زمان مطالعه : 4 دقیقه

تجهیزات ردیابی خودرو در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای محبوبیت پیدا کرده‌اند. یکی از دلایل اصلی این موضوع نیاز کسب و کارها و مدیران ناوگان به پیگیری وسایل نقلیه و بررسی وضعیت آن‌ها در لحظه است. این تجهیزات برای انتقال اطلاعات مکانی نیاز به ارتباط مداوم با سرور دارند؛ به همین دلیل سیم کارتی نیاز است که دسترسی به اینترنت و انتقال داده را به طور مناسبی فراهم کند. به منظور استفاده مفید از این نوع دستگاه‌ها نیاز است نکاتی مورد توجه قرار گیرند تا ردیاب در بهینه وضعیت خود عملکرد داشته باشد.

دلایل استفاده از ردیاب‌های سیم کارت‌دار

به طور معمول ردیاب‌های جی پی اس سیم کارت‌دار از یک تراشه GPS، تراشه GSM، یک عدد سیم کارت و یک CPU کوچک تشکیل شده‌اند. در این دستگاه از طریق تراشه GPS سیگنال‌های دریافتی از ماهواره‌های مختلف برای مشخص کردن موقعیت مکانی به ماژول GSM و در نتیجه شبکه تلفن همراه و موبایل شما متصل می‌شود. بدین شکل امکان تعیین موقعیت مکانی خودرو فراهم خواهد شد.

اما شاید این سوال برای شما پیش آید که چرا برخی ردیاب‌ها به سیم کارت نیاز دارند؟ پاسخ این است که اگر می‌خواهید موقعیت مکانی GPS را از یک دستگاه به دستگاه دیگر منتقل کنید (به عنوان مثال از ردیاب به پلتفرم ردیابی) نیاز به یک سیم کارت است تا این دو بتوانند با هم ارتباط داشته باشند. در حقیقت سیم کارت تعبیه شده بین دستگاه‌ها به صورت بی‌سیم ارتباط برقرار کرده و این امکان را فراهم می‌آورد که داده‌های مکانی به پلتفرم ردیابی ارسال شود. از طرفی به این شکل قادر خواهید بود مکان واقعی خودرو را در زمان واقعی ردیابی کرده و از ایمن بودن آن اطمینان حاصل کنید.

نحوه انتخاب ردیاب خودرو با سیم کارت

به منظور انتخاب مناسب‌ترین ردیاب بهتر است چند نکته زیر را مد نظر داشته باشید:

  • باتری: بررسی قابل تعویض یا قابل شارژ بودن باتری دستگاه یکی از موارد مهم در انتخاب ردیاب سیم کارت‌دار برای خودرو است. اینکه مطمئن باشید شارژ باتری در حد مناسبی به منظور عملکرد بهینه است. همچنین این موضوع که باتری بعد از شارژ چقدر دوام دارد. به خاطر داشته باشید که طول عمر باتری به طور مستقیم بر قیمت این دستگاه‌ها تاثیر دارد.
  • محدوده پوشش‌دهی: فاصله پوشش‌دهی ردیاب و بررسی این موضوع که داشتن برد نامحدود برای فعالیت شما ضروری است یا خیر از جمله نکات حایز اهمیت در انتخاب ردیاب است.
  • میزان آنتن‌دهی اپراتور سیم کارت: باید توجه داشت که محدوده عملکرد ردیاب‌های سیم کارت‌دار تا حد زیادی بستگی به میزان آنتن‌دهی سیم کارت مورد استفاده دارد. اگر اپراتور مد نظرتان در محدوده فعالیت شما خدمات ندهد، در این صورت عملکرد ردیابی مختل خواهد شد. بنابراین به هنگام خرید، سیم کارت مناسبی را برای این منظور انتخاب کنید.
  • مشخصات فیزیکی: در خرید ردیاب خودرو با سیم کارت حتما به مشخصاتی مانند ضد آب و ضد ضربه بودن و مقاومت در برابر شکسته شدن آن توجه کنید. همچنین سبک وزن بودن و ابعاد کوچک و مناسب ردیاب برای استفاده بهینه از آن می‌تواند یکی از نکات مورد توجه باشد.
  • توانایی رومینگ سیم کارت: این موضوع به خصوص برای ناوگان‌هایی که فعالیت بین‌المللی دارند باید مورد توجه قرار گیرد. در این حالت اگر اپراتور سیم کارت با اپراتور کشورهای دیگر تطابق داشته باشد، در این صورت ردیاب فعال خواهد ماند.
  • میزان هزینه سیم کارت ردیاب: به طور معمول ردیاب‌های خودرو برای برقراری ارتباط با مدیر ناوگان از طریق برنامه‌های نرم‌افزاری یا پیامک استفاده می‌کنند. از طرفی ارسال هشدار و یا دستورات لازم به راننده نیاز به ارایه خدمات لازم از طریق اپراتور به صورت بسته اینترنتی یا پیامک را دارد. در این حالت اگر هزینه دریافت این خدمات از طریق اپراتور مد نظرتان بالاست، شما مجبور به هزینه‌کرد بالایی هستید. بنابراین انتخاب یک اپراتور اقتصادی که با کیفیت بالا خدمات ارزان‌تری را در اختیارتان قرار دهد باید مورد توجه شما قرار گیرد.

نکات مهم کاربردی در ردیاب‌های سیم کارت دار

1-عموما ردیاب‌های سیم کارت دار از طریق نرم‌افزارهای کاربردی که بر روی تلفن همراه‌ سرپرست ناوگان نصب می‌شوند، به ارایه اطلاعاتی مانند بررسی موقعیت آنلاین رانندگان، نظارت بر پارامترهای مهم مانند سرعت، شتاب، زمان و مسیر حرکت می‌پردازند. ضمن اینکه امکان ارسال هشدار برای اصلاح یا بهبود رفتار راننده نیز وجود خواهد داشت. این برنامه‌های کاربردی در سراسر دنیا به طور وسیعی مورد استفاده قرار می‌گیرند و شما با انتخاب برترین‌ها مطابق نیازتان می‌توانید از خدمات مربوط بهره‌مند شوید.

2-برای جلوگیری از هر گونه اختلال در عملکرد ردیاب، حتما شارژ ریالی سیم کارت را بررسی کنید. زیرا در صورت هر گونه قطع اینترنت به این دلیل، عملا ردیابی متوقف خواهد شد. البته اگر از ردیاب در مدیریت ناوگان حمل و نقل می خواهید استفاده کنید، بهتر است سیم کارت های دائمی برای این منظور انتخاب شوند تا نگرانی بابت اتمام شارژ نداشته باشید.

3-اگر فعالیت خودروهای تحت سرپرستی شما برون مرزی است، لازم است خدمات رومینگ سیم کارت را فعال کنید.

4-یکی از مشکلات ردیاب‌ های سیم کارت دارد، در دسترس نبودن آن ها به دلیل قرارگیری خودرو در نقطه کور یا ایراد فنی در ردیاب است. بنابراین اگر مدت طولانی این پیغام را دریافت کردید، به فکر رفع مشکلات ردیاب از طریق خدمات دهنده آن باشید.

5-این نوع ردیاب ها وابسته به سیم کارت هستند بنابراین اگر به هر دلیلی سیم کارت از دستگاه خارج شود، امکان دسترسی به اطلاعات و استفاده از ردیاب وجود نخواهد داشت.

گام اصلی؛ انتخاب خدمات دهنده معتبر ردیاب است

هر چند مطالعه و بررسی مقالات تا حد بالایی به ارتقای دانش شما در انتخاب بهترین ردیاب برای ناوگان کمک می‌کنند، اما مشاوره فروش توسط شرکت‌های ارایه دهنده خدمات باید همواره مد نظر قرار گیرند. داشتن همراهی که گام به گام مطابق نیازهای شما، راهنمایی برای خرید آنچه باشد که واقعا نیاز دارید؛ نه آنچه که فروشنده مد نظر دارد! به عبارتی شخصی‌سازی محصول مطابق سازمان‌تان. اگر در این خصوص وقت کافی برای جستجوی ارایه دهنده محصول ندارید، پیشنهاد ما در اولویت قرار دادن شرکت پیشگامان آسیا است. یک مشاوره مطمئن که با تنوع بالای محصولات، با کیفیت‌ترین ردیاب‌ها را به شما پیشنهاد می‌دهد. کافی است اولین تماس را برقرار کنید…

مراجع:

seeworldgps      gps-trace

در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست