید.

صرفه‌جویی در هزینه‌های ناوگان خودرویی سازمان

وقتی صحبت از استفاده از خودروهای اشتراکی به میان می‌آید، بلافاصله، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کاهش قابل توجه در هزینه‌ها به ذهن انسان خطور می‌کند. زیرا با استفاده از این نوع خودروها، دیگر سازمان الزامی برای تخصیص خودروهای متعدد جهت جابه‌جایی کارمندان ندارد. با کاهش تعداد خودروها، نیازی به خرید خودروی جدید نیست که با توجه به قیمت سرسام‌آور، خودرو در ایران، به‌صرفه و مطلوب مدیریت هر سازمان یا شرکتی است.

به کار‌گیری خودروهای اشتراکی، هزینه‌های مربوط به تعمیرات و نگهداری را تا حد قابل‌توجهی نقش بسیار زیادی دارد و آن را تحقق‌پذیری می‌کند.  همچنین خودروهای اشتراکی هزینه‌های سوخت شرکت را کاهش می‌دهند و باعث کاهش آلودگی محیط‌زیست می‌گردد. این موضوع سبب می‌شود تا شرکت بتواند از مشوق‌های بیمه یا دولت در این زمینه استفاده کند و علاوه بر خرج کم‌تر، سود مناسبی نیز کسب کند.

فراهم‌کردن امکانات بیشتر برای کارمندان

هرچه‌قدر میزان خدمات ارائه‌شده به کارمندان سازمان یا شرکتی افزایش یابد، بالطبع، میزان کارکرد آن‌ها و دلسوزی این افراد برای شرکت مربوطه نیز بالا می‌رود. این موضوع خود به خود سبب می‌شود تا کارکرد این کارمندان بهینه‌تر شود و کارهای سازمان با سرعت بسیار بیشتری به پیش برود.

استفاده از خودروی اشتراکی برای حمل و نقل کارمندان، می‌تواند یکی از این خدمات مناسب قابل ارائه باشد که رضایت آن‌ها را دوچندان کند. تخصیص خودروی اشتراکی برای مدیران شرکت سخت نیست، زیرا همواره خودروهایی در مکان آن‌ها وجود دارد که از آن‌ها استفاده نمی‌شود و خاک می‌خورند. استفاده از خودروهای اشتراکی همچنین سبب ایجاد نظم در رفت و آمد کارمندان نیز می‌گردد، زیرا این افراد به صورت دسته‌جمعی در یک ساعت خاص وارد شرکت می‌شوند و در یک ساعت مشخص دیگر از سازمان با‌استفاده از خودروی سازمان خارج می‌گردند.

بهبود ارتباط بین کارمندان بخش‌های مختلف

همان‌قدر که سرساعت آمدن کارمندان و نظم‌داشتن آن‌ها اهمیت دارد، ایجاد یک رابطه‌ی خوب بین آن‌ها نیز مهم و حیاتی است. امکان دارد، خیلی از مدیران نسبت به این مورد بی‌توجه باشند و از آن غفلت کنند، اما باید بدانند، بسیاری از مشکلات موجود در شرکت آن‌ها با بهبود این روابط به کلی از بین می‌رود و در سریع‌ترین زمان ممکن حل می‌شود.

هنگامی که کارمندان با یکدیگر رابطه‌ی خوبی نداشته باشند، سعی می‌کنند تا با ایجاد خلل در انجام کارهای مختلف به دیگر افراد ضربه بزنند و آن‌ها را از شرکت خارج کنند. این موضوع به طور غیر‌مستقیم بر‌روی عملکرد شرکت شما و بهره‌وری آن اثر بدی می‌گذارد. بنابراین باید برای درست‌کردن این روابط کارهای ممکن را انجام دهید.

یکی از فعالیت‌های موثر در بهبود این روابط، استفاده از خودروهای اشتراکی برای جابه‌جایی کارمندان است. در طول حمل و نقل کارمندان با یکدیگر رو‌به‌رو می‌شوند که خود‌به‌خود باعث از بین رفتن کدورت‌ها و ایجاد مودت و رابطه‌ی مطلوب می‌گردد. پس از این راهکار غفلت نکنید و آن را به کار بگیرید.

امکان تبلیغ رایگان برای شرکت

خودروهای اشتراکی هر‌روز از یک مسیر مشخص تردد می‌کنند تا از نقطه‌ای به مقصدی بروند. بدنه‌ی این خوردروها، در معرض دید دیگر مردم در سطح شهر و خیابان است، بنابراین، این مکان می‌تواند بستری رایگان برای انجام تبلیغات شما باشد. اثر این نوع از تبلیغات زیاد است، زیرا به طور مکرر دیده می‌شود و در ذهن‌ها ثبت می‌شود.

کاهش زمان رسیدن کارمندان به سازمان

برای رسیدن به هر شرکتی، راه‌های مختلفی وجود دارد، هرکدام از این مسیرها ترافیک و شلوغی خاص خودشان را دارند. اگر کارمند شرکت از یک مسیر اشتباه حرکت کند تا به محل کارش برسد، قطعا نمی‌تواند در زمان مناسب سرکار بیاید. جهت سروقت‌رسیدن، کارمند باید صبح خیلی زود بیدار شود و ساعت‌های زیادی از روز خودش در شلوغی سپری کند.

این موضوع می‌تواند باعث کلافگی نیروی شما گردد و بر‌روی رفتار او با مشتریان و ارباب رجوع اثر بگذارد و باعث افت شدید آن گردد. به همین‌دلیل لازم است که این مسیر تا حد ممکن برای این نیرو، کوتاه کنید تا بتواند خودش را به آسانی به شرکت برساند. اما برای رسیدن به این هدف چه کاری باید انجام داد؟

جواب این سوال، استفاده از خودروی اشتراکی برای حمل و نقل این افراد به سمت شرکت مربوطه است. راننده خودروی اشتراکی مسیر را به درستی بلد است و می‌داند برای رسیدن به شرکت باید از چه مسیری بگذرد تا به کم‌ترین ترافیک شهر برخورد کند. این کار باعث می‌شود تا اعصاب نیرو به‌هم نریزد و رفتار خوبی با مشتری شما داشته باشد که منجر به رضایت ارباب رجوع و فروش بیشتر شما می‌گردد.

ایجاد امکان صرفه‌جویی اقتصادی برای کارمندان

وجود خودروی اشتراکی، کارمندان سازمان را انجام هزینه برای ایاب و ذهاب و رفت و آمد، بی‌نیاز می‌کند. آن‌ها دیگر نیازی به نگرانی برای سرموقع‌رسیدن به شرکت ندارند و می‌توانند از این بابت خیالشان به طور کلی راحت باشد. این کاهش هزینه می‌تواند رضایت آن‌ها را دوچندان کمک کند که ثمرات زیادی برای سازمان شما به وجود می‌آورد.

امکان ارائه تحلیل براساس داده‌های نرم‌افزاری این خودروها

خودروهای اشتراکی هنگامی که استفاده می‌شوند، به سیستم کلی ناوگان حمل و نقل شما متصل هستند. همین موضوع به شما کمک می‌کند تا بتوانید داده‌های نرم‌افزاری مربوط به حرکت این خودروها از مبدا به مقصد را در اختیار داشته باشید و با محدودیتی در این زمینه مواجه نشوید.

می‌توانید با استفاده از این داده‌ها، گزارش‌ها و تحلیل‌های مختلفی را آماده کنید و به مقامات بالاتر خودتان ارائه دهید و از آن‌ها برای بهبود جابه‌جایی کارمندان و بهینه‌شدن این فرآیند کمک بگیرید که گاها باعث کاهش هزینه‌های حرکت این خودروها به صورت قابل‌توجه می‌گردد.

برای استفاده از خودروی اشتراکی باید چه نکاتی در نظر گرفته شود؟

در هنگام استفاده از خودروهای اشتراکی باید یکسری نکات در نظر گرفته شود، به کارگیری این موارد می‌تواند باعث افزایش بازدهی استفاده از آن‌ها گردد.

نکات بهداشتی مربوط به کووید 19

رعایت موارد بهداشتی، نکته‌ای مهم است که باید به آن توجه بسیاری شود. با‌ظهور کویید 19، در نظر گرفتن این موارد، اهمیت بیشتری پیدا کرد، زیرا این بیماری با تماس بین انسان‌ها منتقل می‌شود. اگر قصد تخصیص خودروی اشتراکی برای کارمندان خودتان دارید، باید نسبت به چک‌کردن تهویه خودرو اقدام کنید، اطمینان پیدا کنید که افراد در هنگام سوار‌شدن، حرکت و پیاده‌شدن نکات بهداشتی و فاصله‌های اجتماعی را رعایت می‌کنند تا کسی دچار بیماری نشود.

بررسی نکات ایمنی

بعد از نکات مربوط به سلامتی و رعایت فاصله اجتماعی، بررسی‌کردن نکات ایمنی بسیار مهم است و باید آن را مورد توجه قرار دارد و از آن غفلت نکرد. خودروی اشتراکی باید، از نظر فنی درست و سالم باشد تا در هنگام حرکت یا رساندن کارمندان به مکانشان با مشکلی مواجه نشود و جان آن‌ها را به خطر نیندازد.

در هنگام بررسی نکات ایمنی، باید سالم‌بودن قطعاتی مانند موتور خودرو، ترمزها، لاستیک‌های عقب و جلو، باتری و بسیاری موارد دیگر را در نظر بگیرید. یکی از تجهیزاتی که می‌تواند در این جهت به شما کمک بسیاری کند، ردیاب خودرو است که می‌توانید به راحتی آن را از پیشگامان آسیا خریداری کنید و نیاز خودتان را برطرف کنید.

برنامه‌ریزی درستی باید انجام دهید

کسانی که از خودروهای اشتراکی استفاده می‌کنند، کارمندان هستند، بنابراین لازم است در ابتدای کار رضایت آن‌ها را جلب کنید. در قدم دوم باید به طور دقیق مسیر حرکت تمام آن‌ها را استخراج کنید و به صورت مستند در اختیار بگیرید تا بتوانید براساس این اطلاعات مشخص کنید که چه تعداد خودروی اشتراکی نیاز دارید، چند مسیر مختلف دارید، کارمندان برای سوار‌شدن و پیاده‌شدن از خودروی اشتراکی باید به چه محلی بیایند و زمان رسیدن آن‌ها و حرکت خودروی اشتراکی به طور دقیق چه موقعی است.

اگر تمام این کارها به درستی صورت بگیرید، هیچ ناهماهنگی در هنگام استفاده از این نوع خودروها وجود نخواهد داشت، کارمندان راضی خواهند بود و نظم بهتری در داخل شرکت یا سازمان شما شکل می‌گیرد که نکته‌ی مهم و مطلوب تمام مدیران مجموعه‌های مختلف است.

پیش‌بینی هزینه‌ی استفاده از خودروی اشتراکی را انجام دهید

هنگامی که صحبت از خودروی اشتراکی می‌شود، ما می‌توانیم از دوجنبه‌ی راحتی کارمندان و هزینه‌های جاری به آن نگاه کنیم و این مورد را بررسی کنیم. هزینه‌های استفاده و فراهم‌کردن خودروهای اشتراکی، باید به طور دقیق محاسبه شود تا در هنگام به کار‌گیری آن‌ها شرکت با مشکلی رو‌به‌رو نشود و قادر به سرویس‌دهی مناسب باشد.

اگر شرکتی این پیش‌بینی را به درستی انجام ندهد، ممکن است که در هنگام استفاده کارمندانش از خودروهای اشتراکی، مجبور به جمع‌کردن آن‌ها شود. این اتفاق می‌تواند اعتماد کارمند به شرکت را کاهش قابل‌توجهی دهد و کم‌کم موجب ایجاد نا‌رضایتی در میان دیگر افراد موجود در شرکت شود که ایجاد نظم و مدیریت مجموعه را بسیار سخت و طاقت‌فرسا می‌کند.

نقش مدیریت ناوگان حمل و نقل در استفاده از خودروی اشتراکی

استفاده از نرم‌افزار مدیریت ناوگان حمل و نقل، استفاده و به کار‌گیری خودروهای اشتراکی راحت‌تر می‌کند و باعث تسهیل روند کاربرد آن‌ها می‌گردد. در ادامه برخی از مهم‌ترین اثرات استفاده از این نرم‌افزار را برای شما بیان می‌کنیم.

The role of transport fleet management in the use of car sharing

امکان بررسی مصرف سوخت خودروی اشتراکی

یکی از نکاتی که در هنگام بیان مزیت‌های این خودروها، گفتیم، امکان کاهش مصرف سوخت با استفاده از این خودروها و دریافت جوایز ممکن بود. نرم‌افزار مدیریت ناوگان حمل و نقل به شما کمک می‌کند تا بتوانید به راحتی میزان مصرف سوخت خودروی اشتراکی را بدانید. این آگاهی به انجام اقدامات لازم، در هنگام افزایش این میزان، منجر می‌شود.

به طور مثال ممکن است، خودروی اشتراکی روغن‌سوزی یا مشکل فنی دیگری داشته باشد که باعث مصرف بیشتر سوخت آن می‌گردد، شما با استفاده از این نرم‌افزار به راحتی مشکل موجود فنی را متوجه می‌شوید و اقدام به رفع آن می‌کنید و کاهش مصرف سوخت را هدیه می‌گیرید.

جمع‌آوری داده‌های خودروی اشتراکی

برای بهینه‌سازی روند استفاده از خودروی اشتراکی، نیاز به استفاده از داده‌های مختلف حرکت آ‌ن‌ها، محل توقف و بسیاری موارد دیگر وجود دارد. عملا بدون استفاده از این داده‌ها، امکان بررسی وضعیت این نوع خودروها وجود ندارد. نرم‌افزار مدیریت ناوگان حمل و نقل به راحتی این داده‌ها را جمع‌آوری می‌کند، آن‌ها را به شما نمایش می‌دهد و امکان تحلیل و دسته‌بندی را نیز به مدیران این شرکت‌ها می‌دهد.

امکان بررسی نحوه‌ی رفتار راننده

رفتار راننده در سلامت کارمندان و آرامش خاطر آن‌ها به طور مستقیم اثر می‌گذارد. زیرا این افراد به طور مداوم با راننده در ارتباط هستند و راننده است که آن‌ها را از سمت منزل به شرکت می‌آورد. بنابراین، لازم است که رفتار راننده خودروی اشتراکی به خوبی بررسی شود و در صورت بدرفتاری به این فرد تذکرات لازم گفته شود.

نرم‌افزار مدیریت ناوگان حمل و نقل به خوبی این امکان را به شما می‌دهد تا راننده و رفتار او را رصد کنید و از مشکلات احتمالی بعدی به طور جدی و مفید جلوگیری کنید.

مسیریابی هوشمند

همان‌طور که اشاره کردیم، حرکت خودروها، از مسیر درست و کم‌ترافیک بسیار مهم است و می‌تواند در زمان رسیدن کارمندان و نحوه‌ی رفتار آن‌ها با مشتریان اثر مستقیم بگذارد. مسیر‌یابی هوشمند امکانی است که این محدودیت را رفع می‌کند و به راننده نزدیک‌ترین و بهترین مسیر ممکن موجود را نمایش می‌دهد تا در سریع‌ترین زمان ممکن به مقصد برسد.

این نرم‌افزار به خوبی از این امکان بهره‌مند است و به شما امکان استفاده درست و مناسب از آن را می‌دهد. توصیه ما به شما این است که استفاده از این نرم‌افزار را جدی بگیرید و از آن به هیچ‌عنوان غفلت نکنید.

استفاده از خودروی اشتراکی جدی بگیرید

خودروی اشتراکی، وسیله‌ای است که می‌تواند حمل و نقل کارمندان شما را راحت‌تر کند، هزینه‌های شرکت و کارمندان را به حدقابل‌توجهی کاهش دهد، رضایت نیروهای شما را به ارمغان بیاورد و در سرویس‌دهی به مشتریان و جلب رضایت آن‌ها نیز اثرقابل‌توجهی به جای بگذارد. بنابراین باید استفاده از آن‌ها را جدی بگیرید و در برنامه‌ی کاری شرکت خودتان به طور مطلوب قرار دهید.

شما می‌توانید برای خرید نرم‌افزار مدیریت ناوگان حمل و نقل، ردیاب خودرو و کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن‌ها،  با‌ استفاده از شماره تلفن‌های موجود در سایت با ما تماس بگیرید.
در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست