1. خانه
  2. وبلاگ
  3. مقالات ردیابی خودرو
  4. چرا ردیاب خودرو برای سازمان آتش نشانی مهم است؟

چرا ردیاب خودرو برای سازمان آتش نشانی مهم است؟

بدون دیدگاه
5/5 - (1 امتیاز)
زمان مطالعه : 4 دقیقه

امروزه ردیاب‌های GPS فقط برای مدیران ناوگان یا اشخاص استفاده نمی‌شود. پیشرفت‌های بسیار این تجهیزات و کاربردهایی که می‌توانند در زمینه‌های مختلف داشته باشند، آن‌ها را در حوزه مدیریت بحران توسط سازمان‌هایی مانند آتش‌نشانی هم وارد کرده است. ردیاب‌ها در عملیات اطفای حریق به منظور برنامه‌ریزی فعالیت، مکان‌یابی و هدایت آتش‌نشان‌ها به محل آتش‌سوزی یا ارسال کمک‌های اضطراری کمک بسیاری می‌کنند. در حقیقت دیگر دوران فرایند سنتی برای خاموش کردن آتش گذشته است و با استفاده از فناوری‌های جدیدی مثل ردیاب‌های GPS می‌توان با سرعت دادن به عملیات، جان تعداد بیشتری از افراد را نیز نجات داد.

ردیاب‌های GPS و جلوگیری از گم شدن آتش‌نشان‌ها

عملیات اطفای حریق، فعالیتی خطرناک است که در آن آتش‌نشان‌ها برای جلوگیری از بوجود آمدن حوادث ناگوار نیاز به ارتباط و حمایت موثر از یکدیگر دارند. هر نوع ارتباط ضعیف هنگام انجام عملیات می‌تواند باعث آسیب جدی یا حتی مرگ آتش‌نشان شود. ردیاب‌ها به دو شکل می‌توانند در این خصوص و انجام عملیات نجات بهتر کمک کنند:

استفاده از ردیاب بر روی ماشین‌های اطفای حریق

در بسیاری موارد به‌دلیل وسیع بودن آتش‌سوزی، اطلاعات مکانی حادثه علاوه بر ایستگاه‌های نزدیک، به ایستگاه‌های آتش‌نشانی دورتر از محل هم ارسال می‌شود. در این حالت ردیاب خودروی GPS به پرسنل امداد کمک می‌کند تا مسیر محل حادثه را به‌درستی ردیابی کنند تا در کمترین زمان ممکن بدون گم شدن در طول مسیر، خود را به محل حادثه برسانند. علاوه بر این سرپرست عملیات در هر ایستگاه قادر خواهد بود از راه دور با برقراری ارتباط با محل حادثه، اطفای حریق را به نحو موثرتری مدیریت کند.

استفاده ردیاب توسط پرسنل

این نوع ردیاب ویژه اشخاص است و به‌صورت خاص برای نجات جان آتش‌نشانان کاربرد دارد. معمولا دود غلیظ و مه فراوانی که در حین آتش‌سوزی اتفاق می‌افتد، دید پرسنل حاضر در صحنه را ضعیف می‌کند و در نتیجه احتمال گم شدن آن‌ها بالاتر خواهد رفت. استفاده از ردیاب توسط پرسنل، این امکان را فراهم می‌آورد تا سرپرست عملیات بتواند افراد خود را ردیابی کند و در صورت از کنترل خارج شدن آتش یا گم شدن هر یک از افراد در دود و مه، شانس پیدا کردن آن‌ها را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر ناظران عملیات می توانند به‌راحتی با بررسی و نظارت بر محل آتش‌سوزی، با تیم‌های حاضر در صحنه ارتباط برقرار کنند. این موضوع پیدا کردن افراد گرفتار در آتش را پیش از بروز هر اتفاق ناگواری آسان می‌کند.

ردیاب‌های خودرو GPS و کمک به برنامه‌ریزی بهتر مسیر عملیات

با استفاده از ردیاب نصب شده بر ماشین‌های آتش‌نشانی، پرسنل می‌توانند ترافیک، شرایط آب و هوایی و شرایط جاده را در لحظه شناسایی و بهترین مسیر حرکتی را مشخص کنند. این کار با افزایش کارایی عملیات و کاهش هزینه‌ها، کمک بسیاری به آتش‌نشانان و افراد گرفتار در آتش می‌کند. زیرا رسیدن سریع به صحنه اغلب به معنای تفاوت بین یک تراژدی و نجات موفق است. از طرفی با داشتن داده‌های دقیق ردیابی در مورد انتخاب بهترین مسیر عملیات، سازمان‌های آتش‌نشانی می‌توانند تصمیمات بهتری برای برنامه‌ریزی مسیرهای آینده بگیرند.

امکان ارسال بیشتر کمک به صحنه عملیات

در صورتی که آتش‌نشان‌های حاضر در محل نیاز به کمک بیشتری داشته باشند، ردیاب‌های GPS نصب شده بر روی خودروهای آتش‌نشانی می‌توانند با شناسایی بهترین مسیر، امکان ارسال سریع‌تر تجهیزات و ابزار یا پرسنل مورد نیاز را فراهم کنند. این موضوع به‌خصوص زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که به‌عنوان مثال واحد دریافت کننده اطلاعات با مخابره موقعیت مکانی محل عملیات به سایر واحدهای دورتر، از آن‌ها نیز درخواست کمک اضطراری کرده باشد.

تسهیل ارتباطات بین مرکز و تیم‌های امدادی حاضر در محل

هماهنگی مناسب بین پرسنل اداری و تیم حاضر در صحنه اطفای حریق، نکته مهمی است که در جلوگیری از ایجاد خطرهای احتمالی برای افراد کمک می‌کند. ردیاب‌های خودروی GPS به آتش‌نشانان این امکان را می‌دهند تا با مسیریابی مناسب به سرعت به محل برسند و از طریق نقشه‌های ماهواری اطلاعات دقیق محل را به مرکز ارسال کنند. این ارتباط بین مرکز و تیم امداد باعث می‌شود که در صورت وخیم شدن اوضاع و گسترش بیشتر آتش، مرکز بتواند در کوتاهترین زمان ممکن با ارائه اطلاعات ماهوار‌ه‌ای دریافتی از محل حادثه، از سایر ایستگاه‌ها نیز درخواست کمک کند.

امکان مدیریت مناسب در سطح کلان سازمان

در مواقع بحرانی، آتش‌نشان‌ها باید با حداقل تاخیر در محل حاضر باشند. استفاده از ردیاب‌های GPS خودرو، این امکان را برای سرپرست عملیات فراهم می‌کند تا زمان واکنش پرسنل به حضور در صحنه را ارزیابی کند. علاوه بر آن گروه‌های آتش‌نشان هم می‌توانند مدت زمان اطفای حریق را ثبت کنند. ضمن اینکه با ادغام ردیاب‌های خودرو در سامانه‌های هوشمند مدیریت ناوگان، مدیریت ایستگاه می‌تواند زمان شروع و پایان ماموریت را کاملا در سامانه مشاهده کند. در اختیار داشتن گزارش‌های مختلف با استفاده از داده‌های حاصل از این کار به مدیریت کمک می‌کند تا تصمیم‌گیری‌های مناسب‌تری برای نحوه آموزش و بهبود فعالیت‌های پرسنل امداد در فعالیت‌های بعدی را فراهم کند.

کاهش هزینه‌های سازمانی

اما در کنار انواع مزایایی که به‌صورت خاص در صحنه عملیات ارايه شد، شاید بتوان یکی از فواید استفاده از ردیاب خودرو بر ماشین‌های آتش نشانی را کاهش هزینه‌های سازمانی دانست. البته این موضوع در بلند مدت اتفاق می‌افتد و بر خلاف سایر موارد ذکر شده، موضوعی لحظه‌ای و آنی نیست. کافی‌ست تصور کنید ماشین‌های آتش‌نشانی را که در طول سال به ماموریت‌های مختلف اعزام می‌شوند و همگی سوخت مصرف می‌کنند. در ترافیک کنونی شهرها، اگر مسیریابی به طرز درست انجام نگیرد، مسلما سوخت زیادی در ترافیک یا مسیرهای نادرست هدر خواهد رفت. با استفاده از ردیاب و تعیین مسیر بهینه در حین رسیدن به صحنه عملیات یا بازگشت از آن می‌توان مصرف سوخت را به حداقل رساند. بنابراین در درازمدت کاهش هزینه‌های سازمانی در این بخش را شاهد خواهیم بود.

و ضرورتی که نمی‌توان از آن چشم پوشید

دنیای امروز، دنیای سرعت است و در سازمان‌های آتش‌نشانی علاوه بر آن دنیای لحظات و ثانیه‌هاست. با گسترش شهرنشینی و مشکلات بسیار آن، بروز هر بحرانی چالش امدادرسانی سریع را مطرح می‌کند. دیگر در شهرهای امروزی با ساختمان‌های سر به فلک کشیده و حتی فرسوده که هر آن احتمال آتش‌سوزی در آن وجود دارد، نمی‌توان تنها با تکیه به تجهیزات قدیمی فعالیت امدادرسانی را انجام داد. ردیاب‌های GPS از جمله تجهیزاتی هستند که با تکیه بر فناوری ارتباطات ماهواره‌ای با سریع‌تر کردن ارتباطات بین تیم‌های مختلف امداد و مسیریابی مناسب نقش مهمی در جلوگیری از ایجاد یک تراژدی دارند. شاید بتوان گفت که دیگر دوران اما و اگرها گذشته است و در این خصوص بدون تردید باید استفاده از ردیاب را یک ضرورت به‌حساب آورد. اگر به این موضوع ایمان دارید، برای دریافت مشاوره و راهنمایی کارشناسی با شرکت پیشگامان آسیا در ارتباط باشید.

منابع:

trackimo

در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست