1. خانه
  2. وبلاگ
  3. مقالات تعمیرات و نگهداری خودرو
  4. تعمیر و نگهداری خودروها چه هزینه‌ای برای شما دارد؟ چگونه این هزینه‌ها را کاهش دهیم؟

تعمیر و نگهداری خودروها چه هزینه‌ای برای شما دارد؟ چگونه این هزینه‌ها را کاهش دهیم؟

بدون دیدگاه
5/5 - (3 امتیاز)
زمان مطالعه : 4 دقیقه

در دنیای رقابتی امروزی کلیه فعالیت‌ها به سمت کاهش هزینه‌ها در حال حرکت است تا در بحران پیش آمده کنونی، با تمرکز بر استراتژی تاب آوری، فرایندهای سیستمی تا حداکثر امکان بهینه شوند. در حقیقت امروزه دیگر روش‌های سنتی نگهداری و راهبری ناوگان حمل و نقل پاسخگوی سرمایه‌ها و نیازهای گران قیمت فعلی نیست؛ بنابراین توجه به فناوری‌های نوینی که زمینه تسهیل امور را فراهم می‌سازد، ضروری است. زیرا در غیر این صورت، به مرور زمان استهلاک خودروهای ناوگان  حمل و نقل، از بین رفتن سرمایه‌های تجهیزاتی را بدنبال دارد. نکته‌ای که خود، غیر اقتصادی بودن فعالیت و چه بسا توقف فرایند خدمت رسانی را بدنبال خواهد داشت.

چرا باید به سیستم تعمیر و نگهداری خودرو توجه داشت و برای آن هزینه کرد؟

در کنار هزینه‌هایی که به صورت اجباری شما نیاز به هزینه‌کرد برای خودروی ناوگان حمل و نقل خود دارید، رسیدگی در زمان مشخص به برخی مسائل فنی در خودرو می‌تواند هزینه‌های اضافی بسیاری را جلوگیری نماید.

تعمیر و نگهداری پیشگیرانه در هر ناوگان از راهکارهای اصلی برای مدیریت هزینه‌هاست. اما این چکاپ دوره‌ای چگونه قابل کنترل در یک ناوگان بزرگ حمل و نقل با خودروهای مختلف است؟ مسلما تنها اتکا به رانندگان و نظارت‌های دوره‌ای تنها راه حل نیست. آیا شما به موارد دیگر نیز فکر کرده‌اید؟

 

رویکرد نوین تعمیر و نگهداری خودروها چه نکاتی را مورد توجه قرار می‌دهد؟

مسلما هیچ فرایندی بدون هزینه نیست، اما برخی هزینه‌کردها مانع از یک خسارت عمده هستند. اول باید توجه داشت اجرای برنامه دقیق و منظم سرویس و نگهداری برای کلیه ناوگان چه خودروهای نو و چه کارکرده، باید مورد توجه قرار گیرد. نکته‌ای که بدلیل هزینه‌های پیش رو در خودروهای نو کمتر مورد اهمیت است.

 

صرفه‌جویی در چه بخش‌هایی اتفاق می‌افتد؟

اجرای مستمر و منظم برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه کاهش هزینه، افزایش راندمان ناوگان و صرفه‌جویی مستقیم و غیر مستقیم را شامل می‌شود. مواردی چون کاهش مصرف قطعات یدکی، کاهش دستمزدها، کاهش مواد مصرفی مانند روغن، فیلتر و عوامل غیر مستقیمی چون افزایش طول عمر ناوگان، کاهش سرمایه‌گذاری خرید خودرو برای ناوگان.

 

جهت‌گیری رویکرد نوین تعمیرات و نگهداری در ناوگان حمل و نقل به چه سمت است؟

امروزه رویکردها به سمت شکل‌گیری نگهداری به جای تعمیرات تغییر یافته است. طبق این تعریف، نگهداری و تعمیرات مجموعه فعالیت‌ها برای حفظ قطعات، تجهیزات و ماشین آلات در یک سیستم است که حتی الامکان از بروز حوادث خرابی و یا روند بهره‌گیری از آنها پیشگیری می‌کند.

اما رویکرد چابک به این حوزه رویکرد نوینی است که در تعمیر و نگهداری نوین به آن توجه می‌کنند. تغییر رویکرد از نگرش سنتی به نگرش چابک، به عنوان یک الزام و یک ضرورت. تفکری شبیه پیشگیری بهتر از درمان است. زیرا کوچکترین اشتباه زیان اقتصادی بسیاری در وضعیت کنونی وارد می‌کند؛ البته رویکردی که نیازمند تغییر فرهنگ در سطوح مختلف، از مدیریت تا پرسنل را دارد. اما شاید لازم باشد به منظور شفافیت بیشتر، با ذکر نکات و مثال‌هایی به این مقوله بپردازیم.

 

آمار موجود برای اعمال یک برنامه نگهداری و تعمیر پیشگیرانه در ناوگان حمل و نقل چه می‌گویند؟

آمار نشان می‌دهد که با اجرای صحیح سرویس و نگهداری فیلتر هوا همراه با یک سیستم مدیریتی مناسب و آموزش لازم پرسنل، از حدود 80 درصد هزینه‌های مربوط به خرابی این قطعه می‌توان جلوگیری کرد. این آمار در سرویس و نگهداری لاستیک‌ها که به طور معمول 20 درصد هزینه‌های یک خودرو است نیز قابل توجه است. در مقایسه‌ انجام شده، انجام کارهای معمول در زمان بندی و برنامه‌ریزی مشخص نظیر کنترل باد لاستیک قبل از شروع حرکت، اندازه‌گیری هفتگی آج لاستیک و یا جابجا کردن لاستیک‌های جلو و عقب به صورت هفتگی که همراه با آموزش لازم برای انجام صحیح اپراتوری باشد، حدود 40 درصد هزینه‌های خرید لاستیک را صرفه‌جویی می‌کند.

حال کافی است توجه کنید در صورتی که این فعالیت‌ها در یک ناوگان حمل و نقل اجرا شود، همین نکات ساده و کنترل آنها تا چه اندازه می‌تواند تاثیر داشته باشد.

آیا راهکارهای سنتی تعمیر و نگهداری خودرو همچنان جوابگوی یک ناوگان حمل و نقل پیشرفته در دنیای امروزی است؟

تجربیات کاربردی شرکت‌های مختلف نشان داده است که اصلی‌ترین عامل مشکلات نگهداری و تعمیرات، عدم کارآیی منابع انسانی، زمان بندی نادرست و بکار بردن روش‌های سطحی در سیستم تعمیرات و نگهداری سازمان است. خطاهایی که هر چند ممکن است در کوتاه مدت ضرر قابل توجهی را وارد نسازد، اما در دراز مدت کل سیستم ناوگان حمل و نقل را با مشکل مواجه می‌سازد. زیرا در هر حال مدیریت پرسنل همواره فعالیتی زمان‌بر لست که برای سطوح بالایی یک شرکت ممکن است بدلیل عدم انتقال کامل داده‌ها، تصمیم‌گیری را نیز با مشکل مواجه سازد.

راهکارهای مدرن در نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه چه می‌گویند؟

حتما شما نیز بعد از خواندن سطور بالا، ضرورت توجه به یک سیستم نگهداری و تعمیر (و نه تعمیر و نگهداری!) نوین، چابک و تا حد امکان خودکار پی برده‌اید. سیستمی که با یک برنامه‌ریزی دقیق و از پیش تعریف شده، آلارم و اخطار مناسب جهت سر رسید زمان، توجه به موضوع و انجام چکاپ ناوگان تحت مدیریت شما را گوشزد می‌کند. فعالیتی سود محور که ناوگان حمل و نقل را به سمت کاهش هزینه‌ها و حذف خطاهای انسانی ناشی از پیش بینی نادرست زمان تعمیر و نگهداری، فراموشی و یا حتی تعویق آن هدایت می‌کند. در حقیقت شما نیازمند سیستمی هستید که با آنالیز و تحلیل داده‌های ورودی مربوط به سیستم شما، زمان بهینه سرویس و نگهداری را به شما اطلاع دهد تا تصمیمات لازم در آن خصوص در بهینه‌ترین زمان ممکن قابل اتخاذ باشد. اتصال این سامانه به سیستم انبارداری سازمان قادر است با ارایه یک ویژگی مناسب به شما دید مناسبی نیز برای در اولویت قرار دادن اجرای سیستم تعمیراتی پیشگیرانه برای نقاط حساس و بحرانی ناوگان بر مبنای جلوگیری حداکثری از بروز مشکل را فراهم سازد.

حتما شما نیز جزو آن دسته از مدیران هستید که تصمیم‌گیری چابک را در فرایند مدیریتی خود سر لوحه فعالیت‌هایتان قرار می‌دهید. بنابراین هم اینک بدنبال سامانه‌های ویژه مدیریت ناوگان حمل و نقل باشید که این ویژگی را در اختیار شما قرار دهد. تا بدین شکل شما با سپردن آن به یک سیستم هوشمند و پویا، بدنبال پیاده‌سازی تفکرات دیگر خود در سایر بخش‌های تحت سرپرستی خود شوید.

در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست