1. خانه
  2. وبلاگ
  3. چگونگی اثرگذاری تحول دیجیتال در صنعت خودروسازی و نحوه ایجاد آن
Digital transformation in the automotive industry

چگونگی اثرگذاری تحول دیجیتال در صنعت خودروسازی و نحوه ایجاد آن

بدون دیدگاه
5/5 - (1 امتیاز)
زمان مطالعه : 8 دقیقه

اگر در حوزه خودروسازی فعالیت دارید و می‌خواهید در این زمینه بتوانید مشتریان بیشتری جذب کنید و زنده بمانید باید همسو با تکنولوژی‌های جدید باشید. در سال‌های اخیر، تکنولوژی‌های فراوانی مانند هوش مصنوعی، Industry 4.0  و اتوماسیون هوشمند ظهور پیدا کرده‌اند که لازمه همسو‌شدن با آن‌ها، تحول دیجیتال در صنعت خودروسازی است. این تحول امکان نوآوری و تغییرات گسترده را برای مجموعه‌های مختلف در این حوزه فراهم می‌کند و به آن‌ها امکان حرکت همراه با تکنولوژی را می‌دهد.

تحول دیجیتال در صنعت خودروسازی اثرات زیادی دارد و می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانیدمحصولات و خدمات خودتان را مطابق با سلیقه مشتریان خودتان تغییر دهید و در اصطلاح خدمات را شخصی‌سازی کنید. این موضوع تنها یکی از اثرات تحول دیجیتال در صنعت خودروسازی است و گستره این موارد بسیار زیادتر است. در ادامه این متن پیشگامان آسیا به آن‌ها و گام‌های ایجاد تحول دیجیتال در صنعت خودروسازی می‌پردازیم و توضیحات لازم را برای شما شرح می‌دهیم.

اثر تحول دیجیتال بر میزان عرضه و تقاضا در صنعت خودروسازی چیست؟

پس از همه‌گیری کرونا تغییرات گسترده‌ای در جهان صورت گرفت و خیلی از مجموعه‌های خودروسازی دچار بحران‌هایی شدند. این بحران به دلیل یکپارچه‌نبودن بخش‌های مختلفشان و عدم امکان استفاده از داده‌های مختلف موجود در بخش‌های مختلف شرکت‌ها به وجود آمد. این بحران‌ها روی عرضه و تقاضای برخی از محصولات اثر داشت و باعث شد تا روند بازار تغییرات گسترده‌تری نسبت به قبل داشته باشد که مورد بسیار مهمی به شمار می‌آید.

راهکاری که آن‌ها حل‌کننده این مشکلات به شمار می‌آمد، تحول دیجیتال در صنعت خودروسازی بود. این تحول به شرکت‌ها اجازه می‌داد تا بتوانند محصولات خودشان را به فناوری‌ جدید مانند اینترنت اشیا مجهز کنند که باعث جمع‌آوری داده‌های بیشتر برای مشتریان و مدیران شرکت‌های خودروسازی می‌گردد. این داده‌ها به مدیران شرکت‌های خودروسازی امکان می‌دهد تا نیازهای مشتریان را بهتر بشناسند و بتوانند بهتر روند عرضه و تقاضا موجود در بازار مصرفی را کنترل کنند.

What is the effect of digital transformation on the amount of supply and demand in the automotive industry

استفاده‌های تحول دیجیتال در صنعت خودروسازی چیست؟

از هوش مصنوعی، اتوماسیون، تجزیه‌و ‌تحلیل داده‌ها و موارد دیگر مربوط به تحول دیجیتال در صنعت خودروسازی استفاده‌های بسیاری در حوزه مدیریت ناوگان و دیگر موراد دارد که باعث افزایش نوآوری و چابکی مجموعه‌های مختلف به صورت مستمر می‌گردد. در این قسمت قصد داریم به برخی از مهم‌ترین آن‌ها بپردازیم و توضیحات لازم در موردشان را بیان کنیم تا به آگاهی کاملی در این زمینه مهم برسید.

1.  افزایش میزان آسایش و راحتی راننده در خودرو

امروز، رانندگان نیاز دارند تا بتوانند به صورت لحظه‌ای به اطلاعات و داده‌های مختلف دسترسی داشته باشند. این داده‌ها به آن‌ها امکان تصمیم‌گیری بهتر، آسایش و راحتی بیشتر در هنگام رانندگی را می‌دهد. سیستم‌های داخلی خودرو باید از توانایی لازم برخوردار باشند تا شما بتوانید این داده‌ها را به رانندگان منتقل کنید. برای تجهیز خودروها به موارد لازم نیاز به استفاده تکنولوژی‌های دیجیتال مانند ارسال لحظه‌ای موقعیت نیاز دارید.

برای استفاده از این تکنولوژی موارد مشابه می‌توانید به نرم‎‌افزار مدیریت ناوگان پیشگامان آسیا مراجعه کنید. البته؛ در کنار باید از ردیاب نیز استفاده کنید تا بتوانید به داده‌های مختلف را به صورت لحظه‌ای به رانندگان منتقل کنید و تجربه رانندگی راحت و آسانی برای آن‌ها به وجود بیارید. به این صورت می‌توانید رضایت آن‌ها را نیز تا حد زیادی به دست بیاورید.

2.  فراهم‌کردن امکان ردیابی خودرو

یکی از بخش‌های تحول دیجیتال در صنعت خودروسازی، نصب سنسورهای مختلف روی خودروهای مختلف است. یکی از مهم‌ترین امکان‌ها این سنسورها، نمایش لحظه‌ای خودرو، دارایی‌های موجود در آن و وضعیتش است که به مدیران امکان ردیابی خودروی موردنظر به صورت دقیق و لحظه‌ای را می‌دهد. به این صورت آن‌ها می‌توانند از سرقت خودروها جلوگیری کنند و عملکرد رانندگان را به صورت مناسب‌تری رصد و کنترل کنند.

رصد بهتر نیز به ثبت دقیق‌تر کارکرد رانندگان و راحت‌تر‌شدن روند محاسبه حقوق و دستمزد آن‌ها می‌گردد. به این صورت رضایت رانندگان جلب می‌شود و کار شرکت نیز در این زمینه راحت‌تر می‌شود. همچنین این پایش مستمر به مدیران اجازه می‌دهد تا بتوانند هشدارهای مشخصی را براساس موقعیت رانندگان ارسال کنند که باعث می‌شود تا کارایی آن‌ها به تدریج بهبود گسترده‌ای پیدا کند.

3.  فراهم‌کردن امکان مسیریابی هوشمند

انتخاب مسیر حرکت بسیار  مهم است و می‌تواند روی زمان خدمت‌رسانی رانندگان اثر زیادی بگذارد؛ بنابراین باید به آن اهمیت زیادی داد. اگر راننده در زمان مناسب به مشتری نرسد، احتمال نارضایتی او بسیار بالاتر می‌رود و امکان تغییر نظر او در مورد خرید افزایش می‌یابد. این مشکل با تحول دیجیتال در خودروسازی حل می‌شود؛ زیرا به رانندگان امکان می‌دهد تا بتوانند با استفاده از مسیریابی هوشمند، بهترین راه برای رسیدن به مشتریان را انتخاب کنند و در زمان مناسب به مشتری نهایی برسند.

Providing the possibility of intelligent routing

4.  امکان نمایش اطلاعات مختلف به صورت برخط در خودرو

تحول دیجیتال در خودروسازی به مدیران ناوگان این اجازه را می‌دهد تا بتوانند نقشه‌های مسیریابی و موقعیت مکانی را به خودروهای خودشان اضافه کنند. همچنین آن‌ها امکان نمایش حرارتی داده‌ها و تحلیل‌هایش در خودرو را نیز خواهند داشت. به این صورت راننده می‌تواند به صورت برخط این موارد را مشاهده کند و تصمیم‌های درست‌تری بگیرد.

هوش مصنوعی و دستیار صوتی نیز می‌تواند به خوبی نیازهای رانندگان را شناسایی کند و آن‌ها را در زمان درست برطرف کند. این تکنولوژی‌های باعث ایجاد یکپارچگی میان خودروهای مختلف می‌شود و سوالات مختلف موجود را به راحتی پاسخ می‌دهد. حسگرهای اینترنت اشیا می‌توانند از لحظه ورود تا ترک خودرو، رفتار راننده را کنترل، رصد و بررسی کند و گزارش‌های لازم را برای مدیران ارسال کند. به این صورت آن‌ها می‌توانند دید بهتری نسبت به رانندگان پیدا کنند.

5.  راحت‌تر کردن مدیریت ناوگان

دسترسی به داده‌های درست و انجام تحلیل‌های مناسب روی آن‌ها، لازمه مدیریت ناوگان حمل و نقل است. این کار به صورت دستی سخت است و همواره با خطاهایی روبه‌رو می‌شود. تحول دیجیتال در خودروسازی این مشکل را برطرف می‌کند؛ زیرا امکان یکپارچه خودروها، ارسال لحظه‌ای داده‌ها و تحلیل‌های هوشمند روی آن‌ها را فراهم می‌کند. با استفاده از قابلیت‌ها، مدیران دید مناسب‌تری خواهند داشت و می‌توانند تصمیم‌های بهتری بگیرند و در نهایت مدیریت ناوگان حمل و نقل خودشان را راحت‌تر و بهتر به انجام برسانند.

ما در پیشگامان آسیا، ابزارهای مختلف لازم برای این کار مانند نرم‌افزار مدیریت ناوگان و ردیاب را به شما ارائه می‌دهیم تا بتوانید از این فرصت فراهم‌شده به بهترین صورت استفاده کنید و مدیریت ناوگان خودتان را با تحول دیجیتال در صنعت خودروسازی همسو کنید.

6.  بهبود کارایی و چابکی سازمان با استفاده از نرم‌افزارها

تحول دیجیتال در خودروسازی باعث می‌شود تا چابکی و کارایی مجموعه‌های مختلف به طور گسترده‌ای بهبود یابد. به این صورت شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌توانند با انجام هزینه‌های کم‌تر، محصولات مناسب‌تری را تولید کنند و به بازار مصرفی عرضه کنند.

7.  ایجاد تغییرات گسترده همسو با تحول دیجیتال در دفاتر کار

بسیاری از فرآیندهای دستی کارهای اداری، زمان‌بر است و همین موضوع باعث می‌شود تا کارها با کندی زیادی روبه‌رو شوند. تحول دیجیتال در خودروسازی سبب می‌گردد تا این روندها تغییر کند و سرعت انجامشان به طور چشمگیری افزایش پیدا کند. این موضوع روی نتایج و خروجی‌های شرکت‌ها و سازمان‌ها، اثر دارد و آن‌ها را بهبود می‌دهد؛ بنابراین بسیار کمک‌کننده و مفید به نظر می‌رسد.

8.  بهبود میزان رضایت مشتریان از خدمات

با تحول دیجیتال در خودروسازی، مجموعه‌های مختلف می‌توانند خدمات‌رسانی بهتری به مشتریان خودشان داشته باشند که باعث می‌شود تا رضایت آن‌ها به طور قابل‌توجهی افزایش پیدا کند. به این صورت مشتریان شما را به دیگران معرفی می‌کنند و میزان فروشتان با پرداخت کم‌ترین هزینه‌ها به طور قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل، تحول دیجیتال در صنعت خودروسازی می‌تواند به صورت مستقیم روی رضایت مشتریانتان و فروش محصولات اثر داشته باشد و باید آن را جدی گرفت.

برای تحول دیجیتال در صنعت خودروسازی، چه فرآیندهایی باید مورد بررسی قرار بگیرند؟

در قسمت قبل، اثر تحول دیجیتال در خودروسازی روی مدیریت ناوگان صنایع مختلف را بررسی کردیم و شرح لازم در مورد آن‌ها دادیم تا به آشنایی کاملی در این زمینه بسیار مهم برسید. ایجاد این تحول در سازمان، نیازمند بازبینی و بررسی یکسری از فرآیندها است که در ابتدا باید آن‌ها را بشناسید. به همین دلیل در ادامه فرآیندها را معرفی می‌کنیم و توضیح می‌دهیم. برای آگاهی نسبت به این موارد تا انتهای این قسمت همراه ما باشید.

فرآیند مالی مجموعه خودروسازی

شما برای ایجاد تحول دیجیتال در صنعت خودروسازی، باید ابتدا منابع مالی مناسب را فراهم کنید؛ زیرا نیاز به یکسری ابزارها دارید. برای انجام این کار، باید شما فرآیندهای مالی شرکت خودتان را مورد بررسی قرار بدهید و ببینید، در قسمت‌های مختلف، میزان هزینه‌های شما به چه صورتی است. هزینه‌های اضافی را باید حذف کنید تا بتوانید منابع لازم برای فراهم‌کردن ابزارهای تحول دیجیتال در صنعت خودروسازی را به دست بیارید.

همچنین، باید از کارشناسان خبره مالی در این زمینه استفاده کنید و تعداد افراد کافی در تیم تحول دیجیتال خودتان قرار دهید تا بتوانید برنامه‌ریزی مالی موردنیاز را به صورت مناسب انجام دهید.

فرآیندهای داخلی مجموعه موردنظر

فرآیندهای داخلی سازمان، اهمیت زیادی دارند و باید به آن‌ها در هنگام تحول دیجیتال در خودروسازی دقت کرد. هرچه سرعت انجام این فرآیندهای بیشتر باشد، سازمان موردنظر چابک‌تر است. به همین دلیل در هنگام برنامه‌ریزی برای این نوع تحول، باید تمامی فرآیندها را مورد بررسی و بازرسی دوباره قرار دهید.

فرآیندهای مختلف سازمان در هنگام انجام پروژه‌ها

بعد از بررسی فرآیند داخلی، باید از خودتان بپرسید که عملکرد سازمان در زمینه انجام پروژه‌های بیرونی به چه صورتی است و مدت زمان لازم برای انجام آن‌ها به چه صورتی است.

عملکرد پرسنل و فرآیندهای به کارگیری آن‌ها

در آخر، باید برای تحول دیجیتال در صنعت خودروسازی، فرآیندهای به کارگیری پرسنل و کارایی آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید. هر کدام پرسنل برای سازمان هزینه دارند و باید به بهترین صورت از آن‌ها استفاده شود. به همین دلیل باید نحوه استفاده از آن‌ها در اتاق تحول دیجیتال مورد بررسی قرار بگیرد.

Personnel performance and their employment processes

گام‌های مختلف تحول دیجیتال در صنعت خودروسازی چیست؟

پس از شناخت فرآیندها و بازرسی آن‌ها، به طور معمول تحول دیجیتال در چند گام اتفاق می‌افتد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم و شرحشان می‌دهیم تا به آشنایی کاملی در این زمینه برسید.

گام اول: بلوغ ابتدایی فرآیندهای داخل سازمان

در این گام تحول دیجیتال در صنعت خودروسازی، هیچگونه فرآیند مستندی وجود ندارد و شاخص‌های کلیدی عملکردی نیز تعیین نمی‌شود. موفقیت‌ها در این حوزه به علت مهارت‌های فردی است و به ساختار سازمانی مجموعه موردنظر ربط خاصی ندارد.

گام دوم: بلوغ عملکرد فرآیندهای تکرارپذیر

در این مرحله از تحول، فرآیندهای مشخص و تکرارپذیری تعیین می‌شود و از آن‌ها در پروژه‌های متفاوت استفاده می‌گردد. به طور معمول برای سنجش آن‌ها، یکسری شاخص کلیدی عملکرد مشخص می‌شود و در آخر هر پروژه، آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند تا میزان موفقیت‌ها شناسایی شود.

گزارش‌های مختلف موجود در این گام به شما کمک می‌کند تا بتوانید دلایل نارضایتی مشتریان و نواقص را راحت‌تر شناسایی کنید و نسبت به رفع آن‌ها اقدام کنید.

گام سوم: رسیدن کارها به سطح استاندارد

در این سطح فرآیندهای به یک استاندارد مشخص رسیده‌اند و گزارش‌های دقیق و مستند برای آن‌ها وجود دارد. مدیران روی این گزارش‌ها نظارت می‌کنند و نیاز به اصلاح خاصی برای آن‌ها وجود ندارد. همچنین نیازی به بررسی صحت گزارش‌ها نیست؛ زیرا مدیر ابتدا و انتهای پروژه‌ها را می‌تواند براساس داده‌های موجود تشخیص دهد.

گام چهارم: شناسایی فرصت‌های جدید و تدوین استراتژی برای آن‌ها

در این مرحله از تحول دیجیتال در صنعت خودروسازی، فرصت‌های استراتژیک موجود در بازارهای مختلف شناسایی می‌شود تا مجموعه موردنظر بتواند بازارهای بالقوه خودش را شناسایی کند و در جهت تصاحب آن‌ها برنامه‌ریزی‌های لازم را به انجام برساند که بسیار مهم و تعیین‌کننده است.

گام پنجم: بهینه‌شدن فرآیندها

در آخرین مرحله استراتژی آینده بازار تدوین شده است و بسیاری از فرآیندهای به صورت خودکار و اتوماتیک در حال انجام هستند. بهینه‌شدن فرآیندها در بالاترین حد خود است و نواقص در کم‌ترین حالت ممکن است.

از تحول دیجیتال در صنعت خودروسازی برای توسعه بیشتر استفاده کنید

تحول دیجیتال در صنعت خودروسازی می‌تواند به شرکت‌های فعال در این حوزه کمک کند تا بتوانند محصولات شخصی‌سازی‌شده برای مشتریان فراهم کنند و نیازهای آن‌ها را به طور کامل و دقیق برطرف کند؛ بنابراین، همسو‌شدن با آن برای شرکت‌های مختلف لازم است. به همین دلیل در این مقاله، استفاده‌های آن و گام‌های انجامش را به طور کامل بررسی کردیم تا در این زمینه به آشنایی برسید و ابهامی نداشته باشید.

برچسب ها
در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست