1. خانه
  2. وبلاگ
  3. مقالات مدیریت ناوگان
  4. مبنای محاسبه حقوق و دستمزد رانندگان
مبنای محاسبه حقوق و دستمزد رانندگان

مبنای محاسبه حقوق و دستمزد رانندگان

2 دیدگاه
4.5/5 - (6 امتیاز)
زمان مطالعه : 4 دقیقه

دستمزد رانندگان یکی از عناصر کلیدی در بحث حفظ منابع انسانی در یک سازمان حمل و نقل است. محاسبه این دستمزد به عوامل مختلفی مانند میزان تجربه، میزان مسافت طی شده، صلاحیت‌های خاص راننده نظیر تاییدیه‌ها و گواهینامه‌ها، نوع حمل و نقل و محدوده حمل و نقل بستگی دارد. اما برای یکسان سازی پرداخت‌ها به طور معمول روش‌های خاصی برای این منظور لحاظ می‌شود که مبنای محاسبه است. در این مقاله به مهم‌ترین مبنای محاسبه و پرداخت حقوق و دستمزد رانندگان می‌پردازیم.

باید توجه داشت که به طور کلی چهار نوع پرداخت پایه وجود دارد  و در کنار آن شرکت‌های حمل و نقل  برای برخی رانندگان ممکن است در قالب پاداش یا پرداخت‌های تخصصی مبالغی به صورت مازاد نیز لحاظ کنند. با این حال مبنای محاسبه و پرداخت حقوق و دستمزد رانندگان  یکی از روش‌های زیر است:

1-پرداخت بر اساس ساعت فعالیت راننده

این نوع پرداخت در بسیاری از صنایع رایج است اما در شرکت‌های حمل و نقل پرداخت‌های ساعتی اغلب اوقات در شرکت‌های تحویل بار دولتی که محدوده رانندگی آنها نسبتا کوتاه است انجام می‌گیرد. رانندگانی که به این شکل دستمزد دریافت می‌کنند، فعالیت شان می‌تواند همراه با توقف‌های مکرر جهت بارگیری و تخلیه بار و یا تعامل منظم با مشتری همراه باشد. در بسیاری مواقع هم ساعت‌های اضافه‌کاری وجود دارد که بر آن اساس به این میزان پایه مبلغی اضافه می‌شود.

2-پرداخت بر اساس کیلومتر

در این حالت پرداخت بر اساس کیلومتر یا مسافت طی شده توسط راننده انجام می‌گیرد که بر این مبنا روش‌های مختلفی برای محاسبه دستمزد راننده وجود خواهد داشت:

پرداخت بر اساس مسافت مفید پیموده شده: میزان مسافت مفید طی شده بین مبدا حرکت تا مقصد تحویل بار. محاسبه مسافت در این نوع محاسبه تقریبا مشابه آن چه در گوگل مپ اتفاق می‌افتد می‌باشد.

پرداخت بر اساس کوتاه‌ترین مسافت طی شده: در این حالت شرکت‌ها مسیرها را بر اساس کوتاهترین فاصله بین شهر مبدا تا مقصد محاسبه و پرداخت بر این مبنا انجام می‌شود.

پرداخت بر اساس مسافت واقعی: در این حالت کلیه مسافت‌ها از جمله تغییر مسیر یا توقف‌ها در پرداخت محاسبه می‌شود.

پرداخت بر اساس مسیرهای کوتاه: این نوع پرداخت توسط شرکت‌هایی استفاده می‌شود که می‌خواهند به رانندگانی که مسافت کوتاه را طی می‌کنند فرصت کسب درآمد بالاتر ارایه دهند. در این حالت میزان پرداختی برای مسافت‌های کوتاه بیشتر از مسافت‌های طولانی است. در شرح شغلی این رانندگان معمولا میزان میانگین مسافت در هفته که می‌تواند توسط راننده طی شود و همچنین میزان مبلغ مربوط نیز ذکر می‌شود.

3-پرداخت بر اساس بار

پرداخت بازای بار کمترین نوع پرداخت پایه برای دستمزد رانندگان است. اکثر مشاغل که مبنای پرداخت‌شان بر این اساس است در حوزه‌های کشاورزی و صنایع نفت و گاز قرار می‌گیرند. بدین شکل که راننده برای هر باری که تحویل می‌دهد، نرخ ثابتی دریافت می‌کند. در این نوع پرداخت هر اندازه رانندگان بارهای بیشتری را بدون توجه به ساعت یا مسافت تحویل دهند، درآمد بیشتری را کسب می‌کنند.

4-پرداخت بر اساس حقوق و دستمزد ثابت

برخی رانندگان حمل و نقل جهت انجام فعالیت خود حقوق ثابت دریافت می‌کنند و مبلغی در ازای مسافت طی شده یا ساعات کار خاص به آنها پرداخت نمی‌شود. در این حالت طی یک قرارداد مشخص کار راننده مبلغ ثابت توافقی را دریافت می‌نماید.

5-پرداخت‌های مازاد به رانندگان

برخی سازمان‌ها به ازای برخی فعالیت‌ها مازاد پرداختی برای رانندگان لحاظ می‌کنند. این موارد می‌تواند به شرح زیر باشد:

پرداخت روزانه جهت هزینه‌های جانبی: میزان مبلغی که برای اقامت راننده در طول شب، وعده‌های غذایی و سایر هزینه‌های جانبی پرداخت می‌شود.

پرداخت برای توقف در مسیر: برخی شرکت‌ها وقتی رانندگان برای مدت طولانی متوقف می‌شوند، مبلغی را به آنها اختصاص می‌دهند. بعنوان مثال ممکن است راننده مجبور باشد جهت تحویل بار در مسیر خود منتظر بماند که در این حالت دستمزد تاخیر به وی تعلق می‌گیرد. البته در برخی موارد که راننده دچار حادثه می‌شود و قادر به ثبت مسافت نیست نیز خسارت پرداخت می‌شود.

6-پرداخت تشویقی ویژه

در این حالت رانندگان برای بارهایی که بدلیل موقعیت مکانی مسیر، گذرگاه‌های مرزی، مواد خطرناک مسافت یا باری غیر معمول را حمل می‌کنند، پاداش تشویقی دریافت می نمایند.

7-پاداش

در حالیکه پرداخت پایه اکثریت درآمد راننده را تشکیل می‌دهد، بسیاری از افراد از طریق پاداش‌ها حقوق اضافی دریافت می‌کنند؛ پاداش‌هایی که بر اساس مقررات و ساختار سازمان‌ها متفاوت است. پاداش عملکرد و تحویل به موقع بار نیز اغلب برای تشویق رانندگان استفاده می‌شود.

مدیریت پرداخت حقوق و دستمزد رانندگان در سازمان با چه ابزاری انجام می‌گیرد؟

تا به اینجا برخی انواع پرداخت‌هایی که معمولا شرکت‌های حمل و نقل انجام می‌دهند مشخص شد. اما برای مکانیزه کردن این پرداخت‌ها چه ابزاری را می‌توان برای مدیران ناوگان حمل و نقل پیشنهاد کرد؟ مسلما نرم‌افزارهای انتخابی ضروری است قابلیت تطابق با انواع پرداخت‌ها را داشته باشند تا مدیر واحد با فراغ بال نسبت به تعریف فرمول مربوط و محاسبه خودکار آن برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکلی اقدام نماید.

برای این منظور سامانه یکپارچه حمل و نقل پیشگامان آسیا، نرم افزار ویژه دستمزد و حقوق رانندگان را طراحی کرده است که براحتی کلیه نیازهای مدیر ناوگان را پوشش می‌دهد. این نرم افزار با قابلیت تعریف انواع پرداخت‌ها، امکان ثبت پاداش عملکرد را نیز فراهم کرده و مزایای ویژه‌ای چون مدیریت هزینه‌ها و امور مالی ناوگان را نیز فراهم می‌آورد. ضمن اینکه ارتباط کامل این بخش با سیستم کنترل تردد رانندگان و ردیابی نیز وجود دارد تا بر این مبنا به صورت دقیق محاسبه پرداخت‌ها بر اساس قوانین و مقررات شرکت انجام پذیرد.

اگر بدنبال جذب رضایت حداکثری رانندگان خود هستید…

مسلما در هر شرکت حمل و نقل رانندگان جزیی از سرمایه‌های اصلی به حساب می‌آیند و جلب حداکثری رضایت آنها یکی از اهداف سازمانی می‌تواند باشد. بر این اساس در صورتی که مبانی پرداخت پایه و پاداش‌ها به درستی و با اصول مشخص تدوین شود، محاسبه آنها با استفاده از نرم‌افزارهای مرتبط می‌تواند با شفافیت امور مالی رانندگان رضایت آنها را نیز بدنبال داشته باشد. بنابراین اگر بدنبال این موضوع هستید کافیست با شرکت پیشگامان آسیا در تماس باشید و اطلاعات خود را در خصوص نرم‌افزار حقوق و دستمزد رانندگان تکمیل نمایید. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگو و همراه شما هستند.

برچسب ها
در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • علی - فراهانی
    20 اردیبهشت 1402 11:47 ق.ظ

    سلام روز بخیر- من یه سوال دارم – اگر راهنماییم کنین ممنون میشم – هم اکنون کارمند آرشیو یه شرکتم و در صورت نیاز راننگی مدیر عامل را هم انجام می دهم – هم داخل شهر هم برون شهر- حقوق برون شهری بصورت حق مأموریت و در صورتی که بیشتر از تایم اداری شود بصورت اضافه کار پرداخت می گردد.می خواستم سوال کنم که حق حقوق من به درستی پرداخت می شود ؟

    پاسخ
    • محمد رفیعی
      22 تیر 1402 12:43 ب.ظ

      دوست عزیز حقوق و دستمزد رانندگان در هر مجموعه با توجه به قوانین و توافقی طرفین انجام می شود . در برخی از سازمان ها و به صورت کلیومتری و ساعتی و در برخی دیگر به صورت به حقوق ماهیانه محاسبه می شود . در هر کدام از حالات اضافه کار ،حمعه کاری و یا حق ماموریت به نوعی باید دیده شود ..

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست