زمان مطالعه : 4 دقیقه

چالش‌های فراوان افزایش قیمت سوخت در ناوگان‌های حمل و نقل توجه به فعالیت‌های لازم برای بهینه‌سازی مصرف آن در وسایل نقلیه را ضروری می‌کند. وسیله نقلیه حمل کالا زمانی‌که موتور آن فقط یکساعت در حالت توقف باشد، تا ۴ لیتر سوخت را هدر می‌دهد. همچنین سرعت بالا، مسیرهای غیربهینه، توقف‌های غیرضروری و حتی مشکلات تعمیر و نگهداری جزیی مانند باد کم تایرها، همگی مصرف سوخت را افزایش می‌دهند. اما هر کدام از این چالش‌ها، فرصتی برای بهبود شرایط با استفاده از فناوری‌های جدید را فراهم می‌کند. در این میان فناوری تلماتیک یکی از راهکارهای برنده‌ای است که با تاثیر سریع در بلندمدت مصرف سوخت را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. در این مطلب شش تاثیر مهم استفاده از فناوری تلماتیک و کاهش مصرف سوخت در ناوگان‌های حمل و نقل را بررسی می کنیم.

۱. رفع چالش کار کردن موتور وسیله نقلیه در حالت توقف

کاهش زمان کارکرد موتور در حالت توقف یکی از اصلی‌ترین راهکارهای کاهش مصرف سوخت است. زیرا این وضعیت بدترین حالت افزایش هزینه‌ها بدون فعالیتی مفید به‌حساب می‌آید. تلماتیک با نظارت و مدیریت زمان‌های کارکرد بدون حرکت موتور نقش مهمی در رفع این چالش در ناوگان دارد. هر چند ممکن است مدیران ناوگان الزامات و مقرراتی را برای راننده در این خصوص اعمال کنند، اما هیچ‌گاه قادر به نظارت اجرای آن نیستند. اما به کمک تلماتیک می‌توان در زمان‌هایی که این حالت اتفاق می افتد، اعلان لازم به مدیر ناوگان را برای پیگیری موضوع از این طریق ارسال کرد. به عنوان مثال مشخص کرد که در صورت ۲۰ دقیقه کارکرد موتور در حالت توقف وسیله نقلیه، مدیر ناوگان یا راننده هشدار لازم را در این خصوص دریافت کنند. گزارش‌های دریافتی از این طریق به مدیر ناوگان کمک می‌کند تا ضمن شناسایی رانندگانی که مقررات را در این خصوص در نظر نمی‌گیرند، در صورت لزوم آموزش‌های مورد نیاز یا جریمه‌های مربوط برای آن‌ها در نظر گرفته شود.

۲. ارزیابی سطح سلامت وسیله نقلیه

حفظ سلامت خودرو و تعمیر و نگهداری پیشگیرانه نوعی سرمایه‌گذاری در بهبود مصرف سوخت است. تلماتیک به عنوان ابزاری مهم در این بین به کمک مدیران ناوگان و رانندگان می‌آید. زیرا یک وسیله نقلیه خوب نگهداری شده حتی با رعایت نکات ساده‌ای مانند فیلترهای سوخت تمیز، میزان مناسب مایع خنک‌کننده موتور و چرخ های هم‌تراز هم می تواند مصرف سوخت را بهینه ‌کند. با استفاده از تلماتیک و داده‌های جمع‌آوری شده از این طریق در خصوص وضعیت سلامت و نگهداری وسیله نقلیه می‌توان برنامه‌ریزی لازم برای تعمیرات پیش از موعود با هدف جلوگیری از خرابی خودرو را انجام داد. به عنوان مثال سیستم‌های ارزیابی فشار باد تایرها و ردیابی آن با استفاده از تلماتیک به مدیران ناوگان یا رانندگان کمک می‌کند تا در صورت کاهش سطح فشار به زیر مقدار مجاز با دریافت هشدار لازم اقدامات اصلاحی مربوط را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهند. همچنین ترکیب نرم‌افزارهای تشخیصی با داده‌های تلماتیک هشدارهای پیشگیرانه در خصوص مشکلات وسیله نقلیه را قبل از وقوع خرابی به مدیر ناوگان ارسال می‌کند. در نتیجه با جلوگیری از خرابی مدیران اقدام اضافی برای ارسال خودروی کمکی به منظور امدادرسانی به وسیله نقلیه خراب را که همراه با مصرف سوخت بیشتر است، انجام نخواهند داد.

تعمیر و نگهداری پیشگیرانه و کاهش مصرف سوخت ناوگان، بررسی رفع ۴ مشکل

۳. رفع چالش بهینه نبودن مسیر

ناکارآمدی مسیریابی یکی دیگر از دلایل اصلی هدررفت سوخت است. زیرا طی مسافت بیشتر معادل مصرف بالاتر سوخت خواهد بود. ترکیب تلماتیک و نرم‌افزارهای مسیریابی روشی موثر برای رفع این چالش و کاهش مصرف سوخت هستند. داده‌های دریافتی از تلماتیک به تجزیه و تحلیل مسیرها توسط ردیاب‌ها و در نتیجه افزایش عملکرد بهینه وسیله نقلیه کمک می‌کنند. به‌عنوان مثال برخی مسیرها در ساعات خاصی از روز پر تردد هستند، بنابراین مدیران با برنامه‌ریزی مسیر حرکتی بهینه می‌توانند مسافت طی شده توسط وسیله نقلیه را کاهش داده و در نتیجه مصرف سوخت کمتر خواهد شد.

۴. شناسایی استفاده غیرمجاز از وسیله نقلیه

زمانی که راننده به‌طور غیر مجاز مسیرهایی را با وسیله نقلیه طی می‌کند، در افزایش مصرف سوخت تاثیر می‌گذارد. این فعالیت‌های برنامه‌ریزی نشده بدون هماهنگی با مدیریت ناوگان در حالت عادی قابل شناسایی نیست. اما با استفاده از تلماتیک می‌توان به‌راحتی مسافت‌های غیرمجاز طی شده توسط رانندگان را تشخیص داد و هشدار لازم را برای این منظور ارسال کرد.

۵. ارزیابی نحوه سوخت‌گیری وسیله نقلیه در مسیر

ارزیابی نحوه سوخت‌گیری وسیله نقلیه حین عملیات حمل کالا در کاهش مصرف سوخت بسیار تاثیر دارد. در بسیاری موارد رانندگان تنها به خاطر آشنا بودن با مسئول یک ایستگاه سوخت‌گیری مسافتی اضافی را برای تامین سوخت تا محل مورد نظر طی می‌کنند. در حالی‌که می‌توان با استفاده از تلماتیک، راننده را در مسیر درست برای تامین سوخت هدایت کرد. به عنوان مثال با ترکیب تلماتیک و یک برنامه ردیابی سوخت‌گیری، نزدیک‌ترین ایستگاه تامین سوخت شناسایی شده و راننده به سمت آن هدایت می‌شود. این فعالیت ضمن جلوگیری خروج راننده از مسیر و توقف طولانی مدت، مانع درگیر شدن وسیله نقلیه با یک باک خالی از سوخت و انتظار برای خودروهای امدادرسان می‌شود.

۶. ارزیابی رفتار راننده

تلماتیک عاملی مهم برای تشویق رفتارهای رانندگی ایمن مرتبط با مصرف سوخت است. به عنوان مثال مواردی مانند ترمز شدید، شتاب‌گیری‌های بی‌مورد و حرکت با سرعت بالا در پیچ‌های تند همگی باعث افزایش مصرف سوخت می‌شوند. بنابراین طبیعی خواهد بود که مدیران ناوگان تمایل به استفاده از رانندگانی داشته باشند که رفتارهای ایمنی در رانندگی دارند. تلماتیک به مدیران کمک می‌کند تا با جمع‌آوری داده‌های رانندگی پرخطر رانندگان، به آن‌ها گزارشی کامل را در جهت تصمیم‌گیری برای تدوین برنامه آموزشی لازم و در صورت نیاز اعمال جریمه‌ ارائه ‌دهند.

دنیای آینده تحول در ناوگان‌های حمل و نقل، متکی بر داده است

در کنار راه‌های متداول کاهش مصرف سوخت، داده‌های دریافتی از تلماتیک نقش مهمی در تغییرات بیشتر در فعالیت‌های ناوگان دارند. زیرا مدیران ناوگان با استفاده از این فناوری می‌توانند سودآوری و عملکرد کلی سازمان تحت سرپرستی خود را افزایش دهند. در حقیقت تلماتیک چیزی فراتر از تاثیرگذاری بر مصرف سوخت است و آن‌را می‌توان ابزاری ضروری برای حرکت در مسیر تحولات آینده در ناوگان به‌حساب آورد.

مرجع

worktruckonline

در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست