زمان مطالعه : 4 دقیقه

برنامه نگهداری پیشگیرانه بهترین راه برای تضمین زمان کارکرد، کاهش هزینه‌های تعمیر و افزایش طول عمر وسایل نقلیه است. به این شکل مدیران ناوگان می‌توانند از حوادث حین کار و خرابی‌های برنامه‌ریزی نشده جلوگیری کنند. در حال حاضر نرم‌افزارهای ویژه، هر نوع خدمات مورد نیاز را به شکل خودکار به مدیر ناوگان یادآوری می‌کنند تا وی بتواند دید مناسبی در خصوص برنامه‌های آینده تعمیر و نگهداری ناوگان خود داشته باشد. اما پیش از هر چیز لازم است نکات مهم در خصوص راه‌اندازی و اجرای برنامه‌های تعمیر و نگهداری پیشگیرانه در نظر گرفته شود. در این مطلب، ۵ نکته مهم را با تمرکز بر استفاده از نرم افزار مدیریت ناوگان برای این منظور بررسی می‌کنیم.

نکات مهم در تهیه یک برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه

تعریف یک برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه موثر، ناوگان را در بهترین حالت خود حفظ می‌کند. این برنامه اولین قدم برای کاهش زمان توقف و مدیریت بهینه ناوگان حمل و نقل است. اما برای حرکت در این راه لازم است پنج نکته مهم زیر را در نظر بگیریم:

۱.تهیه برنامه تعمیر و نگهداری برای کلیه تجهیزات

برای داشتن یک ناوگان حمل و نقل فعال، تعریف برنامه تعمیر و نگهداری برای کلیه قطعات و جزییات وسایل نقلیه حتی موارد به‌نظر ساده‌ای مانند تعویض روغن، باد تایرها، بازرسی ترمز ضروری است. این برنامه کمک می‌کند تا فعالیت ناوگان بدون وقفه به فعالیت خود ادامه دهد.

۲. آموزش پرسنل

مدیران ناوگان باید به رانندگان و کارکنان تعمیر و نگهداری خود در مورد اهمیت کار و نحوه شناسایی مشکلات احتمالی آموزش لازم را بدهند. این کار به جلوگیری از خرابی‌های پیش‌بینی نشده و سایر مسائلی که می‌تواند بر عملکرد ناوگان تاثیر بگذارد، کمک می‌کند.

۳. حفظ سوابق تعمیرات وسائل نقلیه

مدیران ناوگان باید سوابق کلیه فعالیت‌ها و خدمات مربوط به تعمیر و نگهداری را حفظ و نگهداری کنند. این موارد شامل تاریخ انجام کار، تکنسین مسئول انجام فعالیت، قطعات و مواد مصرفی مورد نیاز است. به این شکل میزان هزینه‌ها، زمان خرابی و طول مدت انجام تعمیرات کاملا مشخص خواهند شد و برنامه‌ریزی‌های آینده به‌شکل موثرتری انجام می‌شوند.

۴. نظارت بر عملکرد

پیگیری و نظارت بر سلامت خودرو از طریق بررسی معیارهایی مانند میزان مصرف سوخت و هزینه‌های نگهداری مدیریت کل فرایند را ساده‌تر می‌کند. با توجه به این موارد می‌توان به‌شکل موثری برنامه‌های تعمیر و نگهداری را بازنگری و در صورت لزوم اصلاح کرد.

۵. بهبود فرایندها و استفاده از نرم‌ افزار مدیریت ناوگان

انجام دستی هر یک از موارد اشاره شده نیازمند صرف وقت بسیاری است و امکان خطا در انجام کار و نظارت بر روند آن‌را بالا می‌برد. بنابراین استفاده از نرم افزار مدیریت ناوگان که در بخشی از آن برنامه‌ مربوط به تعمیر و نگهداری را به‌شکل خودکار پیاده‌سازی می‌کند، کمک و همراه موثری برای مدیر ناوگان در انجام وظایف است. این برنامه شامل یادآوری خودکار زمان انجام تعمیرات یا تعویض قطعات، ردیابی سوابق تعمیر و نگهداری و تولید گزارشات دوره‌ای در این خصوص است. این نرم‌افزار به چهار حالت زیر فعالیت‌های مدیریتی را ساده می کند:

تعریف برنامه موثر تعمیر و نگهداری وسایل نقلیه ناوگان با CMMS

CMMS یا سیستم مکانیزه تعمیر و نگهداری روشی موثر برای انجام خودکار برنامه‌های مورد نظر تعمیر و نگهداری وسایل نقلیه ناوگان است. بسیاری از ناوگان‌های حمل و نقل برای انجام فعالیت‌های مربوط به تعمیر و نگهداری از فرایندهای کاغذی و برگه‌های مربوط استفاده می‌کنند. موضوعی که مدیریت ناوگان را با چالش‌های بسیار در سازماندهی وظایف روبرو می‌کند. یک برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه سازمان‌دهی نشده، حتی در روند معمول تعمیرات و تعویض قطعات اختلال ایجاد می‌کند و با ایجاد خرابی‌های پیش‌بینی نشده تاثیرات منفی بر روند فعالیت و ارزش قیمتی ناوگان می‌گذارد. برای همین منظور و با هدف به حداکثر رساندن بهره‌وری و ساده‌سازی وظایف نگهداری پیشگیرانه استفاده از CMMS  در هر ناوگانی ضروری است. راه‌اندازی و استفاده از این سیستم علاوه بر سازمان‌دهی و منعطف کردن مدیریت خدمات مربوط به تعمیر و نگهداری وسایل نقلیه این امکان را برای مدیر ناوگان فراهم می‌کند تا فواصل انجام خدمات تعمیرات را به استاندارد معمول نزدیک کند و بهره‌وری کار افزایش یابد. سیستم CMMS که در قالب ماژولی از نرم‌ افزار مدیریت ناوگان قرار دارد، با کمک به خودکارسازی وظایف تعمیر و نگهداری پیشگیرانه، آرامش خیال در انجام بهینه فعالیت‌ها و دستورالعمل‌های مربوط را فراهم می‌کند.

پیشنهاد برای مطالعه بیشتر: سیستم مکانیزه تعمیر و نگهداری ماسین‌آلات (CMMS) چیست؟

تنظیم یادآوری زمان تعویض قطعه بر اساس مسافت طی شده

مدیر ناوگان وظایف متعددی را بر عهده دارد. بنابراین لازم است برای یادآوری زمان انجام فعالیت‌های تعمیر و نگهداری از ابزارها و نرم افزارهای کمکی برای این منظور استفاده کند. یادآوری زمان انجام سرویس یا تعویض قطعات بر اساس مسافت پیموده شده توسط وسیله نقلیه یکی از روش‌های کارآمد و متداول برای این منظور است. اما اگر ناوگانی از فرایندهای دستی برای دسترسی به این زمان‌ها استفاده می‌کند، در بیشتر اوقات ردیابی مسافت پیموده شده و در نتیجه زمان انجام سرویس با چالش‌هایی همراه است. برای رفع این مشکلات استفاده از نرم‌ افزار مدیریت ناوگان بسیار کمک کننده است. زیرا در این حالت به محض انجام تنظیمات اولیه و ثبت اطلاعات،‌ سیستم به‌صورت خودکار اعلان یادآوری را به تلفن همراه مدیریت ارسال می‌کند. در نتیجه وی می‌تواند از انجام به موقع تعمیرات و نگهداری دارایی‌های ناوگان در موعد مقرر مطلع شود.

امکان بازرسی الکترونیکی وسایل نقلیه

بخش کلیدی یک برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه نظارت منظم بر وضعیت سلامت وسیله نقلیه است. در ناوگان‌های دارای فرایند سنتی نظارتی، گزارش‌های دستی بازرسی خودروها اغلب به سرعت اعلام نمی‌شوند. بنابراین برای از بین بردن این مشکلات، سیستم‌های بازرسی الکترونیکی جایگزین شده‌اند. در این حالت با ثبت اطلاعات مورد نظر در نرم‌ افزار مدیریت ناوگان مدیر ناوگان قادر است تا به‌سرعت از طریق تلفن همراه بازرسی لازم را انجام دهد. این نتایج با انجام به موقع وظایف نگهداری پیشگیرانه مانع از کار افتادن ناگهانی وسیله نقلیه و تعمیرات گران می‌شود.

پیش‌بینی روند تعمیرات و نگهداری بر اساس سوابق انجام خدمات

در کنار خودکارسازی فرایندهای تعمیر و نگهداری، یک مدیر ناوگان باید سوابق سرویس‌های انجام شده بر روی وسایل نقلیه را به دقت تجزیه و تحلیل کند تا بر بهره‌وری و سلامت آن نظارت کامل داشته باشد. در نرم‌ افزار  مدیریت ناوگان، کلیه گزارش‌های مربوط به سرویس یا تعمیرات وسایل نقلیه ذخیره می‌شوند و مشاهده فعالیت‌های انجام شده گذشته بسیار آسان است. در اختیار داشتن این اطلاعات مانع از انجام تعمیرات تکراری یا نادیده گرفتن آن‌ها می‌شود.

برای تهیه نرم‌افزار مدیریت تعمیر و نگهداری ناوگان، کار را به کاردان بسپارید

با توجه به موارد یاد شده، استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت ناوگان گام اول برای تدوین یک برنامه منظم و استاندارد بدور از مشکلات فرایندهای دستی است. امکان سازماندهی وظایف تعمیرات، مدیریت زمان نظارت و بازرسی، ساده‌سازی فرایندهای کاری و افزایش بهره‌وری مهم‌ترین مواردی هستند که می‌توانند مدیر ناوگان را در جهت فعالیت‌های خود هدایت کنند. اما پیاده‌سازی این نرم‌افزار نیاز به استفاده از تخصص و ضمانت شرکت‌هایی دارد که با اشراف کامل بر همه نیازهای ناوگان بهینه‌ترین مورد را پیشنهاد کنند. پس در این مسیر کار را به کاردان بسپارید تا از مشکلات احتمالی مانند هزینه‌های اضافی یا کارکرد نادرست سیستم دور بمانید. شاید شما بعد از خواندن این مقاله بخواهید جزیی از ۱۲۰ سازمانی باشید که دموی رایگان نرم‌افزار را از شرکت پیشگامان آسیا درخواست کرده‌اند.

مرجع:

fleetio

در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست