زمان مطالعه : 4 دقیقه

همه شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات نرم‌افزار مدیریت ناوگان پیش از فروش، نسخه نمایشی (Demo) از آن‌را به مشتریان خود ارائه می دهند. در این نسخه نمایشی کلیه بخش‌های نرم افزار به شکل عملی تشریح می‌شوند. بررسی این نسخه در انتخاب بهترین نرم‌افزار برای مدیریت ناوگان بسیار تاثیرگذار است. زیرا در حالت عادی بدون داشتن نمایی کلی از آنچه نرم‌افزار می‌تواند برای ناوگان انجام دهد،‌ انتخاب نهایی بسیار دشوار خواهد بود. اما در طی جلسه بررسی نسخه نمایشی نرم افزار مدیریت ناوگان لازم است سوالاتی را از کارشناسان بپرسیم تا در نهایت نرم‌افزاری خریداری شود که نیازمندی‌های عملیاتی و اهداف سازمان را کاملا پوشش دهد. در این مطلب به بررسی ۱۰ سوال اصلی در این خصوص می‌پردازیم.

درک نیازهای ناوگان

اولین دسته‌بندی سوالات تطابق نرم‌افزار با نیازهای اصلی ناوگان را هدف‌گیری می‌کند. دو سوال اصلی قابل بحث در این بخش شامل موارد زیر است:

۱. آیا  نسخه نمایشی نرم‌ افزار مدیریت ناوگان به چالش‌های ناوگان شما پاسخ می‌دهد؟

هم‌راستایی ویژگی‌های نرم افزار با چالش‌های خاص ناوگان به تعیین اینکه آیا نرم افزار به نیازهای موجود پاسخ می‌دهد یا خیر، کمک بسیاری می‌کند. برای بررسی این موضوع فهرستی از مشکلات و چالش‌های فعلی در ناوگان را آماده کنید. سپس در طول بررسی نسخه نمایشی با مقایسه فهرست و قابلیت‌های نرم‌افزار، امکان رفع آن‌ها از این طریق را با کارشناس شرکت ارائه‌دهنده خدمات در میان بگذارید.

۲. نرم‌افزار مدیریت ناوگان تا چه اندازه قابلیت سفارشی‌سازی دارد؟

نرم‌افزار مورد نظر باید کاملا با عملکرد فعلی ناوگان مطابقت داشته باشد. برای بررسی این موضوع نمونه‌هایی از سفارشی‌سازی‌هایی که برای سایر مشتریان شرکت ارائه‌دهنده خدمات انجام شده را از آن‌ها درخواست کنید. این کار دید بهتری در مورد پتانسیل‌های نرم‌افزار برای رفع نیازهای موجود ناوگان در اختیارتان قرار می‌دهد.

ارزیابی قابلیت استفاده و یکپارچگی نرم افزار

در این بخش کاربرپسند بودن و امکان یکپارچه شدن نرم‌افزار با سیستم‌های فعلی بررسی می‌شود. دو سوال اصلی در این خصوص به شرح زیر هستند:

۳. آیا نرم‌افزار مدیریت ناوگان کاربر پسند است؟

پیاده‌سازی و اجرای موفق یک نرم‌افزار مدیریت ناوگان تا حد زیادی به کاربرپسند بودن آن بستگی دارد. برای ارزیابی این موضوع پیاده‌سازی یک نسخه آزمایشی نرم افزار مدیریت ناوگان با ویژگی‌های محدود در ناوگان خود را درخواست کنید. به این صورت می‌توانید قابلیت‌ها و نحوه کاربری نرم‌افزار در ناوگان را کاملا عملی تجربه کنید.

۴. نرم‌افزار مدیریت ناوگان چگونه با سیستم‌های موجود ادغام می‌شود؟

ادغام نرم‌افزار با ابزارها و سیستم‌های فعلی برای حفظ عملکرد بهینه آن اهمیت دارد. زیرا در صورت عدم یکپارچگی کامل اختلالات عملیاتی در کل ناوگان ایجاد خواهد شد. بنابراین در هنگام بررسی نسخه نمایشی نرم افزار مدیریت ناوگان از کارشناس شرکت ارائه‌دهنده خدمات بخواهید تا نمونه‌هایی از نحوه ادغام نرم افزار با سیستم فعلی ناوگان، ابزارها و تجهیزات مورد نیاز را تشریح کند. پاسخ این موضوع کمک می کند تا سازگاری و قابلیت نرم‌افزار برای یکپارچه شدن با وضعیت فعلی را درک کنید.

ارزیابی عملکرد و ویژگی‌های نرم‌افزار

در این دسته سوالات نحوه تحلیل داده‌ها توسط نرم‌افزار ارزیابی می‌شود. دو سوال زیر در این خصوص اطلاعات لازم را در اختیارتان می‌گذارد:

۵. قابلیت‌های گزارش‌دهی و تحلیل داده‌ها توسط نرم‌افزار چگونه است؟

بهینه سازی عملیات ناوگان و افزایش کارآیی آن نیاز به نیاز به تصمیم‌گیری مناسب بر پایه داده‌های دقیق و شفاف دارد. در حین بررسی نسخه نمایشی نرم‌افزار نمونه‌ای از گزارش‌های تحلیلی آن‌را درخواست کنید. بررسی این گزارشات کمک می‌کند تا دیدی واقعی در مورد ارزیابی دقت تحلیل داده‌ها توسط نرم‌افزار و تاثیر آن بر تصمیم‌گیری‌های مدیریتی در اختیارتان قرار گیرد.

۶. نرم‌افزار مدیریت ناوگان چگونه بر تعمیر و نگهداری پیشگیرانه وسایل نقلیه تاثیر می‌گذارد؟

تعمیر و نگهداری پیشگیرانه در به حداقل رساندن زمان خرابی وسایل نقلیه و افزایش قابلیت اطمینان ناوگان اهمیت دارد. در حین جلسه ارزیابی نسخه نمایشی در مورد قابلیت‌های نرم‌افزار مدیریت ناوگان در زمینه برنامه‌ریزی تعمیر و نگهداری سوالات لازم را بپرسید. درک اینکه نرم‌افزار چگونه نیازهای تعمیر و نگهداری وسایل نقلیه را مدیریت می کند و اطلاعات لازم را در اختیارتان می‌گذارد، بر ساده‌سازی عملیات و جلوگیری از خرابی‌های پر هزینه بسیار تاثیر دارد.

ضمانت امنیت داده‌ها و تطابق با مقررات

دسته سوم سوالات در خصوص امنیت داده‌های ورودی به نرم‌افزار و تطابق با الزامات قانونی متمرکز است. در این بخش پاسخ دو سوال زیر را از شرکت ارائه‌دهنده خدمات بخواهید:

۷. آیا نرم‌افزار مدیریت ناوگان منطبق با استانداردها و الزامات قانونی است؟

رعایت مقررات قانونی برای پیاده‌سازی نرم افزار و جلوگیری از جریمه‌های احتمالی مربوط ضروری است. بنابراین برای اطمینان از همسویی نرم‌افزار با الزامات قانونی و استانداردهای لازم در این خصوص سوالات لازم را از شرکت ارائه‌دهنده خدمات بپرسید.

۸. چه اقدامات امنیتی برای محافظت از داده‌ها در نرم‌افزار پیش‌بینی شده است؟

حفاظت از اطلاعات حساس ناوگان در نرم‌افزار برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به آن‌ها ضروری است. بنابراین در طول جلسه بررسی نسخه آزمایشی نرم‌افزار، در خصوص روش‌های رمزگذاری داده‌ها، کنترل دسترسی و پروتکل‌های پشتیبانی‌گیری از داده‌ها سوالات لازم را بپرسید. درک این موارد به سطح حفاظتی امنیت داده‌ها و کاهش خطرات احتمالی امنیت سایبری کمک می کند.

ارزیابی پشتیبانی و مقیاس‌پذیری

بخش نهایی سوالات مربوط به توسعه نرم‌افزار در صورت رشد ناوگان و سطح پشتیبانی شرکت ارائه‌دهنده خدمات است. سوالات زیر پایه گفتگو در این خصوص هستند:

۹. شرکت چه خدمات پشتیبانی بعد از فروشی را برای نرم‌افزار ارائه می‌دهد؟

خدمات پشتیبانی قابل اعتماد و در دسترس بعد از فروش نرم‌افزار، به عیب‌یابی سریع و جلوگیری از اختلال در عملکرد سیستم کمک می‌کند. بنابراین حتما از شرکت ارائه‌دهنده خدمات در خصوص نحوه پشتیبانی فنی، پاسخ‌گویی و در دسترس بودن کارشناسان، نحوه آموزش کاربری نرم‌افزار سوال کنید. پاسخ این موارد سطح پشتیبانی شرکت، انتظارات شما و موثر بودن خدمات بعد از فروش شرکت در رفع نیازهای مدیریتی را ارزیابی می‌کند.

۱۰. میزان مقیاس‌پذیری نرم‌افزار مدیریت ناوگان چقدر است؟

یک نرم‌افزار مدیریت ناوگان باید قابلیت انطباق با رشد و توسعه ناوگان را داشته باشد. بنابراین لازم است پاسخ سوالات خود را در خصوص نحوه برآورده کردن نیازهای آینده ناوگان توسط نرم‌افزار در صورت اجرای برنامه‌ریزی های توسعه‌ای دریافت کنید. این موضوع کمک می‌کند تا در مورد قابلیت استفاده درازمدت از نرم‌افزار برای بحث مدیریت ناوگان مطلع شوید.

اگر نیاز به نسخه نمایشی نرم‌افزار مدیریت ناوگان دارید…

در صورتی‌که برای پیاده‌سازی نرم‌افزار مدیریت ناوگان طراحی شده توسط شرکت پیشگامان آسیا سوالی مد نظرتان است، حتما ضمن تماس از طریق راه‌های ارتباطی موجود مشاوره لازم را از کارشناسان دریافت کنید. بعد از دریافت مشاوره، نسخه نمایشی نرم‌افزار طی جلسه‌ای برای ناوگان تشریح و بررسی خواهد شد. در این جلسه به کلیه سوالات در این خصوص پاسخ می‌دهیم تا مناسب‌ترین نوع متناسب با نیاز و ویژگی‌های درخواستی در اختیارتان قرار گیرد.

در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست