1. خانه
  2. وبلاگ
  3. مقالات مدیریت ناوگان
  4. نحوه انتخاب مناسب‌ترین نرم‌افزار مدیریت ناوگان برای کسب و کارهای خدماتی

نحوه انتخاب مناسب‌ترین نرم‌افزار مدیریت ناوگان برای کسب و کارهای خدماتی

بدون دیدگاه
5/5 - (1 امتیاز)
زمان مطالعه : 4 دقیقه

وقتی صحبت از یک کسب و کار خدماتی در زمینه حمل و نقل به میان می‌آید، بازدهی و عملکرد بالا حرف اول را می‌زند. در این حالت نیاز دارید تا به قولی ناوگان شما همانند یک ساعت، منظم کار کند تا در تمام طول روز و هر ساعت خدماتی در سطحی بالا به مشتریان ارایه دهد. اما صحبت از این موضوع آسان‌تر از انجام آن است. برای رسیدن به این سطح از کارآیی لازم است بر چندین مانع مهم غلبه کنید. موانعی مانند:

  • سرقت ناخواسته وسیله نقلیه، اتلاف وقت و مدیریت زمان نامطلوب
  • عدم نظارت و پاسخگویی مناسب به مشتریان
  • ناتوانی در دسترسی به داده‌ها و سوابق فعالیت ناوگان
  • رفتارهای پرریسک، رانندگی ناایمن یا غیر کارآمد

ناگفته نماند هزینه‌های عملیاتی که یک کسب و کار خدماتی بر پایه ناوگان دارد، با مواردی مثل نگهداری نامناسب از وسایل نقلیه، عدم مدیریت سوخت، استفاده ناکارآمد از زمان راننده و تکنسین چند برابر خواهد شد. در این حالت ممکن است به نظر برسد سرمایه شما با  فعالیت در این کسب و کار از بین خواهد رفت. با این حال نباید نگران باشید زیرا با گرفتن تصمیم‌های مناسب در جهت اصلاح موارد و استفاده از نظارت‌های قوی، حتی می‌توانید سود کسب و کارتان را افزایش دهید. خوشبختانه با استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت ناوگان، ضمن سپردن وظایف مدیریتی به فناوری‌های روز، تمرکز بر فعالیت پرسنل و رشد تیم کسب و کار، آسان‌تر خواهد شد.

مدیریت ناوگان چیست؟

قبلا در مقاله «مدیریت ناوگان چیست» مفصلا توضیح دادیم که مدیریت ناوگان موضوعی بسیار گسترده با هدف استفاده بهینه از وسایل نقلیه در جهت فعالیت کسب و کار است. یک سیستم مدیریت ناوگان در سطح بالا در مدیریت بخش‌های مختلف ناوگان به شکلی درست و بدون مشکل کمک می‌کند. به عنوان مثال از طریق نرم‌افزارهای مرتبط قادر به انجام فعالیت‌های زیر خواهید بود:

  • پیگیری و برنامه‌ریزی تعمیر و نگهداری خودرو
  • مشاهده موقعیت مکانی وسیله نقلیه در زمان واقعی
  • اختصاص وسیله نقلیه مورد نظر به محل‌های مختلف ماموریت و برنامه‌ریزی مناسب برای فعالیت آن
  • نظارت بر رفتار راننده
  • تجزیه و تحلیل فعالیت ناوگان و دریافت گزارش از نرم‌افزار

البه در نظر داشته باشید که استفاده بهینه از ویژگی‌های مختلف نرم‌افزارهای مدیریت ناوگان به نیازها و نحوه کاربرد شما از آن بستگی دارد.

مزایای بکارگیری مدیریت ناوگان در حوزه فعالیت‌های خدماتی

حال پس از تعریف مدیریت ناوگان، لازم است به این موضوع بپردازیم که چگونه نصب یک سیستم مدیریت ناوگان در پیشبرد اهداف کسب و کارتان به شما کمک می‌کند. داشتن یک ناظر و دستیار که به زیر و بم ناوگان شما مسلط باشد، اثرات ملموسی به صورت زیر دارد:

  • بررسی و نظارت مطلوب بر فعالیت ایمن و کارآمد رانندگان و برنامه‌ریزی لازم در خصوص آموزش و بهبود ایمنی در صورت نیاز
  • حذف استفاده نامناسب یا ناکارآمد از ناوگان و برنامه‌ریزی فعالیت‌های بیشتر در روزهای کاری برای تیم تحت سرپرستی
  • ردیابی ناوگان در لحظه می‌تواند در نهایت منجر به پرداخت حق بیمه کمتر به شرکت‌های مربوط پس از نصب و یک دوره استفاده مداوم از نرم‌افزارهای مدیریت ناوگان همراه باشد. به عبارتی پس از اثبات اینکه سطح ایمنی ناوگان در حد بالایی است، امکان مذاکره برای پرداخت حق بیمه کمتر با شرکت‌ها فراهم می‌شود.
  • بهره‌مندی از نگهداری به موقع و پیشگیرانه وسایل نقلیه که در نهایت جلوگیری از تصادفات و افزایش طول عمر ناوگان را در پی خواهد داشت.

البته آنچه بیان شد، تنها بخشی از مزایا در شروع کار است. با استفاده مداوم از سیستم‌های مدیریت ناوگان شما علاوه بر کسب سود بیشتر و افزایش اعتبار در نزد مشتریان، از آرامش ذهنی بالاتری در مدیریت ناوگان خود بهره‌مند خواهید شد. موضوعی که بسیار اهمیت دارد.

شاخصهای مد نظر در انتخاب مناسبترین نرمافزار مدیریت ناوگان

اما برای بهره‌مندی از کلیه این مزایا نیاز به یک ارایه دهنده خدمات مدیریت ناوگان در سطحی بالا دارید.  در ورود به حیطه انتخاب، وقتی مزایای پلتفرم‌های مختلف و ارایه‌دهندگان آن‌را بررسی می‌کنید، ممکن است دچار مشکل شوید. در این بین توجه داشته باشید که نرم‌افزار انتخابی شما لازم است شاخص‌های زیر را در کسب و کارتان پوشش دهد:

  • قابلیت ردیابی GPS از جمله مشاهده در لحظه ناوگان وسیله نقلیه، اعلان و هشدار لازم در زمان واقعی، امکان ترسیم محدوده‌های مجازی برای وسیله و قابلیت گزارش‌دهی کامل
  • قابلیت نصب دوربین‌های Dash cam در جلو و عقب وسیله نقلیه که ترجیحا با فناوری هوش مصنوعی قابل کنترل هستند و امکان نظارت کامل بر رانندگی ایمن راننده و راهنمایی او را فراهم می‌کنند.
  • قابلیت ارایه ساعت فعالیت موثر راننده در حین ماموریت از طریق دستگاه‌های الکترونیکی ویژه و بررسی ساعت‌های استراحت وی به همراه ضبط دقیق سوابق کارکرد راننده
  • قابلیت مشاهده منظم وسیله نقلیه از طریق انواع وسایل الکترونیکی و به خصوص تجهیزات همراه هوشمند نظیر موبایل، لپ‌تاپ
بیشتر بخوانید: شاخص های مهم مدیریت ناوگان

شاخص‌های مد نظر در انتخاب ارایه‌دهنده با کیفیت نرم‌افزارهای مدیریت ناوگان

پس از مشخص شدن شاخص‌های مد نظر در نرم‌افزار، به منظورانتخاب مناسب‌ترین خدمات‌دهنده این موارد را در نظر بگیرید:

  • ابتدا به آنچه کسب و کارتان از نظر ایمنی ناوگان، تعمیر و نگهداری و ضبط اطلاعات نیاز دارد توجه کنید.
  • در اینترنت، خدمات دهنده مناسب خود را جستجو کرده و تحقیق کاملی در این خصوص از دیگر افراد داشته باشید.
  • در صورت امکان نظرات مشتریان سابق شرکت خدمات دهنده را بررسی کنید.
  • در نهایت از خدمات‌دهنده مد نظر خود درخواست مشاوره و یک نسخه آزمایشی از نرم‌افزار مد نظرتان داشته باشید.

اگر هنوز در انتخاب خود شک و تردید دارید…

اگر پس از بررسی اولیه، در انتخاب با کیفیت‌ترین شرکت دچار شک و تردید هستید، شرکت پیشگامان آسیا با بیش از 117 بهره‌بردار سازمانی و وزارتخانه‌های مختلف، به صورت تخصصی راه‌حل مورد نیازتان در زمینه پلتفرم‌های جامع و یکپارچه مدیریت ناوگان را ارایه می‌دهد. مطالعه داستان‌های موفقیت شرکت در وب‌سایت مجموعه را فراموش نکنید. مسیر ایمنی و افزایش سود و عملکرد کسب و کارتان در دنیای رقابتی امروز، از انتخاب با کیفیت‌ترین‌ها می‌گذرد. پس همیشه بهترین‌ها را بخواهید.

منبع: clearpathgps

در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست