1. خانه
  2. وبلاگ
  3. مقالات مدیریت ناوگان
  4. مدیریت ریسک ناوگان: چگونه دارایی‌های خود را در زمستان ایمن نگاه دارید

مدیریت ریسک ناوگان: چگونه دارایی‌های خود را در زمستان ایمن نگاه دارید

بدون دیدگاه
5/5 - (1 امتیاز)
زمان مطالعه : 4 دقیقه

محافظت از دارایی‌های ناوگان در طول روزهای سرد زمستان می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، اما برای این منظور اقداماتی وجود دارد که جهت آسایش خیال از ادامه فعالیت ناوگان می‌توانید آن‌ها را انجام دهید. درک خطرات مربوط به آب و هوای زمستانی یک راه عالی برای پیاده‌سازی سیستم‌هایی است که از ناوگان شما محافظت می‌کنند. در این مقاله به بررسی این خطرات شرایط آب و هوایی سرد زمستان و راه‌های جلوگیری از کاهش آسیب‌های آن به ناوگان می‌پردازیم.

خطرات و ریسک‌های فعالیت ناوگان در طول زمستان

زمستان به طور اجتناب‌ناپذیری با افزایش تصادفات رانندگی همراه است. شرایط نامطلوب جاده در آب و هوای سرد عامل بسیاری از مرگ و میرهای جاده‌ای و جراحات ناشی از تصادفات است. اما چه عواملی باعث ایجاد این خطرات می‌شود؟

رانندگی خطرناک و پر ریسک: با افزایش بارندگی در طول زمستان، کاهش دما و یخبندان جاده‌ها، ریسک رانندگی نیز بیشتر می‌شود. ضمن اینکه امکان توقف وسیله نقلیه در مسیر، مشکلاتی در عملکرد موتور هم ایجاد می‌کند. رانندگی در جاده‌های خیس می‌تواند منجر به از دست دادن کنترل وسیله نقلیه توسط راننده شود. از طرفی آب و هوای سرد بر عملکرد مناسب باتری ماشین تاثیر می‌گذارد.

غلیظ شدن روغن: یکی دیگر از خطرات ناشی از هوای سرد، غلیظ شدن روغن خودروهاست که این موضوع در زمان روشن کردن موتور می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. در این حالت با حرکت آهسته‌تر روغن در موتور و سخت شدن پمپاژ آن، فشار مضاعفی بر باتری خودرو وارد می‌شود. زیرا آنها برای تولید نیرو باید بیشتر فعالیت کنند.

ترک خوردن لاستیک‌ها: لاستیک‌ها هم تحت تاثیر دمای سرد انعطاف‌پذیری خود را از دست داده و به صورت شکننده در می‌آیند. در نتیجه امکان ترک خوردگی آن‌ها نیز افزایش می‌یابد.

راهکارهای کاهش خطرات فعالیت ناوگان در زمستان

در این نقطه با دانستن برخی خطراتی که می‌تواند برای ناوگان در آب و هوای سرد اتفاق بیفتد، به راه‌هایی که مدیر ناوگان را در مدیریت موفق وسایل نقلیه تحت سرپرستی خود در طول زمستان کمک می‌کند، می‌پردازیم:

تجزیه و تحلیل داده‌ها

یک راه عالی برای آماده سازی ناوگان جهت عملیات در طول فصول سرد سال، مطالعه داده‌های موجود در سال‌های قبل است. برای این منظور لازم است به رفتارهای راننده یا خرابی‌های ناشی از تعمیر و نگهداری نادرست که بر بهره‌وری سوخت و عملکرد وسیله نقلیه تاثیر می‌گذارد توجه کنید. استفاده از یک سیستم مدیریت خودکار ناوگان می‌تواند به جلوگیری از رفتارهای پر ریسک و نا ایمن راننده کمک کند. در اینجاست که بار دیگر وجود یک نرم‌افزار مناسب برای نظارت و کنترل مواردی چون ترمزهای سخت، سرعت زیاد و سایر رفتارهای خطرناک راننده در اولویت بکارگیری قرار می‌گیرد.

افزایش سطح ایمنی رانندگی

شما نمی‌توانید آب و هوا و تغییرات آن‌ را کنترل کنید، اما امکان تمرکز بر افزایش سطح ایمنی رانندگان با آموزش‌های مناسب و آماده‌سازی آن‌ها برای فعالیت در شرایط سخت و بحرانی را دارید. بنابراین مطمئن شوید که رانندگان‌تان با ویژگی‌های وسیله نقلیه تحت اختیار خود و نحوه صحیح راندن آن آشنا هستند. ضمن اینکه ممکن است بخواهید برای آموزش مواردی مثل نحوه واکنش راننده به ترمز صحیح در شرایط آب و هوایی زمستانی برنامه‌ریزی کنید. علاوه بر آن از این موضوع مطمئن شوید که هر یک از وسایل نقلیه شما مجهز به کیت‌های ایمنی زمستانی مانند یخ  شکن، شن، چراغ قوه، بیل، دستکش و لباس زمستانی مناسب، پتو، جعبه کمک‌های اولیه و کابل بکسل هستند. البته بر حسب شرایط می‌توان تجهیزات دیگری را نیز به این لیست اضافه کرد.

هشدار برخورد با موانع جاده‌ای

با استفاده از سیستم‌های تشخیص موانع که بر پایه سنسورهای اولتراسونیک نصب شده روی سپر جلو یا عقب وسیله نقلیه کار می‌کنند، راننده می‌تواند فاصله بین خودرو و موانعی که به طور معمول در آب و هوای زمستانی به سختی قابل دید هستند را اندازه‌گیری کند. پیشنهاد می‌شود این سیستم‌های هشدار بخشی دائمی از نرم‌افزار مدیریت ناوگان برای کل طول سال باشند، اما بویژه در زمستان یک نجات‌بخش واقعی برای وسیله نقلیه از آسیب‌های غیر ضروری هستند.

در این خصوص باید توجه داشت که جمع شدن برف، یخ و نمک بر روی وسایل نقلیه ممکن است باعث از کار افتادن سیستم‌های ایمنی و حسگرها در وسایل نقلیه شوند. بنابراین لازم است بررسی‌های معمول تعمیر و نگهداری در این خصوص و بویژه قبل از فرا رسیدن فصول سرد و در تمام طول مدت این فصل انجام گیرد.

آموزش و یادآوری نکات ایمنی رانندگی در زمستان

اکثر رانندگان وسایل نقلیه تجاری با رانندگی در آب و هوای زمستانی آشنا هستند، اما بررسی بهترین روش و آموزش لازم به راننده هیچ‌گاه برای یک مدیر ناوگان اتلاف وقت نیست. بهتراست با نزدیک شدن فصل سرد زمستان مواردی مانند استفاده از زنجیر چرخ، اجتناب از سرعت زیاد و سبقت گرفتن و نکات ایمنی را به آن‌ها یادآوری کنید. این موضوع در سیستم مدیریت ناوگان به کاهش خطرات و آسیب کمتر به وسیله نقلیه و در نتیجه افزایش عملکرد و بهره‌وری سازمان کمک می‌کند.

نرم‌افزارهای مدیریت ناوگان محافظ ناوگان شما در طول زمستان

در طول فصل زمستان و شرایط بد آب و هوایی، مدیران ناوگان باید ضمن حفظ هزینه‌های عملیات، به عملکرد صحیح خودروهای تحت سرپرستی خود نظارت کامل را داشته باشند. سیستم‌های مدیریت ناوگان می‌توانند با تضمین سلامت راننده و وسیله نقلیه، قادرند دستیار مناسبی برای مدیریت در اعزام وسایل نقلیه به ماموریت باشند. علاوه بر آن با در اختیار قرار دادن داده‌های دقیق به مدیریت ناوگان  امکان تجزیه و تحلیل کارکرد و افزایش بهره‌وری سازمان برای مدیر ناوگان را نیز فراهم می‌کنند.

شاید در این نقطه در خصوص نحوه تطبیق نرم‌افزارهای مدیریت ناوگان با وضع موجود سازمان‌تان و جزییات مربوط به هزینه سرمایه‌گذاری در این خصوص سوالاتی پیش آمده باشد. شرکت پیشگامان آسیا به عنوان همراه و مشاور شما در این راه به  صورت خاص نرم‌افزارهای سفارشی‌سازی شده را به صورت جامع در اختیارتان قرار می‌دهد. پس کافیست از یکی از راه‌های ارتباطی با ما در تماس باشید.

در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست