1. خانه
  2. وبلاگ
  3. مقالات مدیریت ناوگان
  4. تاثیرهوشمندسازی ناوگان در بهره‌وری شرکت های حمل و نقل
Fleet intelligence in the productivity of transport companies

تاثیرهوشمندسازی ناوگان در بهره‌وری شرکت های حمل و نقل

بدون دیدگاه
5/5 - (1 امتیاز)
زمان مطالعه : 8 دقیقه

بهره‌وری بیشتر شرکت‌های حمل و نقل در گرو، افزایش بازدهی ناوگان است. هرچه بهره‌وری ناوگان افزایش یابد، بازدهی شرکت حمل و نقل نیز افزایش می‌یابد. اما این شرکت‌ها با چالش‌های فراوانی روبه‌رو هستند که باعث می‌شود تا این بهره‌وری به میزان زیادی کاهش یابد. هوشمندسازی ناوگان می‌تواند به این شرکت‌ها کمک می‌کند تا بتوانند این چالش‌ها را به میزان زیادی کم کنند. به این صورت بهره‌وری آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

برای هوشمندسازی، باید با آن و اثراتش آشنا باشید. به همین دلیل در ادامه این مقاله، ابتدا بهره‌وری را و نحوه اندازه‌گیری آن را برای شما شرح می‌دهیم و در ادامه توضیحات

بهره‌وری ناوگان چیست؟

بهره‌وری ناوگان معیار اساسی برای اندازه‌گیری بازده کاری کارکنان و خودروهای ناوگان است. امتیاز بهره‌وری راهی برای اندازه گیری عینی عملکرد فراهم می‌کند تا مدیران بتوانند موفقیت‌ها را شناسایی کرده و زمینه‌های بهبود را مشخص کنند. به این صورت مدیران می‌توانند به هدف نهایی خودشان یعنی کارایی بالای ناوگان و کاهش هزینه های ناوگان دست پیدا کنند.

بهره‌وری ناوگان

برخورداری از دید 100٪ در مورد استفاده وسیله نقلیه و تکالیف کاری کمک می‌کند تا مطمئن شوید که ساعت های پرداخت شده = ساعات کار رانندگان است. به این صورت بهره‌وری رانندگان به طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. البته، باید توجه داشته باشید که انتظار بهره‌وری 100% ایده‌آل نیست، به خصوص زمانی که کارکنان کنترلی بر خروجی خود ندارند. به عنوان مثال، عملکرد رانندگان می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند در دسترس‌بودن مشتری یا آب و هوا و ترافیک نامناسب باشد.

زمانی که یک کسب و کار بر دریافت حداکثر خروجی با حداقل ورودی تمرکز می‌کند، می‌تواند به بهره‌وری بالای ناوگان دست یابد. شما می توانید با رفع چالش‌ها و استفاده از هوشمندسازی، کارایی را بهبود ببخشید. برای محاسبه بهره وری ناوگان، باید چندین متغیر از جمله بهره وری، مصرف سوخت، آلاینده ها، مسیرها، هزینه ها و ایمنی راننده را در نظر بگیرید که در ادامه بیشتر پیرامون آن‌ها صحبت می‌کنیم.

بهره وری ناوگان شرکت های حمل و نقل چگونه اندازه‌گیری می‌شود؟

در قسمت قبل توضیحات لازم پیرامون تعریف بهره‌وری را دادیم؛ اما در ادامه نحوه محاسبه بهره‌وری و فاکتورهای اثرگذار بر این موضوع را به طور کامل و دقیق بررسی می‌کنیم تا به آگاهی کاملی در این زمینه مهم برسید.

بهره وری ناوگان شرکت های حمل و نقل

بهره‌وری ناوگان را می‌توان بر‌اساس هزینه‌های ثابت و متغیر اندازه‌گیری کرد. هزینه ثابت همانطور که از نام آن پیداست شامل هزینه های ثابت مانند خرید وسایل نقلیه، اجاره و غیره می‌شود. هزینه‌های متغیر نیز شامل سوخت، لاستیک، تعمیر و نگهداری، تعمیر و نیروی کار است. برای محاسبه بهره‌وری ناوگان نیروی کار را در نظر بگیریم، فرمول زیر می‌تواند مفید باشد:

فرمول امتیاز بهره‌وری

(مجموع ساعات کار) / (ساعت شیفت کمتر از ناهار، استراحت یا جلسات، زمان توقف مانند ترافیک) = امتیاز بهره‌وری

برای مثال:

(زمان رانندگی = 5 ساعت + زمان اداری = 1 ساعت) / (8 ساعت شیفت – 1 ساعت ناهار و استراحت)

(5+1) / (8-1) = 86% امتیاز بهره وری

شما می توانید این فرمول را در صورت نیاز بسته به ساختار شرکت حمل و نقل خود تنظیم کنید.

معیارهای برتر برای اندازه گیری بهره‌وری

در ادامه معیارهای اندازه‌گیری بهره‌وری را مورد بررسی قرار می‌دهیم و توضیحاتی لازم در مورد آن‌ها می‌دهیم.

مسافت طی‌شده

یکی از مهم‌ترین معیارها برای اندازه‌گیری بهره‌وری ناوگان حمل و نقل، مسافت طی‌شده است. باید مشخص شود که مسافت طی‌شده برای انجام ماموریت به چه میزان بوده است. آیا این مسافت کوتاه‌ترین حالت ممکن برای رسیدن به مقصد است، یا اینکه امکان تغییر این موضوع وجود دارد.

گزارش های بازرسی روزانه خودرو (DVIR)

گزارش بازرسی خودروی راننده (DVIR) یک گزارش رسمی است که تأیید می کند که یک راننده بازرسی یک وسیله نقلیه موتوری تجاری را تکمیل کرده است. رانندگان باید بازرسی های قبل و بعد از سفر را کامل کرده و هر گونه نقص مکانیکی که با آن مواجه می‌شوند را به طور دقیق توضیح دهند. این بازرسی‌ها نقش مهمی در بهبود ایمنی جاده ایفا می‌کنند و در عین حال از انطباق ناوگان با برنامه‌های ناوگان شرکت حمل و نقل اطمینان حاصل می‌کنند.

DVIR توسط مقامات ایالات متحده با هدف افزایش ایمنی از طریق کاهش تعداد تصادفات، جراحات و تلفات ناشی از وسایل نقلیه تجاری به وجود آمده است. DVIR الکترونیکی با اجرای بازرسی خودرو قبل و بعد از هر سفر به بهبود ایمنی جاده کمک می‌کند. این گزارش باید شامل موارد زیر باشد:

  • سیستم ترمز
  • بررسی مکانیزم فرمان  و چراغ‌ها
  • بررسی بازتابنده‌ها لاستیک، چرخ و رینگ
  • کنترل و بررسی برف پاک‌کن و آینه‌های دید عقب
  • بررسی تجهیزات کوپلینگ
  • بررذسی چرخ پنجم تجهیزات ایمنی و اضطراری

هزینه سوخت

یکی از هزینه‌ها مهم ناوگان شرکت‌های حمل و نقل، هزینه سوخت است. تعداد خودروهای ناوگان زیاد است و همین موضوع سبب می‌شود تا کوچک‌ترین تغییر در این هزینه، اثر قابل‌جهی روی هزینه‌های کلی ناوگان می‌گذارد؛ بنابراین باید از راه‌حل‌هایی مانند هوشمندسازی برای کاهش آن و مصرفش استفاده کرد. به این صورت مدیران ناوگان می‌توانند به خوبی بهره‌وری ناوگان زیردست خودشان را بهبود دهند که موضوع بسیار مهم به شمار می‌آید.

Odometer

خروجی Odometer یک وسیله نقلیه فقط یک عدد نیست؛ بلکه برای برخی از ناوگان، نقاط عطف برای تعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی شده از جمله تعویض روغن، بررسی چرخش لاستیک‌ها و بازرسی‌های جامع خودرو را نشان می دهد. هوشمندسازی به شما کمک می‌کند تا Odometer خودروهای ناوگان حمل و نقل شما همواره به روز بماند.

هزینه‌های تعمیر و نگهداری

تعداد خودروهای ناوگان حمل و نقل بسیار زیاد است و همین موضوع سبب می‌شود تا تعمیر و نگهداری آن‌ها بسیار سخت شود. هرچه این کار بهتر و دقیق‌تر صورت بگیرد، بهره‌وری ناوگان به طور قابل‌توجهی نیز افزایش پیدا می‌کند. در این مسیر هوشمندسازی بسیار کمک‌کننده و مفید است و به همین دلیل توصیه می‌کنیم، هوشمندسازی را در دستور کار خودتان قرار دهید.

هزینه‌های نیروی انسانی و فرآیندها

آخرین فاکتور اثرگذار روی بهره‌وری هزینه‌های نیروی انسانی که می‌تواند هزینه‌های داخلی شرکت‌های حمل و نقل را افزایش قابل‌توجهی دهد. بنابراین باید برای افزایش بهره‌وری تلاش کرد تا این هزینه‌ها را به حداقل ممکن خودش رساند و خروجی کار نیروی انسانی را افزایش داد. برای انجام این کار شرکت‌ها می‌توانند از هوشمندسازی استفاده کنند.

چالش‌های ناوگان شرکت‌های حمل و نقل چیست؟

در ادامه چالش‌های موجود در سر راه مدیران شرکت‌های حمل و نقل را بیان می‌کنیم و پیرامون آن‌ها توضیحات کاملی می‌دهیم تا به آگاهی کاملی در این زمینه بسیار مهم و قابل‌توجه برسید.

هزینه‌های فزاینده سوخت

یکی از بهترین راه هایی که اپراتورهای ناوگان می توانند هزینه های کلی را کاهش دهند، کاهش مصرف سوخت است. سرعت بیش از حد، بزرگترین عامل برای افزایش مصرف سوخت است. راه حل ساده برای کاهش مصرف سوخت بهتر این است که سرعت خودرو را زیر 60 کیلومتر در ساعت نگه دارید و تمام توقف‌های غیر‌ضروری را حذف کنید. یک قانون کلی برای کامیون های سنگین این است که هر افزایش مایل در ساعت بالاتر از 50 کیلومتر در ساعت، مصرف سوخت را 0.1 درصد کاهش می‌دهد.

خطر سرقت وسیله نقلیه و کالاها

دزدیده‌شدن کالاها و وسایل نقلیه ربوده‌شده نگرانی فزاینده‌ای برای بسیاری از شرکت‌های حمل و نقل است. سرقت یک کامیون باری سنگین شرکت حمل و نقل باعث ایجاد مشکل‌های زیادی برای این شرکت‌ها شود. به همین دلیل، ایمن نگه‌داشتن رانندگان در مواقع اضطراری ضروری است. هوشمندسازی می‌تواند کمک کند تا سرقت به حداقل ممکن خودش برسد و ایمنی رانندگان نیز به طور چشمگیری افزایش پیدا کند؛ بنابراین استفاده از آن برای این شرکت‌ها نیز مفید و کاربردی است.

ارتباط موثر ناوگان

وقتی رانندگان در جاده هستند، برقراری ارتباط با استفاده از ابزارهای معمولی مانند تماس، پیامک یا ایمیل همیشه آسان (یا ایمن) نیست. رانندگان باید یا در طول رانندگی ارتباط برقرار کنند، یا اینکه در جاده بایستند و اینکار را به انجام برسانند. هر دو روش ایمن نیستند و می‌توانند باعث ایجاد دردسرها و مشکلات زیادی برای رانندگان می‌شود.

هوشمندسازی این مشکل را به طور مناسب حل می‌کند. رانندگان خودروهای هوشمند ناوگان حمل و نقل می‌توانند به راحتی و از طریق پیامک‌ها یا تماس‌های خودکار ارتباط برقرار کنند و تغییرات به وجود‌آمده را به خوبی را به دیگر افراد اطلاع دهند. به این صورت هم ایمنی رانندگان حفظ می‌شود و هم بین خودروهای ناوگان ارتباط لازم به وجود می‌آید و از این جهت مشکلی وجود نخواهد داشت که بسیار مهم است.

در این قسمت چالش‌های موجود در ناوگان حمل و نقل را توضیح دادیم و پیرامون آن‌ها توضیحات لازم را دادیم؛ اما در بخش بعدی قصد داریم، اثرات هوشمندسازی ناوگان در بهره‌وری شرکت‌های حمل و نقل را معرفی کنیم و توضیحات لازم برای آن‌ها را بدهیم.

اثرات هوشمندسازی ناوگان در بهره‌وری شرکت‌های حمل و نقل چیست؟

اثرات هوشمندسازی ناوگان در بهره‌وری شرکت‌های حمل و نقل را در این قسمت مورد بررسی قرار می‌دهیم و به شما خواهیم گفت که هوشمندسازی چگونه می‌تواند بهره‌وری یک شرکت حمل و نقل را بهبود دهد تا به آگاهی کاملی در این زمینه مهم برسید.

اثرات هوشمندسازی ناوگان در بهره‌وری شرکت‌های حمل و نقل

به عبور سریع‌تر از ترافیک کمک می‌کند

ترکیب داده‌های بی‌درنگ از دوربین‌ها، حسگرهای زیرساخت و فیدهای ترافیک با یک رویکرد آماری می‌تواند به شما کمک کند تا به طور مداوم جاده‌ها را رصد کنید و به زمان‌های سبز بهینه برای ردشدن از چراغ‌های راهنمایی در مناطق بالقوه شلوغ برسید. یک ناوگان هوشمند می‌تواند تعداد نامحدودی از منابع داده ترافیک را به هم متصل کنند و تخمین‌های قابل اعتماد و دقیقی را بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های مکان ارائه دهند، حتی برای جاده‌هایی که داده‌های کافی از آن‌ها موجود نیست.

هوشمندسازی نیز به شما کمک می‌کند تا بتوانید با انتخاب یک مسیر جایگزین، از ترافیک موجود در جاده‌های مختلف به راحتی نجات پیدا کنید که بسیار مهم است. سیستم هوشمند به شما کمک می‌کند تا مسیرهای مختلف را به صورت لایه به لایه ببینید و بتوانید زمان تخمینی برای عبور از جاده موردنظر را  تعیین کنید. به این صورت می‌توانید متوجه شوید که خودروی ناوگان حمل و نقل در چه زمانی به مقصد موردنظر می‌رسد و می‌توانید برنامه‌ریزی مناسب‌تری را بهتر انجام دهید.

نظارت بر مصرف سوخت را ممکن می‌سازد

شما می‌توانید با استفاده از هوشمندسازی نظارت بهتری روی سوخت مصرفی رانندگان خودتان داشته باشید، به این صورت می‌توانید به تدریج مصرف سوخت را کاهش قابل‌توجهی دهید. این موضوع باعث کاهش هزینه‌های ناوگان حمل و نقل به طور قابل‌توجهی می‌شود که نکته بسیار مهم و قابل‌توجهی به شمار می‌آید. این سیستم هوشمند، به مدیران کمک می‌کند تا بتوانند داده‌های بیشتری در مورد رانندگان کسب کنند و تحلیل آن‌ها را به خوبی انجام دهند. دقت این داده‌ها بسیار زیاد است و همین موضوع نظارت بر مصرف سوخت راحت‌تر و آسان‌تر می‌کند.

عمر خودروهای ناوگان را افزایش می‌دهد

با هوشمندسازی می‌توان عمر خودروهای ناوگان حمل و نقل را افزایش داد. در واقع داده‌های جمع‌آوری شده توسط هوشمندسازی به شما کمک می‌کند تا بتوانید تعمیر و نگهداری خودروها را بهتر انجام دهید. به این صورت کم‌تر خراب می‌شوند و عمر آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. از طرفی دیگر شما می‌توانید به خوبی ناوگان هوشمند را ردیابی کنید. به این صورت می‌توانید پایش مناسبی روی رانندگان و نحوه رانندگیشان داشته باشید. به این صورت می‌توانید با کاهش رفتارهای خطرناک رانندگان، میزان تصادفات را به حداقل ممکن برسانید.

به این صورت تعداد خودروهای از دست‌رفته کاهش پیدا می‌کند و مدیران نیاز به خرید خودروهای جدید با قیمت و هزینه بالاتری ندارند. به این صورت مدیران می‌توانند با استفاده از هوشمندسازی عمر خودروهای ناوگان را افزایش دهند که مزیت و فایده‌ی بسیار مهمی به نظر می‌رسد.

برای افزایش بهره‌وری، ناوگان حمل و نقل خودتان را هوشمند کنید

بهره‌وری بسیار مهم است و هرچه بیشتر باشد، شرکت حمل و نقل موردنظر نیز موفق‌تر خواهد بود؛ بنابراین باید برای بهبود آن تلاش کرد. هوشمندسازی این کار را ممکن می‌سازد و به مدیران ناوگان در جهت دستیابی به این اهداف کمک می‌کند؛ بنابراین هوشمندسازی ناوگان حمل و نقل نیاز ضروری شرکت‌های حمل و نقل برای افزایش بهره‌وری به نظر می‌رسد.

شما می‌توانید برای تهیه نرم‌افزار هوشمند مدیریت ناوگان شرکت حمل و نقل، ردیاب، سنسورها و دیگر تجهیزات لازم برای هوشمندسازی را از سایت پیشگامان آسیا تهیه کنید. در صورت وجود هرگونه سوالی نیز می‌توانید از شماره تلفن‌های موجود در سایت پیشگامان آسیا استفاده کنید.

منابع:

  1. Measuring fleet productivity and managing downtime with telematics
  2. DVIR: Driver Vehicle Inspection Report
  3. How your vehicle odometer works
  4. 9Common fleet challenges in transport & cargo
  5. Top 8 Fleet Management Challenges in the Logistics Industry
  6. How Location Intelligence Empowers Transportation Businesses
در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست