1. خانه
  2. وبلاگ
  3. مقالات ردیابی خودرو
  4. نحوه‌ی کاهش هزینه‌ی سوخت خودروهای سنگین با ردیاب خودرو

نحوه‌ی کاهش هزینه‌ی سوخت خودروهای سنگین با ردیاب خودرو

بدون دیدگاه
5/5 - (1 امتیاز)
زمان مطالعه : 6 دقیقه

اگر با ناوگان خودروهای سنگین ذره‌ای آشنایی داشته باشید، می‌دانید که قیمت خرید این خودروها چه قدر بالا است. این خودروها علاوه بر قیمت بالای خرید، میزان مصرف بالای سوخت نیز دارند. بالا بودن هزینه‌ی مصرف سوخت خودروهای سنگین سبب می‌شود تا میزان هزینه‌های ناوگان خودرویی آن‌ها در شرکت بسیار بالا باشد. این موضوع برای مدیران شرکت مشکل‌ساز است و می‌تواند آن‌ها را با دردسر رو‌به‌رو کند، زیرا مجبور به صرفه‌جویی در قسمت‌های دیگر می‌شوند که گاهی باعث به وجود آوردن ضررهای هنگفتی می‌گردد.

بنابراین مدیران همواره به دنبال راهی برای کاهش هزینه‌ی سوخت خودروهای سنگین هستند. این هدف با استفاده از ردیاب ممکن است که در این مقاله به آن و دیگر موارد مربوط به این موضوع به طور کامل می‌پردازیم تا آگاهی شما نسبت به آن‌ها افزایش یابد. پس تا انتها ما را همراهی کنید.

عوامل اثرگذار در افزایش مصرف سوخت خودروهای سنگین چیست؟

هزینه‌ی مصرف سوخت خودروهای سنگین در اثر عوامل زیادی تغییر می‌کند. بنابراین نیاز است تا آن‌ها را بشناسید. شناسایی عوامل اثرگذار می‌تواند کمک کند تا بتوانید از ردیاب بهتر استفاده کنید و بازدهی استفاده از آن را به طور چشمگیری افزایش دهید. به همین دلیل در ادامه به بیان این عوامل و شرح مختصر آن‌ها می‌پردازیم تا نسبت به آن‌‌ها آگاهی پیدا کنید.

1. افزایش میزان مصرف سوخت خودروهای سنگین به دلیل مشکلات موتور خودرو

موتور خودرو، جایی است که سوخت خودرو با اکسیژن ترکیب می‌شود و سوخته می‌شود. اگر موتور خودرو شما مشکل داشته باشد، به درستی با اکسیژن ترکیب نمی‌شود و میزان بیشتری از آن در این فرآیند مصرف می‌شود. مصرف بیشتر سوخت به معنی، میزان بالاتر سوخت موردنیاز برای حرکت در یک مسیر مشخص است که در نتیجه هزینه‌ی مصرف سوخت خودروهای سنگین را به طور معنا‌داری افزایش می‌دهد.

فرض کنید که یک ناوگان با 100 خودرو سنگین در اختیار دارید و هرکدام از این خودروها دارای مشکل موتور هستند و در هر کیلومتر به میزان 1 لیتر مصرف بیشتر بنزین دارند.

اگر میزان حرکت هر خودرو را در طول روز به طور تقریبی 100 کیلو‌متر در نظر بگیریم، در یک روز میزان مازاد مصرف سوخت خودروهای سنگین ناوگان حمل و نقل شما در طول همان روز، 10000 لیتر خواهد شد که هزینه‌ی آن 30 میلیون تومان خواهد شد. می‌بینید که این عدد چقدر فاجعه‌بار است و نیاز به رفع و رجوع اصولی و منطقی دارد.

لازم است که بدانید، قطعات بسیاری مانند دمای کارکرد موتور، مایع خنک‌کننده‌ و سطح روغن موتور، هواکش و اگزوز، نوع کارکرد کمپرسور هوا، وضعیت فن خنک‌کننده، بودن یا نبودن گرفتگی در مسیر سوخت، چگونگی کارکرد کمپرسور در سیستم تهویه و … نیز در میزان مصرف سوخت در موتور اثر دارد.

2. افزایش هزینه‌ی سوخت خودروهای سنگین به دلیل دور موتور و وضعیت دنده‌ها

اگر ذره‌ای با خودرو آشنایی داشته باشید، می‌دانید که دور موتور و نوع دنده در میزان مصرف سوخت خودروی سنگین به چه میزان اثر دارد.

فرض کنید، شما با یک تریلر در یک جاده‌ی سربالایی مانند جاده‌ی یاسوج در حال حرکت هستید و به جای استفاده از دنده‌ی سنگین، از دنده‌ی سبک استفاده می‌کنید. به نظر خودتان در این هنگام چه اتفاقی خواهد افتاد؟ ( قبل از خواندن پاسخ زیر به آن فکر کنید و در قسمت نظرات به ما پاسخ دهید، البته شاید به نظرتان بسیار ساده بیاید.)

قطعا خودروی سنگین شما یا تریلر در اصطلاح از نفس خواهد افتاد، به موتور فشار خواهد آمد و در نتیجه میزان مصرف بنزین افزایش می‌یابد که به افزایش قابل‌توجه هزینه‌ی سوخت خودروهای سنگین ناوگان شرکت شما منجر می‌گردد.

در این مثال مشاهده کردید که دور موتور به چه میزان اثرگذار است و می‌تواند میزان مصرف سوخت را افزایش یا کاهش دهد، بنابراین باید نسبت به آن اهمیت زیادی بدهید.

3. کاهش باد تایرها، عاملی برای افزایش مصرف سوخت خودروهای سنگین است

دیگر فاکتور اثرگذار در مصرف سوخت خودروهای سنگین، باد لاستیک آن‌ها است. یک تایر بدون‌باد خودروی سنگین، می‌تواند باعث افزایش میزان انرژی مصرف‌شده توسط خودرو برای جابه‌جایی از یک محل به محل دیگر شود. به این صورت موتور مجبور می‌شود تا میزان سوخت بیشتری مصرف کند که مطلوب هیچ‌کس نیست.

به همین دلیل لازم است که به طور مداوم میزان باد تایرها چک شود تا میزان آن‌ها مناسب باشد، نه خیلی پر باشد که خطر ترکیدن در جاده به وجد بیایید و نه آنقدر خالی میزان مصرف و هزینه‌ی سوخت خودروهای سنگین را افزایش دهد.

4. انتخاب روغن و روان‌کننده نامناسب می‌تواند میزان مصرف را افزایش دهد

روان‌کننده‌ها هم می‌توانند باعث بهبود مسیر حرکت سوخت و دیگر مایعات شوند و هم گرفتگی در این مسیر ایجاد کنند. بعضی از روان‌کننده‌ها و روغن‌ها وجود دارند که به دلیل ساختار نامناسب در اثر سرما در اصلاح می‌بندد و ایجاد گرفتگی می‌کند. اما برخی دیگر در فصل گرما و با‌افزایش حرارت به جوش می‌آیند و باعث افزایش دمای کل موتور و هدررفت میزان سوخت زیادی می‌شوند.

بنابراین نیاز است که نسبت به نوع روان‌کننده یا روغنی که برای استفاده در خودرو انتخاب می‌کنید، دقت کنید و آن را با دقت بسیار بالایی انجام دهید تا دچار ضرر یا خسارت در این زمینه نشوید.

5. بالا‌رفتن میزان مصرف سوخت خودروهای سنگین با رانندگی نامناسب و خطرناک

نحوه‌ی حرکت راننده نیز بسیار در مصرف سوخت اثرگذار است و می‌تواند باعث افزایش یا کاهش آن شود. اگر راننده به طور خشن یا غیرسبز رانندگی کنند، سوخت به طور کامل نمی‌سوزد و به اصطلاح نیم‌سوز مصرف می‌گردد.

این موضوع سبب می‌شود تا میزان انرژی لازم آن به موتور و خودرو نرسد و برای فراهم‌کردن این انرژی، سوخت بیشتری مصرف گردد و هزینه‌ی مصرف سوخت خودروهای سنگین شرکت یا سازمان شما بسیار افزایش یابد. به همین دلیل پایش و کنترل راننده در هنگام حرکتش بسیار مهم است و در صورت عدم انجام می‌تواند برای شما پیامدهای بدی به بار بیاورد.

کاهش هزینه‌ی سوخت خودروهای سنگین با استفاده از سنسور سوخت

در قسمت قبل در مورد مشکلاتی که می‌تواند باعث افزایش مصرف و هزینه‌ی سوخت خودروهای سنگین شود، صحبت کردیم. اما راه‌حل این مشکلات چیست و چگونه می‌توان آن‌ها را طوری حل و فصل کرد که کم‌ترین هزینه ممکن و زمان را مصرف نمود؟

جواب این سوال، استفاده از ردیاب خودرو است. به کار‌گیری این ردیاب، مزایای بسیاری دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را بیان می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: 9 روش کاهش مصرف سوخت

پایش و کنترل راننده در هنگام حرکت

با استفاده از ردیاب خودرو، به راحتی می‌توان نحوه‌ی حرکت و مسیر راننده را پایش و کنترل کرد و در صورتی که او به صورت خطرناک یا غیر‌سبز رانندگی می‌کرد، به او هشدارهای لازم داده شود و در صورت عدم‌توجه با او قطع همکاری گردد.

تعمیر و نگهداری به موقع قطعات خودرو

بسیاری از عیوبی که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم، مربوط به قطعات خودرو می‌شود. ردیاب خودرو به شما کمک می‌کند تا قبل بروز هرگونه اتفاقی و در موقع مناسب تعمیر و نگهداری را انجام دهید و هزینه‌ی مصرف سوخت خودروهای سنگین ناوگان حمل و نقل خودتان را بسیار کاهش دهید.

بیشتر بخوانید: تعمیر و نگهداری خودروها چه هزینه‌ای برای شما دارد؟ چگونه این هزینه‌ها را کاهش دهیم؟

امکان انتخاب مسیر‌مناسب

یکی از معضلاتی که می‌تواند باعث بالا‌رفتن مصرف سوخت شود، انتخاب مسیر نامناسب توسط راننده است. فرض بگیرید که راننده سنگین قصد حرکت از شیراز به سمت شهرکرد را دارد. این فرد می‌تواند از دو مسیر یاسوج و کمربندی اصفهان به این مقصد برسد.

مسیر دوم کاملا صاف است و سربالایی‌های کمی دارد، اما مسیر اول دارای سربالایی بسیار است و مسیر کوهستانی دارد. مصرف سوخت در مسیر دوم به مراتب از مسیر اول کم‌تر خواهد بود، زیرا خودروی سنگین نیاز به انرژی کم‌تری برای حرکت در آن دارد.

حالا اگر این موضوع را راننده نداند و از مسیر اول حرکت کند، ضرر مالی بزرگی به شرکت می‌رسد. اما جای نگرانی زیرا استفاده از ردیاب از این موضوع جلوگیری می‌کند. چون که دارای قابلیت مسیر‌یابی هوشمند است و بهترین مسیر ممکن را به راننده خودروی سنگین نمایش می‌دهد و میزان هزینه‌ی مصرف سوخت را به حداقل ممکن می‌رساند.

مدیریت و کنترل میزان وزن بار خودروی سنگین

بارخودرو نیز در میزان مصرف سوخت اثر زیاد دارد. به طور کلی هرچه میزان بار خودروی سنگین افزایش یابد، میزان هزینه‌ی سوخت خودروی سنگین ناوگان حمل و نقل شما نیز افزایش خواهد یافت. زیرا موتور خودرو باید برای حمل بار انرژی بیشتری را مصرف کند و برای مصرف این انرژی نیاز به استفاده سوخت بیشتری دارد.

اگر بر‌روی خودروی سنگین، ردیاب خودرو متصل باشد، این وسیله میزان بار مجاز را به شما می‌گوید تا بیش از این مقدار، محصول سوار خودروی سنگین نکنید و میزان هزینه‌ی مصرف سوخت خودروهای سنگین خودتان را کنترل کنید.

با استفاده از ردیاب خودرو، هزینه‌ی سوخت خودروهای سنگین را کاهش دهید

کاهش هزینه‌های سوخت خودروهای سنگین می‌تواند، مزایای بسیاری داشته باشد. از جمله این مزایا، کاهش مبلغ کل هزینه‌کرد شرکت و امکان تخصیص این مبالغ برای تعمیر و نگهداری بهتر خودرو را می‌توان نام برد. اما برای دست‌یافتن به این هدف بزرگ، باید شرکت‌ها از ردیاب خودرو استفاده کنند.

ردیاب خودرو به آن‌ها امکان کنترل وزن بار خودروی سنگین و جلوگیری از ورود آن را می‌دهد، شناسایی مسیر درست برای حرکت را ممکن می‌کند و به طور کلی باعث کاهش هزینه‌ی سوخت خودروهای سنگین می‌گردد.بنابراین ما توصیه می‌کنیم که از ردیاب حتما استفاده کنید و هزینه‌های ناوگان خودروهای سنگین شرکت خودتان را کاهش قابل‌توجهی دهید.

برای خرید ردیاب خودرو و مشاهده‌ی دمو نرم‌افزار مدیریت ناوگان خودروهای سنگین، می‌توانید با استفاده از شماره تلفن‌های موجود در سایت با ما تماس بگیرید تا با کارشناسان مربوطه صحبت کنید.

برچسب ها
در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست