1. خانه
  2. وبلاگ
  3. مقالات ردیابی خودرو
  4. 6 مزیت نرم‌افزارهای ردیابی برای رانندگان و مدیران ناوگان حمل و نقل

6 مزیت نرم‌افزارهای ردیابی برای رانندگان و مدیران ناوگان حمل و نقل

بدون دیدگاه
4/5 - (3 امتیاز)
زمان مطالعه : 4 دقیقه

ردیابی ناوگان بر پایه GPS دیگر موضوع جدیدی برای شرکت‌های حمل و نقل نیست. بسیاری از مدیران ناوگان هر روزه از مزایای این سیستم بهره‌مند می‌شوند با این حال رانندگان همیشه هم جزء دسته خشنود از استفاده از ردیاب نیستند، زیرا موجب می‌شود آنها احساس کنند که تحت نظارت و مدیریت بالاسری هستند. اما هدف از پیاده‌سازی نرم‌افزارهای ردیابی در ناوگان صرفا نظارت و مدیریت از راه دور آنها نیست، بلکه مزایایی را در بر دارد که ممکن است از چشم آنها پوشیده بماند. در این مقاله «سه مورد از اصلی‌ترین مزایای ردیابی مدیریت ناوگان برای رانندگان و همین‌طور مدیران» مورد بررسی قرار می‌گیرند تا در انتها جمع بندی کلی از نظر هزینه-فایده به تهیه یک نرم‌افزار ردیابی داشته باشیم.

مزایای نرم‌افزارهای ردیابی برای مدیران ناوگان

1. توزیع آسان‌تر کالا

دیسپاچینگ و توزیع مناسب وسیله نقلیه در مسیرهای مختلف  یکی از بخش‌های اصلی روزانه فعالیت یک مدیر ناوگان است و بخصوص در زمانی‌که مدیر ناوگان تعداد زیادی وسیله نقلیه را در اختیار داشته باشد این موضوع برای وی چالش برانگیزتر خواهد بود. خوشبختانه نرم‌افزارهای ردیابی این موضوع را آسان ساخته‌اند. با استفاده از این سیستم مدیر ناوگان به راحتی می‌تواند نقشه ارسال کالا و اینکه از کدام مسیر آنرا ارسال کند در اختیار داشته باشد. نرم افزارهای ردیابی حتی این امکان را در اختیار می‌گذارند که مدیر ناوگان بتواند تعداد وسیله نقلیه مورد نیاز در هر مسیر را نیز تخمین بزند. از طرفی نرم‌افزارهای ردیابی امکان ارسال خودکار اطلاعات به راننده و قابلیت تعیین موقعیت مکانی وی برای مدیر ناوگان ارتباطات را ساده‌تر ساخته و ارایه خدمت را روان‌تر می‌کند.

بیشتر بخوانید: کاربرد دیسپاچینگ مدیریت ناوگان حمل و نقل و تاثیر آن در بهره وری

2. بهبود تعمیر و نگهداری وسیله نقلیه

خرابی‌های ناگهانی وسیله نقلیه، هزینه‌های گزافی را به ناوگان وارد می‌کند. تعمیر و نگهداری پیشگیرانه یکی از راهکارهایی است که به مدیر ناوگان این امکان را می‌دهد که از این مشکلات غیر منتظره جلوگیری کند. نرم‌افزارهای مدیریت ناوگان مجهز به سیستم ردیابی می‌تواند به مدیر ناوگان در مورد مشکلات لاستیک‌ها، موتور یا هر چیز دیگر در خودرو اطلاع داده و سلامت وسیله نقلیه را ردیابی کند. در دسترس بودن این اطلاعات برای مدیر ناوگان تعمیر آن قبل از شدید شدن مشکل و ایجاد خرابی را آسان می‌کند. آنچه مسلم است خرابی وسیله نقلیه هزینه بر است و پیشگیری از آنها از این طریق بهره‌وری را افزایش می‌دهد. ترکیب اطلاعات ردیابی با بررسی‌های دوره‌ای و منظم تعمیر و نگهداری، محافظت ناوگان در برابر هر گونه مشکل تعمیراتی را تضمین می‌کند.

بیشتر بخوانید: مدیریت نگهداری و تعمیرات چیست؟

3. کاهش مصرف سوخت

یکی دیگر از موارد حیاتی برای مدیر ناوگان جستجوی راه‌هایی برای کاهش هزینه مصرف سوخت است. چالشی که با افزایش هر ساله هزینه‌ها، دغدغه مدیریت برای پیدا کردن راهکارهای مربوط را بیشتر می‌کند. نرم‌افزارهای ردیابی از چند طریق کمک حال مدیران در کاهش بودجه‌های سوخت خود هستند. قابلیت بهینه‌سازی مسیر و هدایت وسیله نقلیه به مسیرهای کم ترافیک اولین کمک ردیاب در مسیر کاهش سوخت خودرو است. دومین کمک ردیاب خودرو، قابلیت رصد و ارزیابی رفتار راننده است. موضوعی جالب که با تشخیص رفتارهای غیر متعارف راننده مانند سرعت و شتاب بالا و ارسال اعلان هشدار به راننده جهت اصلاح آن می‌تواند در کاهش مصرف سوخت بسیار تاثیرگذار باشد.

 مزایای نرم‌افزارهای ردیابی برای رانندگان

1. افزایش ایمنی

رانندگان تمام روز پشت فرمان هستند و ایمنی مهمترین عامل برای آنها در شغل‌شان است. یکی از ابزارهای تامین ایمنی برای آنها نرم‌افزارهای ردیابی مبتنی بر GPS است. زمانی که مدیر ناوگان بداند رانندگانش در چه موقعیت مکانی هستند، اولین کسی خواهد بود که در صورت وقوع حادثه و یا اتفاق ناخواسته از آن مطلع می‌شود. اگر خودرو به صورت غیر منتظره‌ای متوقف شود و مدت زیادی ساکن باشد، مدیران ناوگان اولین کسانی هستند که نگران شده و با راننده تماس می‌گیرند. در غیر این صورت و نبود یک ردیاب ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد و کسی از اتفاقی که افتاده با خبر نشود.

از طرف دیگر ردیابی ناوگان رفتارهای غیر ایمن راننده مانند سرعت بالا، ترمز ناگهانی، شتاب بیش از اندازه و … را رصد می‌کند؛ مواردی که هر یک ایمنی راننده را به خطر می‌اندازد. سیستم‌های ردیابی در صورت بروز این رفتارها به راننده هشدار لازم برای اصلاح آنرا ارسال می‌کنند. این اخطارها هر چند ممکن است برای راننده خوشایند نباشد اما ضامن تامین ایمنی وی است.

2. ارتباط آسان‌تر با مدیر ناوگان

اعلام مداوم وضعیت به مدیر ناوگان از طرف راننده و بروز نگهداشتن موقعیت از جانب وی می‌تواند یک روز خسته کننده را برای راننده رقم بزند. استفاده از نرم‌افزار ردیابی این امکان را فراهم می‌آورد که مدیر ناوگان به راحتی و تنها با نگاه کردن به داشبورد در اختیار خود از موقعیت مکانی راننده مطلع شود. این بدان معناست که مدیران مجبور نیستند برای بروزرسانی وضعیت وسیله نقلیه به طور مرتب با راننده در تماس باشند و یا با ارسال پیامک‌ و یا تماس‌های تلفنی گاه و بیگاه تمرکز آنها در رانندگی را بر هم زده و یا باعث توقف فعالیت آنها شوند.

3. هدایت آسان‌تر وسیله نقلیه

یکی دیگر از سختی‌های شغل رانندگی، گذراندن مدت زمان زیاد در ترافیک و یا رانندگی در شهرهای شلوغ است. فعالیتی خسته کننده که باعث فرسودگی راننده می‌شود. نرم‌افزارهای ردیابی مجهز به سیستم ناوبری هستند که به راننده این امکان را می‌دهند تا مناسب‌ترین و بهینه‌ترین مسیر را انتخاب کنند. انتخاب این مسیر بهینه برای مقصد راننده در طول روز با افزایش بهره‌وری و کاهش اتلاف زمان در ترافیک، رانندگی را برای فرد آسان می‌کند. بدین شکل راننده قادر خواهد بود تا در طول روز فعالیت بیشتری را نیز به انجام رساند.

برای بهره مندی از این مزایا بهترین نرم افزار ردیابی ناوگان را دریافت کنید

مزایایی که نرم‌‌افزارهای ردیابی برای ناوگان‌های حمل و نقل دارند در حدی هست که پس از اطلاع از این مزایا به فکر تهیه و راه‌اندازی آن در سازمان افتاد. اما نرم‌افزارهای بسیاری در بازار وجود دارند که انتخاب بهترین آن برای سازمان‌ها چالشی مجزاست. آنچه مسلم است اهمیت سرمایه‌گذاری بر روی ردیابی است که مناسب با قابلیت‌ها و امکانات سازمان بالاترین بهره‌وری را داشته باشد. همچنین انتخاب سیستمی که با توجه به یک بررسی مناسب هزینه-فایده برای سازمان انتخاب شوند و صرفا هزینه اولیه خرید در اولویت قرار نگیرد. چون همان طور که در این مقاله خواندید فواید پنهان بکارگیری ردیاب چیزی نیست که بتوان از آن گذشت. اما آنچه مسلم است نیاز شما به یک مشاوره تخصصی است تا کلیه جوانب برایتان تشریح شود. پس اگر به دنبال خریدی مطمئن و با تضمین هستید، شرکت پیشگامان آسیا را در اولویت قرار دهید.

در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست