1. خانه
  2. وبلاگ
  3. مقالات ردیابی خودرو
  4. ردیابی مبتنی بر GPS و مدیریت حمل و نقل  ناوگان

ردیابی مبتنی بر GPS و مدیریت حمل و نقل  ناوگان

بدون دیدگاه
5/5 - (1 امتیاز)
زمان مطالعه : 4 دقیقه

در دنیای پیشرفته امروز زنجیره تامین برای بسیاری از سازمان‌ها پیچیده‌تر از گذشته شده و به همین دلیل مدیریت موثر ناوگان، مدیریت لجستیک و برنامه‌ریزی منابع سازمانی اهمیتی دو چندان پیدا کرده است. با این وجود متاسفانه بسیاری از شرکت‌ها سطح مورد نیاز اتوماسیون پس از خروج وسیله نقلیه حامل کالا از مبدا یا مرکز توزیع را فراهم نمی‌کنند. بکارگیری نرم افزارهای ردیابی مبتنی بر GPS در عملیات حمل و نقل و تدارکات یک شرکت می‌تواند این شکاف را برطرف کند و ارزش واقعی را برای زنجیره مدیران ناوگان، رانندگان و حتی مشتریان نهایی فراهم کند.

مدیریت لجستیک چیست؟

مدیریت لجستیک بخشی از مدیریت زنجیره تامین است که مسئول برنامه‌ریزی و تسهیل جابجایی کالا از مبدا (به عنوان مثال یک کارخانه یا مرکز توزیع) به نقطه مصرف و مقصد کالا (به عنوان مثال یک فروشگاه یا خانه مصرف کننده) می‌باشد. این موضوع معمولا شامل بخش‌های مختلف از دریافت مواد و تدارکات تا مرحله و عملیات انبارداری و حمل و نقل آنها را شامل می‌شود.

مدیریت موثر لجستیک به دلیل نقش حیاتی که در زنجیره تامین ایفا می‌کند، می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر یک تجارت داشته باشد. مزایایی شامل:

رضایت بهتر مشتریان: با بکارگیری سیستم تدارکاتی کارآمد، کسب و کارها قادر به کاهش چالش‌ها، بهبود سرعت و افزایش قابلیت اطمینان تحویل کالاها هستند.

افزایش شفافیت در فرایندهای سازمانی: این شفافیت در هر مرحله از زنجیره تامین به کسب و کارها کمک می‌کند تا بخش‌هایی را که نیاز به بهبود دارند مشخص کرده و به مشتریان اطمینان دهد که محصولات آنها در بهترین شرایط به دست آنها می‌رسد.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها: در اختیار داشتن یک فرایند لجستیک بهبود یافته به هر شرکتی در کنترل حمل و نقل حین ورود و خروج از سیستم را می‌دهد و علاوه بر آن به مدیریت موجودی و پردازش سفارش کمک می‌کند. کلیه این موارد به کاهش قابل توجه هزینه‌ها کمک می‌کند.

با ید توجه داشت که سیستم‌های مدیریت لجستیک در عوض تمرکز بر وسیله نقلیه‌ و یا نرم‌افزاری که در حمل و نقل محصول دخیل است، بر فرایند حرکت محصولات متمرکز است. در بسیاری موارد این سیستم شامل کانال‌های توزیع با استفاده از انواع روش‌های حمل و نقل مانند ترکیبی از حمل و نقل جاده‌ای و ریلی است. در این حالت برای ردیابی کل زنجیره تامین اکثر کسب و کارها از سیستم مدیریت حمل و نقل (TMS) برای مدیریت برنامه‌ریزی و عملیات حمل و نقل استفاده می‌کنند.

سیستم مدیریت حمل و نقل (TMS) چیست؟

سیستم مدیریت حمل و نقل برای ساده‌سازی و خودکار کردن فرایند حمل و نقل در سازمان‌ها طراحی می‌شود. از برنامه‌ریزی محموله و انتخاب وسیله نقلیه تا نحوه ارسال و انجام محاسبات مربوط به فرایند حمل، همه بخشی از این سیستم هستند. به طور معمول کسب و کارهایی که ارسال و دریافت منظم کالا جزء شرح وظایف اصلی آنهاست نظیر تولید کنندگان و توزیع کنندگان کالا، کسب و کارهای الکترونیک، خرده‌فروشی‌ها و ارایه دهندگان خدمات لجستیک از جمله شرکت‌هایی هستند که سیستم مدیریت حمل و نقل در بهبود فعالیت‌های آنها بسیار تاثیرگذار است.

با توجه به حجم و تعداد کالا در هر فرایند حمل، سیستم مدیریت حمل و نقل می‌تواند مزایای مالی و عملیاتی قابل توجهی را ارایه دهد:

  • کاهش هزینه‌ها برای کسب و کار و مشتری نهایی
  • خودکار سازی عملیات اجرایی و مستندسازی سریع و دقیق فعالیت‌ها
  • تاخیر کمتر در تحویل کالا بدلیل حذف فرایندهای دستی
  • فراهم آوردن امکان تصمیم‌گیری برای مدیران، از طریق تسریع و بهبود فرایندها
  • بهبود ارایه خدمات به مشتریان و افزایش رضایت آنها

ردیابی مبتنی بر GPS چه نقشی در سیستم مدیریت حمل و نقل دارد؟

در حالی‌که سیستم مدیریت حمل و نقل می‌تواند به مدیریت برنامه‌ریزی و حمل کالا کمک کند، انجام دستی و سنتی فرایند نظارت و ردیابی وسایل نقلیه نتیجه بخش نیست. در این حالت توزیع کنندگان و مدیران ناوگان حمل و نقل مجبور خواهند بود  بدون داشتن دیدی واضح از موقعیت مکانی رانندگان، زمان رسیدن به مقصد برنامه‌ریزی کنند و سپس داده‌ها را به صورت دستی در سیستم وارد کنند که احتمال بروز اشتباه بالا خواهد بود. به همین ترتیب رانندگان در مدیریت حمل کالا با مشکل مواجه می‌شوند و زمان ارزشمندی را برای گزارش ساعات ارایه خدمات خود، بروزرسانی موقعیت مکانی، زمان رسیدن به مقصد تلف خواهند کرد.

در صورت استفاده از ردیابی مبتنی بر GPS با سیستم مدیریت حمل و نقل کسب و کارها، سازمان‌ها و شرکت ها خواهند توانست در هنگام حمل محموله بر حرکت کالا از مبدا تا مقصد در لحظه و در زمان واقعی نظارت کنند. این فعالیت تخمین دقیق‌تری از حمل و نقل کالا و پیشرفت فعالیت در طول مسیر را فراهم می‌کند. در عین حال فرایندهای دستی و ارتباطات غیر ضروری بین مشتریان و رانندگان را کاهش می‌دهد.

مزایای کلیدی راه حل یکپارچه ادغام ردیابی مبتنی بر GPS و سیستم مدیریت حمل و نقل

  • ارایه دیدگاهی جامع از مدیریت ناوگان و مسیر حمل و نقل در یک سیستم یکپارچه
  • خودکارسازی فرم‌ها و کاهش کاغذبازی که به بهبود کارآیی و بهره‌وری عملیاتی کمک می‌کند
  • بهبود رضایت رانندگان که در صورت استفاده از اپلیکیشن‌های بروز بیشتر خواهد شد
  • افزایش رضایت مشتری بدلیل حمل و دریافت به موقع کالا

خط قرمزی بر یک باور اشتباه در سیستم مدیریت حمل و نقل

بر خلاف عقیده‌ای که بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها دارند مشخص شد که “سیستم مدیریت حمل و نقل  صرفا ردیابی نیست”. بلکه ادغام نرم‌افزارهای ردیابی مبتنی بر GPS و سیستم  مدیریت حمل و نقل با یکدیگر است که می‌تواند مزایای ویژه ‌ای را برای ناوگان به همراه داشته باشد. در حقیقت داده‌های دریافتی از نرم‌افزار ردیابی امکان مدیریت و برنامه‌ریزی بهتر برای مدیر ناوگان از طریق سیستم مربوط را فراهم می‌سازد. بر این اساس وی قادر خواهد بود با نظارت دقیق‌تر بر فعالیت حمل کالا و خودکارسازی فرایند خود، ارایه خدمات بهتری به مشتری داشته باشد. در حقیقت افزودن قابلیت ردیابی به سیستم‌های مدیریت حمل و نقل این صنعت را دگرگون ساخته است  و موجب شده است که فعالیت‌ها به شکل هوشمندانه‌تری انجام پذیرد. با استفاده از ردیابی از بسیاری از چالش‌ها پیش از وقوع جلوگیری خواهد شد. مسلما ادغام و ترکیب این دو سیستم شرایط یکپارچه‌ای را در سازمان فراهم می‌کند که بهره‌مندی از مزایای آن را جزو الزامات و اولویت‌ها قرار می‌دهد.

در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست