1. خانه
  2. وبلاگ
  3. مقالات مدیریت ناوگان
  4. چگونه تاکسی اینترنتی راه اندازی کنیم؟
مراحل راه اندازی تاکسی اینترنتی

چگونه تاکسی اینترنتی راه اندازی کنیم؟

3 دیدگاه
4.2/5 - (9 امتیاز)
زمان مطالعه : 7 دقیقه

راه اندازی تاکسی اینترنتی در ایران مردم را با سطح جدیدی از خدمات آشنا کرد که خیلی سریع با استقبال گسترده مواجه شد و بازار جدیدی شکل گرفت که بهترین فرصت برای سرمایه گذاری است. راه اندازی تاکسی آنلاین کار ساده‌ای نیست و در کنار سرمایه به دانش فنی و شناخت فرصت‌ها و تهدیدها نیاز دارد. اگر مراحل راه اندازی تاکسی اینترنتی به درستی طی شود قطعا سودآور خواهد بود، در غیر اینصورت تلاش بیهودی‌ای است که سرمایه بسیاری را نابود می‌کند. با توجه به اهمیت موضوع در این مطلب به این دو پرسش که تاکسی اینترنتی چیست و چگونه تاکسی اینترنتی راه اندازی کنیم پاسخ می‌دهیم.

مطالبی که در ادامه میخوانیم:

برای راه اندازی یک تاکسی اینترنتی خوب به چه زیرساخت‌هایی نیاز است؟

این روزها بسیاری می‌پرسند که چطور می‌توانم یک اپلیکیشن تاکسی اینترنتی مشابه اسنپ و تپسی راه اندازی کنم. برای اینکه کسب‌وکاری مشابه راه اندازی کنید پیش از هر چیزی باید شناخت کاملی از پیشینه این کار داشته باشید و پس از آن مشخصات اصلی یک نرم افزار تاکسی اینترنتی خوب و باکیفیت را شناسایی کنید.

اوبر (uber) نخستین سرویس تاکسی اینترنتی است که کار خود را در آمریکا آغاز کرد. تا پیش از راه اندازی این سرویس حمل و نقل در سانفرانسیسکو تنها از طریق مترو، اتوبوس، تاکسی‌های زرد رنگ و سیستم حمل و نقل عمومی شناخته شده ایالت انجام می‌شد. این ابزار جدید فرصتی را فراهم کرد که مالکان خودرو شخصی هم بتوانند به سیستم حمل و نقل شهری بپیوندند و کسب در آمد کنند. در ابتدا اتحایه تاکسی داران مخالفت‌های گسترده‌ای با راه اندازی این اپلیکیشن مطرح کردند اما مزایای آن به حدی بود که حذف آن در بازار عملا غیر ممکن شد.

تاکسی اینترنتی اوبر uber

پس از تجربه موفق این سرویس و عمومیت یافت آن در آمریکا، اروپا و بسیاری کشورهای جهان سرویس‌های مشابهی به شکل پیک موتوری، سرویس اشتراک خودرو و حمل بار هم شکل گرفتند.

در ایران این سرویس برای نخستین بار توسط اسنپ ارائه شده و پس از آن ظرف مدت کوتاهی رقیب توانمندی به نام تپسی هم شکل گرفت که در حال رقابت با یکدیگر هستند.

اسنپ و تپسی

برای راه اندازی یک سرویس تاکسی اینترنتی باید زیر ساخت‌های زیر فراهم باشد:

  1. تیم فنی متخصص

برای راه اندازی یک سرویس تاکسی اینترنتی به یک تیم متخصص فنی نیاز است این تیم تنها شامل برنامه نویسان نمی‌شود بلکه باید گروهی متشکل از بازاریابان، متخصصان روابط عمومی، حقوق‌دان‌ها و کارشناسان اقتصادی در کنار هم جمع شوند و ضمن نیاز سنجی بازار بهترین تصمیم‌ها را برای راه اندازی یک سرویس هدفمند و موفق بگیرند. برند سازی و ایجاد تصویر درست از برند هم یک تخصص است که به دید حرفه‌ای و تیم متخصص نیاز دارد.

  1. تامین تجهیزات فنی مورد نیاز

تیم متخصص بدون فراهم آمدن تجهیزات مورد نیاز راه به جایی نخواهد برد. برخی تصور می‌کنند کار با چند ماشین و راننده تمام می‌شود اما تجهیزات لازم کامپیوتری برای رفع نقص‌های احتمالی سیستم، بررسی کیفیت کار راننده‌ها و بازاریابی اینترنتی و آفلاین هم به تجهیزات خاص خود نیاز دارد. باید ابزارها فراهم شود تا از همه ظرفیت‌ها بتوان به بهترین شکل استفاده کرد.

  1. تامین نیروی انسانی مورد نیاز

پس از آن باید شرایطی فراهم شود تا راننده‌های سیستم شما را به سامانه‌های موجود ترجیح دهند و بتوانید به تعداد مورد نیاز و در تمام محدوده تحت پوشش خود راننده داشته باشید. از همان روز اول نباید زمان انتظار مسافر طولانی شود، در غیر اینصورت به سراغ سرویس‌های رقیب خواهد رفت.

  1. اپلیکیشن حرفه‌ای

سرویس تاکسی اینترنتی به یک اپلیکیشن چند سطحی کامل با رابط کاربری حرفه‌ای و استفاده آسان نیاز دارد. موفقیت کار شما به ارائه خدماتی متمایز و اپلیکیشنی حرفه‌ای بستگی دارد. بنابراین باید محصولی به مسافران و راننده‌ها ارائه شود که پاسخگوی تمام نیازهای آن‌ها باشد و در عین حال استفاده از آن به دانش فنی و تخصص خاصی نیاز نداشته باشد.

منظور ما از معرفی زیرساخت‌های مورد نیاز این نبود که شما را از راه اندازی تاکسی اینترنتی منصرف کنیم و بگوییم کار سخت و غیر ممکنی است، انجام این کار امکان پذیر است، لازم نیست تمام این زیرساخت‌ها توسط تیم شما فراهم شود بلکه با برون سپاری برخی از مراحل کار می‌توانید روال راه اندازی سیستم را سرعت ببخشید و از افراد متخصص خارج از تیم خود برای دسترسی به بهترین محصول و نتیجه مطلوب استفاده کنید.

مراحل راه اندازی تاکسی آنلاین

خب حال که با زیرساخت های راه اندازی تاکسی آنلاین آشنا شدیم، به سراغ مراحل راه اندازی تاکسی اینترنتی می رویم.

مراحل راه اندازی تاکسی اینترنتی کدام است؟

راه اندازی تاکسی اینترنتی مستلزم طی مراحل مختلفی است که در اینجا آن‌ها را به ترتیب معرفی می‌کنیم:

گام نخست، نیاز سنجی بازار

در حال حاضر دو رقیب قدرتمند در این بازار حضور دارند برای اینکه بتوانید با دست پر وارد این فضا شوید باید یک تحقیقات بازار هدفمند داشته باشید و با گردآوری اطلاعات مورد نیاز تصمیمات درستی بگیرید.

تحقیقات بازار باید شامل شناخت مخاطب باشد و پس از آن رفتار مشتری در رابطه با سفرهای روزانه به دقت بررسی شود. تحلیل رقبا و مشخص کردن نقاط ضعف و قوت آن‌ها به شما کمک می‌کند برای ورود به بازار استراتژی درستی داشته باشید.

در این مرحله باید برای پرسش‌های زیر پاسخ روشنی پیدا کنید.

  • هر مشتری در طول روز چند سفر انجام می‌دهد؟
  • بهترین قیمت رقابتی برای سفرهای درون شهری چه میزانی است و بر اساس چه فرمولی باید تعیین شود؟
  • هزینه تمام شده خدمات برای تاکسی اینترنتی چقدر است؟
  • حاشیه سود مناسب برای ارائه خدمات به چه میزان باید باشد؟
  • شروع ارائه خدمات در کدام مناطق و شهرها باید باشد؟
  • زیرساخت‌های اینترنت کشور در کدام مناطق پوشش مناسبی دارد؟
  • آیا مردم از خدمات تاکسی‌های اینترنتی موجود رضایت دارند؟
  • برای جلب رضایت حداکثری مسافران و رانندگان چه کارهایی باید کرد؟

گام دوم تولید محصول

پس از نیاز سنجی و مشخص کردن ابعاد مختلف محصول، وقت آن است که اپلیکیشن برنامه نویسی شده و نسخه اولیه آن آماده شود. این کار بسته به توان تیم فنی و در اختیار داشتن زیرساخت‌های مورد نیاز ممکن است در چند هفته یا پس از طی ماه‌ها انجام شود.

اپلیکیشن تاکسی اینترنتی یک اپلیکیشن مبتنی بر موقعیت مکانی است و تیم فنی باید قادر باشد مدیریت اتصال به نقشه گوگل و طراحی اپلیکیشن را به نحوی انجام دهد که سیستم کمترین مشکل و خطا را داشته باشد. اگر محصول ارائه شده خوب نباشد تصویر نامناسبی از آن در ذهن مشتری ایجاد می‌شود که تغییر این تصویر منفی مدت‌ها طول می‌کشد و مستلزم صرف هزینه زیادی است.

نرم‌افزار هوشمند یکپارچه تاکسیرانی

کیفیت محصول بسیار مهم است و به همین دلیل انتخاب اعضای تیم فنی  از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر قادر به مهارت سنجی افراد نیستید و استخدام یک تیم برایتان سخت است، می‌توانید این بخش از کار را به شرکت‌های کامپیوتری توانمند کشور بسپارید، یکی از مزایای این روش آن است که پشتیبانی فنی اپلیکیشن هم به این شرکت‌ها سپرده می‌شود و بار زیادی را از دوش شما برمی‌دارد تا بتوانید روی کارهای مهم‌تر مثل بازاریابی و مدیریت صحیح اپلیکیشن تمرکز کنید.

گام سوم تست محصول

در این مرحله محصول اولیه باید به دقت تست شود و اشکالات موجود در آن شناسایی شده و آن‌ها را برطرف کرد. اهمیت این مرحله بسیار زیاد است چراکه بسیاری از چیزهایی که در مرحله تحقیقات بازار ممکن است به آن توجه نکرده باشید برای شما آشکار می‌شود و می‌توانید با تصمیم‌گیری‌های درست اپلیکیشن را در یک مسیر مناسب هدایت کنید.

استفاده کنید: تاکسی اینترنتی فرودگاه امام خمینی (ره)

 

گام چهارم جذب راننده

در این بخش باید اطلاع رسانی گسترده‌ای صورت بگیرد و با ارائه پیشنهادهای جذاب و قانع کننده رانندگان به پیوستن نرم افزار تاکسی اینترنتی شما تشویق شوند. قبل از هر چیزی باید به این سوال پاسخ دهید که چرا راننده‌ها باید شما را انتخاب کنند و با دادن انگیزه‌های مناسب آن‌ها را تشویق کنید به تاکسی اینترنتی شما بپیوندند.

جذب راننده تاکسی اینترنتی

باید دغدغه‌های فعالان بازار را به خوبی شناسایی کنید و برای نیازهای آن‌ها پاسخ مناسب داشته باشید، تنها در این صورت است که موفق می‌شوید. داشتن تیم متخصص، کنجکاو و با پشتکار بالا کمک می‌کند خیلی سریع‌تر به تنایج مطلوب دست پیدا کنید.

گام پنجم عرضه نهایی اپلیکیشن و بازاریابی

در این مرحله باید به کمک تمام ابزارهای بازاریابی موجود حضور خود را اعلام کنید و تمام تمرکزتان را روی جذب حداکثری مخاطب بگذارید. تعداد نصب اپلیکیشن یک ملاک خوب است که نشان می‌دهد تا چه حد توانستید در بین مردم از برند خود آگاهی ایجاد کنید.

همزمان باید راهکارهایی برای افزایش سفرهای خود طراحی و پیاده سازی کنید، شاید در آغاز کار دادن کد تخفیف یا ارائه قیمت‌های رقابتی راهکار خوبی برای افزایش مخاطبان و مشتریان باشد.

تبلیغات آنلاین و آفلاین باید به صورت همزمان اجرا شود و برای موفقیت در این مسیر به یک استراتژی مشخص نیاز دارید. اینکه آیا به نصب بنر تبلیغاتی نیاز دارید یا نه؟ در چه کانال‌هایی باید بیش از سایرین تبلیغ کنید ؟ همگی نیاز به تصمیم گیری دارد. یافته‌های مرحله تحقیقات بازار به اینکه پاسخ درستی برای پرسش‌های خود داشته باشید کمک می‌کند.

راه اندازی تاکسی اینترنتی کار ساده‌ای نیست و به دانش و تخصص نیاز دارد اما این به آن مفهوم نیست که شما نمی‌توانید وارد این بازار شوید. راه اندازی تاکسی آنلاین به دلیل داشتن بازار گسترده و حاشیه سود خوب بسیار جذاب است، پس ارزش اینکه کمی وقت بگذارید و دانش لازم در این خصوص را کسب کنید دارد. در مراحل راه اندازی تاکسی اینترنتی می‌توانید از خدمات شرکت‌های باسابقه که تجربه اجرای چنین پروژه‌هایی تجربه داشتند استفاده کنید تا ریسک کار شما کاهش یافته و سریع‌تر بتوانید به نتیجه برسید.

در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!

3 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست